Skip to main content

STARGLIDER II by Stefan Posthuma

The Imperial Prator of Egron was content. He had taken the Solice 
system  by  surprise and with no effort at all,  his  forces  had 
wiped out all resistance of those pathetic peace loving Apogeans. 
He  also  eliminated  and disgraced  Herman  Kruud,  the  traitor 
responsible  for  the terrible Starglider  fiasco.  Thousands  of 
Egrons were busy building a huge weapon on Q-beta,  the lone moon 
of  Aldos  in the Solice system.  They were  also  busy  building 
projector  bases  on  the seven moons of  Millway.  Due  to  some 
magnetical oddity of nature,  the combination of these was enough 
to  create  a  plasma beam powerful to blow  up  entire  planets. 
Novenia for example.

The  thought  of blowing up Novenia made the  Prator  drool  with 
pleasure. He would be there, watching the wretched planet explode 
and  be  turned into an asteroid belt.  After the  radiation  had 
gone,  he  would  fly in with his ship and blast  some  of  those 
asteroids to increase his pleasures even more.  He had everything 
perfectly planned,  and it would only be a matter of weeks before 
it all would happen.

Back on Novenia,  the Egron activity had been noticed. Spy probes 
revealed some of the Egron plans and scientists soon guessed  the 
terrible intention of the Egrons and the associated fate of their 
beloved planet. Of course, they remembered Katra and Jaysan. They 
were  the  two heroes who solely defeated  the  Egron  Starglider 
forces in a simple AAV,  some years ago.  They were the only ones 
who could stop the Egrons now. 

Some days later, Katra, Jaysan and Argo (Jaysan's little android) 
were   on   board   the   ICARUS   (Interplanetary   Combat   And 
Reconnaissance  Universal Scoutcraft) heading for  Apogee.  Their 
mission was simple:  find an entrance to the tunnel complex under 
the  surface of Apogee and try to make contact with  the  Apogean 
resistance that is still active in the tunnels.  In exchange  for 
supplies,  they will provide them with weapons,  and  ultimately, 
the  Neutron Bomb.  They can use this Bomb to blow up  the  Egron 
Space Station which contains the Plasma Weapon, orbiting Q-beta.

Once on Apogee,  they met some Egron resistance, but they were no 
match for the extremely agile Icarus. The only thing their pilots 
noticed  was a small craft buzzing around them and  blowing  them 
out of the sky.  After blasting some Egrons,  they found a tunnel 
entrance.  They  blasted  the  tunnel sentinel  and  entered  the 
tunnel.  The first time in Apogean tunnels,  they got lost.  Only 
after following lots of twisty tunnels,  guessing which way to go 
on junctions,  blasting the occasional door and force field, they 
found a Depot.  There they met a nice man called Trem,  the Depot 
Supervisor.  After a quick welcome, he started telling them about 
Bomb.  He  could construct one for them,  but he needed  lots  of 
supplies  and  professor Halsen Taymar,  the only  one  with  the 
knowledge  to create a Neutron Bomb.  This fellow could be  found 
heading a research team on Broadway,  the first moon of  Millway. 

After spending some time in the tunnels,  trying to find an exit, 
the  Icarus was currently in the highest atmospherical layers  of 
Apogee,  heading  for space.  Then it happened.  Alarms  sounded, 
lights flashed and the MicroScreen told them that they were under 
attack  by Space Pirates.  First,  Jaysan panicked,  but he  soon 
regained  his  cool  when he found out that the  weapons  of  the 
pirates  were  too weak to inflict any serious  damage  on  their 
shields,  and that a few blasts of laser were enough to blow them 
to  bits.  After a lot of shooting,  mayhem and  explosions,  the 
pirates were gone and all that was left was some scrap metal  and 
the  contents  of  the  pirate's  cargo  bays.  There  were  some 
interesting things drifting around, a crate of Castrobars, a cask 
of  Vistan  wine and a lump of Mineral rock.  Using  the  tractor 
beam, they picked up the supplies and brought them back to Trem.

Hours  later after picking up some Bouncing Bombs from the  Depot 
in  the  tunnels  of  Castron,  the  first  moon  of  Apogee  and 
refueling in space using Asteroids from the Asteroid belt between 
Apogee and Millway,  they were skimming the surface of  Broadway, 
searching for a tunnel entrance.  They found it,  and entered the 
tunnel,  searching  for a Depot.  After getting lost once  again, 
they found the Depot and hoped to find professor Taymar.  Instead 
they  found  another nice man,  giving them some  Fire  and  Flee 
Missiles and telling them that professor Taymar was out racing in 
his  Emma-2.  Thanking the man for the missiles,  they  left  the 
tunnels  and  started looking for an Emma-2.  Soon they  saw  the 
little craft racing along and they has a lot of trouble  catching 
it  in their tractor beam.  But they succeeded and  indeed  found 
professor  Taymar  aboard.  He gave them a very  nice  object:  a 
Cuboid Launcher.  It can launch cubes of warped time.  Any object 
struck by such a cube will go back in time and encounter  itself. 
The two will violently collide (spacecraft will enter their   own 
exhaust!)  and the object will be effectively  destroyed.  Taymar 
was delighted.  He immediately stared to blow up Egron structures 
using  the Cuboid Launcher.  But it was time to  bring  professor 
Taymar to Apogee so he could start work on the Neutron Bomb.

