Skip to main content

SOFTWARE MEGA-REVIEW: NEW PSYGNOSIS GAMES by Richard Karsmakers

Originally  published  in ST NEWS Volume 1 Issue  5,  launched  on 
October 5th, 1986.

Everyone  must  have heard from Psygnosis' first game  on  the  ST 
(now,  also supplied on expanded Amiga or Fat  Mac),  'Brataccas'. 
This  used  to be one of the very first games on the  ST,  but  it 
still sets standards for software to come.
Recently,  they  published  two new packages:  'Arena'  and  'Deep 
Space'; again, Psygnosis seems to set standards.....

Deep Space  

After  booting up the program,  one is welcomed by  an  astounding 
picture  of a metal owl,  with the text "Psygnosis  Presents".  My 
first  thought was:  "If the rest of the game is as good  as  this 
picture,  it will sure be a hit!".  Well,  after a bit of  loading 
(heavily speed-up!) another picture appears, which is just as good 
(or  maybe even better) as the first:  A sturdily built  owl  that 
just  leaves his hawk-like space craft.  If all goes well  in  the 
game,  you'll never see him back (as far as I know).  This picture 
also  commands you to insert disk B.  When you've done  that,  the 
drive will start loading again.  After a while,  the screen  turns 
black and the game starts.
At first,  the game looks very much like 'Star Raiders'. But soon, 
it turns out to be a somewhat enhanced spacecraft you're in.
The  dashboard is divided into four sections:  from left to  right 
the  on-board computer,  steering part,  weapon installations  and 
scanner.  You  can turn the on-board computer on or off by  either 
clicking  on the "OFF" or "ON" word on the screen or pressing  F1. 
Once you've choosen to turn it on,  you can select various options 
(either  with F2-F7 or the corresponding signs under the  computer 
display). Here you can order various drones (repair drones, energy 
drones,  and more),  look if you're on course, specify your flight 
target,  and a lot of other things.  The steering part consists of 
one steering weel.  You can 'drag' it left,  right, up, down, etc. 
with  the  mouse,  thus steering your  spacecraft.  You  can  also 
accomplish  this  by moving the joystick on port #1 or  using  the 
arrow keys of your keyboard.
To  the right of the steering wheel you can see a 2 by 3  grid  of 
option switches.  Here you select missiles,  quarks,  and  various 
other options. You can e.g. retro thrust, lock/free windows, etc.
The  scanner  can be activated using either F10  or  clicking  the 
arrow  up  on  the screen (right of the 2 by 3  I've  just  talked 
about).  Here  you  can  have a look at  the  positions  of  enemy 
vehicles, etc.
During game play, you're attacked by extraterrestrials, like Vexon 
scouts,  who whizz past you and blow hell out of you if you  don't 
know what you're doing. The action graphics are superb!
Your  target is to trade a bit with various planets.  As you  gain 
more money,  the quest starts to be somewhat easier.  But watch my 
choice of words: easier, but not easy!
You must look out not to crash into any Vexon scouts, and you must 
avoid  being hit too often.  When you don't do that,  you  end  up 
bleeding to death outside your craft, somewhere in Deep Space....

Arena  

'Arena'  is a sports game,  for 1-4 players.  One can  compete  in 
various events:  Hundred Meters (Dash), Long Jump, High Jump, Pole 
Vault, Shot Put and Javelin.
Actions  and  options are choosen using the left mouse  key  (that 
you'll have to double-click),  whereas you use the right mouse key 
twice to quit or pause an event.

After starting the game, I was quite disappointed. I had just seen 
"Deep  Space"  and one can safely say that anyone can  create  the 
"Arena"  front picture (the second;  the first is the  metal  owl, 
again, which looks the same - very good).
But  when  I've  inserted the second disk,  a  very  nice  picture 
appears after a short while (again,  short, because Psygnosis used 
a disk-turbo).  From this picture,  that shows action scenes  from 
all the sporting events,  you can select your event.  You can also 
choose to load or save a game,  start a new game (with new names), 
quit, or look at the score board.
The animation is very good,  especially the individual  movements. 
The  smooth link-up between movements could be  done  better,  but 
that's  because  I  used to be very spoiled with  looking  at  the 
superb movement of sprites in Epyx' "Summer Games" (both I and II) 
back on the Commodore 64 (cough!  cough!).  And now here comes the 
only  disadvantage of the game:  It uses the keyboard to  get  the 
athletes moving:  the "A" and "'" key, to be exact. After starting 
the event (after the appearance of the athlete,  this can be  done 
by double-clicking the left mouse key),  you have to press "A" and 
"'" by turns. The quicker you do that, the better the performances 
are  (let's  not  talk  about the  keyboard).  If  you  don't  act 
immediately, the athlete starts to say things (in "Brataccas"-like 
air bubbles),  like "We seem to be lacking the competitive  spirit 
here",  "Will you pay attention", "Somebody...wake him up" or "How 
about a game of Deep Space...another classic from Psygnosis".
After you've had your turn,  an umpire appears on the scene,  that 
tells (or rather, insinuates) you how you've done. When you've had 
a foul,  he might say things like "It's a  foul...ha....ha....ha", 
"How Amusing"  or "Oh...how very  unfortunate for you...snigger...
snigger".  If  you've done a bad job,  he comes up with  sentences 
like "My 4 year old son can do better than this...it's  pathetic", 
"Gasp..wheeve...cough..choke",  "The moral of the story is....give 
up",  "Well,  we  might as well pack up now" or "Ever  thought  of 
taking up golf".  When you've made a foul at high jump,  he  might 
add  something like "How unfortunate....you seem to  have  knocked 
the  bar  off....snigger".  But  the athlete  isn't  silent  -  he 
automatically replies,  with remarks like "Push off....shorty"  or 
"Out  of  the  way...short  stop".  In  those  cases,  the  umpire 
sometimes adds "OK Mr. Average".

All in all a very amusing game,  but I think Psygnosis had  better 
used  the joystick facilities of the ST instead of  the  mouse-and 
keyboard facilities. And there are a few little bugs in "Arena" as 
well:  When you play Pole Vault, quite a big piece of the stick is 
missing.  You'll only notice it once it hits the ground - but  you 
will still not see it.  And there's one more:  Sometimes,  another 
athlete  appears on the background (practicing,  I  suppose),  who 
seems to walk in front of some bushes an some other umpires on the 
fore-ground.  But  these are mere beauty bugs.  It's still a  very 
good game.

Game rating:

Name                    Deep Space            Arena
Authors                 David H. Lawson       Ian Hetherington
                        Garvan Corbett        Colin Rushby
Graphics                8                     7.5
Sound                   7                     6
Setup                   8                     9
During attractiveness   8                     7.5
Overall rating          8                     8

For more information, please write to:
            Psygnosis
            1st Floor
            Port of Liverpool Building
            Pier Head
            Liverpool L3 1BY
            England

And here are some hiscores I made that you can try to break:
            Long Jump                         7.42 metres
            100 Metres (Dash)                10.03 seconds
            Javelin                          70.21 metres
            Pole Vault                        4.01 metres
            Shot Put                         14.09 metres
            High Jump                         1.89 metres

Good luck!!

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.