The  following  days  they spend roaming the  moons  of  Millway, 
trading  objects  in the Service Depots for  supplies  needed  by 
Trem,  blowing  up Projector Bases with the devastating  Bouncing 
Bombs and creating major havoc.  Then they got a message that the 
Egron  Spacestation was nearing completion.  Time to collect  the 
Neutron Bomb......

                               ***

The  above story is a report of how I play  'Starglider  II'.  It 
follows  the  excellent  novella that comes  with  the  extensive 
package to some extend, with some variations. 

Before  I go on,  I dare to say that Starglider II is one of  the 
best  games to be created for the ST so far.  It is  even  better 
than 'Carrier Command'......

But  let's  stay objective.  This is a review and I will  try  to 
write an objective one.

'Starglider  II' is the sequel to the famous 'Starglider' One  of 
the  first  Mega-games  to hit the ST.  It has  been  created  by 
Rainbird,  a  software house now famous for its steady stream  of 
super-quality software.  They will score another massive hit with 
Starglider II,  I can tell. After loading the game, and listening 
to some excellent digitized music (double-sided drives only!) you 
will  be presented with a nice picture.  A poster with  the  same 
picture is supplied with the package. Pressing the space bar will 
present  you with a menu containing some of the options found  in 
Starglider one, plus some more including 'Load a saved game'.

The graphics of this game are unbelievable.  It is clich to  say 
that they are the best I have ever seen,  but it is true. A whole 
world is displayed in solid,  light-shaded,  colourful and detai-
led,  fast  moving and breathtaking 3-D.  You can fly the  Icarus 
past,  under, between and above the most small or big objects, it 
doesn't matter.  The speed of the graphics is amazing.  An entire 
planet can fill the display,  complete with space pirates  flying 
around,  and  the game is not slowed down  significantly.  Almost 
everything  is animated,  panels open and close,  radars  rotate, 
space whales (yes,  SPACE WHALES!) move their tails and even  the 
sun rises and sets on various planets and moons.  It darkens when 
the  sun  sets,  there are shadows,  the sun is smaller  on  more 
distant planets,  etc.  etc. etc. The attention to detail in this 
game is enormous. You can select all kinds of views, left, right, 
front,  rear  etc.  Also you can select either cockpit  view,  or 
outside  view,  in  which you can see  the  Icarus.  Speaking  of 
instruments, the cockpit of the Icarus is very detailed, and also 
3-D.  The  various things like the speed indicator,  the  weapons 
indicator and the artificial horizon are all 3-D. Very nice.

The sound is less impressive,  but we are used to that on the ST. 
A nice thing is that some objects have their own typical sound. I 
can  tell  when  there is a flying saucer  (yes,  I  know  it  is 
unoriginal) approaching,  or when I come close to an Emma-2 or  a 
space  whale.  But sometimes all the sounds combine to  a  chaos. 
Then again, I know that the soundchip of the ST is something that 
can drive programmers nuts, so no more about it.

The  strategic elements of the game are not  very  complex.  They 
involve visiting certain planets, collecting and trading objects. 
You also have to find certain weapons like the Bouncing Bombs and 
the  Fire and Flee missiles.  You have to decide which planet  or 
moon to visit,  when to bring the stuff back to Apogee, etc. This 
element  greatly  increases the value of this  game.  It  is  not 
another  pretty-looking shoot-them-up but there is a  clear  goal 
that is not easy to achieve.  The difficulty level is just  right 
to  keep  you interested.  If you refuel  regularly,  the  Icarus 
cannot be blown up easily.  You can call it a cross between Elite 
and Starglider I. 

The package is extensive, the game comes with a very good novella 
by James Follet,  clearly inspired by the hilarious Douglas Adams 
books.  That  means dry,  almost absurd humour.  There is also  a 
Playguide,  a Keyguide and an audio tape containing the music  of 
the game.  Sometimes I put it in my tape deck,  select Continuous 
Play,  and blast some Egrons. The novella, just like the story at 
the beginning of the games reveals the plot,  and without it, you 
will  not  know what to do.  So I suggest you read  it  carefully 
before you start playing.

Conclusion of this review:

Starglider II is another Mega-Game.  It is a perfect  combination 
of action and some strategy. The world in which it takes place is 
detailed  and extensive.  It will take you hours to  explore  all 
planets  and moons.  It will take you days to complete one  game, 
but unlike an adventure,  interest lasts after completion.  There 
are  some  nice  touches  like  the  save-game  feature  and  the 
'Painting with Rolf' option.  This menu-option allows you to view 
all  objects  used in the game.  I was amazed by  the  number  of 
enemies you can encounter. From Ducks to Stompers, from Volcanoes 
(active  ones,  spitting boulders!) to exotic and squirming  Pac-
Worms. 

Game rating:

Name:                         Starglider II
Company:                      Rainbird
Graphics:                     10
Sound:                        8
Playability:                  9
Hookability:                  9+
Value for Money:              9
Overall rating:               10
Price:                        24.95

This game also works on monochrome!  But the graphics are not  as 
impressive as in color, but that was unavoidable.

A very interesting thing about this game is,  that it works on an 
Amiga too.  To test it,  I took the original disk to a friend who 
has an Amiga and it worked!  It even loaded the high-score  table 
and  it could restore saved games!  The game is identical on  the 
Amiga, only the sound was better (Grunt).

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.