Skip to main content
? Censor

THE PRESIDENT IS MISSING by Richard Karsmakers

  This small story is written in honour of everybody  responsible 
for  the  huge  success of the superb  movie  "Who  framed  Roger 
Rabbit?". Long live the toons! 

 Klick.
  A resolved look settled itself on the face of the detective  as 
he inserted the sixth bullet in his .45 and closed the  register. 
He  looked at the newspaper on his desk and the  secret  document 
that lay next to it. "Read & Destroy" could be read on top of it.
 He blew a large cloud of smoke to the lamp that sat clutched  to 
the desk.  The rays looked ghostly through the temporary fume. He 
held  the  burning cigarette to the  document,  waited  until  it 
caught flame and dropped it torpidly in the wastepaper basket.
  The  flames  licked  the  paper,   rapidly  reducing  it  to  a 
smouldering heap of ashes.
 He looked at a small bottle of ink on the table.
 "ACME Disappearing/reappearing ink" was printed on its label. He 
took the bottle and indifferently put it in one of his pockets.

 Eddie inserted the .45 in its holster and adjusted his  tie.  He 
took a bottle of cheap whiskey from his pocket, intending to take 
a  swig.  Then  he  remembered something written  in  the  secret 
document:
  "Do  not trust ANYONE," he said aloud,  "not  even  your  booze 
dealer..."
  His new booze dealer was a big man with a  large,  quadrangular 
face  ornamented with long side burns.  In Eddie's opinion  quite 
the kind of man that wouldn't mind poisoning a poor alcoholic.
 He tossed the bottle in the aforementioned wastepaper basket and 
left  his office.  He regretted having done so as he walked  down 
the stairs. The whiskey might have been cheap, but how many times 
had  it not helped him to get over a romance that had  gone  down 
the drain, or to get over a case that couldn't be solved, or even 
to temporarily forget about his brother's death?
 Some of the liquor oozed through cracks in the dust bin.

  He  stood outside and took a deep breath of New  York  air.  He 
stood firmly,  legs slightly apart, as if he was prepared to face 
the  worst.  His eyes moved right and left,  carefully taking  in 
what was happening around him without moving his head as much  as 
an inch.
 A police car raced through the streets, its siren making a noise 
that  seemed  to  bounce through the inside of his  head  like  a 
tennis  ball.  It ached.  The blue flashlights threw  disembodied 
shadows  of  a mysterious figure on the wall  next  to  him.  The 
mysterious  figure seemed to be drawing something from his  inner 
pocket;  it could be the suction pipe of a vacuum cleaner, but it 
could just as likely be...
 The detective quickly drew his gun and aimed at the  shadow.  It 
had gone.
  "Well I'll be..." he cursed,  re-inserting the weapon where  it 
belonged, "...seeing ghosts next!"

 He stuck up a thumb,  and next moment a yellow cab stood next to 
him  - as if it had appeared out of the blue (which it  seemingly 
had). A small cab it was, with no roof and a mouth on the hood.
 "Yo! Where 'ya wanna go, Eddie?" the cab asked.
 "Kennedy Airport,  Benny," the detective said,  seemingly not at 
all  surprised  by what had just now taken place,  "and  make  it 
fast, will ya?"
 The cab left in a cloud of smoke; the stench of tires penetrated 
the air.

  The wind blew rashly through his hair as the detective held  on 
tight  to  his  seat.  Surely,  the cab hadn't  had  any  traffic 
regulations  lessons recently;  it seemed principally  neglecting 
every one rule ever written down with regard to traffic anywhere.
 The detective closed his eyes tightly,  knowing that it wouldn't 
make  even  the  slightest difference whether  or  not  he  would 
complain about it.
  After  about fifteen death defying minutes,  Benny  came  to  a 
screeching halt in front of Kennedy Airport main entrance.
  "Here  we are Eddie!  That'll be...let's  have  a  look...three 
bottles of ink."
  Eddie fingered the contents of one of his pockets and took  out 
the  bottle of ink.  "This ought to be  enough,  hoodwinker!"  he 
grumbled as he gave it to the cab.
 "Gee,  Eddie, thanks! That's worth at least five regular bottles 
of..."  - "Keep the change,  and split!" Eddie interrupted  while 
slamming the cab's door.
  The  cab seemed a bit hesitant,  not quite knowing what  to  do 
after someone had spoken to him like that.  After some seconds of 
apparent deep thought,  it disappeared as quick and mysterious as 
it had appeared.

  Eddie walked to the main entrance.  A glimmer at the top  of  a 
nearby  building caught his attention and made him dash  for  the 
automatic doors at a speed quite considerably higher than he  was 
normally used to walk.
  Cronos Warchild,  mercenary and hired gun,  cursed in  himself, 
fumbled with his side burns and dropped his ultra-precision  gun. 
A  commonly used synonym for an animal's solid excrements  passed 
his lips. He climbed down the building.

 "Flight 01.12.09.04.01 for Tel Aviv is boarding now.  Would  all 
passengers please go to..."
  There was a sound of some violence coming through the  speakers 
in John F.  Kennedy Airport's main hall. It sounded as if someone 
had  the  microphone taken from him with violence.  There  was  a 
muffled  cry  that sounded like someone was trying to  remove  an 
other one's tonsils - without noticing that they had already been 
removed  during infancy.  It was followed by a delicate sound  of 
silence. But only for a while.
 "...out to Gate E.  The flight will leave in a half hour.  Thank 
you."
  Hired  gun  and  mercenary,   Cronos  Warchild,  put  down  the 
microphone and eased his grip on the throat of someone wearing  a 
Pan  Am  uniform.  The body gently slid to the ground  with  what 
seemed to be a slightly puffing sound.

  Eddie walked towards the counter to get his ticket.  He had  to 
hurry, since there wasn't much time left to get to gate E. And he 
didn't want to be late.
 "But I have nothing to declare!"
 The detective looked at where the savage voice pronouncing these 
words had come from.  It came from the ticket counter;  there was 
no queue,  only a large dude with loadsa muscles,  a red piece of 
cloth  wrapped  around his head and an M 60 machine  gun  in  his 
hands  seemed  to  be arguing with a  blonde  piece  selling  the 
tickets.  He  had a small pouch hanging around  his  waist,  from 
which a ticking sound could be heard.
  "But,  sir,  you cannot take that equipment aboard,"  the  girl 
said, apologizingly, "I'm sorry. It's regulations..."
  The man only grunted,  then starting talking to the girl  about 
the  likelihood  of TWO people carrying a bomb on  board  of  the 
flight being infinitely tiny, and that he had brought one just so 
that...
  "I'm awfully sorry,  sir," the girl repeated while raising  her 
voice, "would you please be so kind as to..."
 "Take a hike, dude!", a threatening voice sounded.
 A large,  broad man with a rectangular face and long side  burns 
had  appeared behind the girl.  He was wearing a Pan  Am  uniform 
that  was either badly cut or in need of replacement by one of  a 
larger size. He looked menacingly at the muscled guy with the red 
piece of cloth tied around his head and the M 60 clutched in  his 
hands.
 It was clear that this 'Pan Am employee' didn't intend to repeat 
this hint once more without some additional physical interaction.
  The  muscled guy took a piece of carton from  his  rucksack  on 
which  was  written in a handwriting of  most  terrible  fashion: 
"Afghanistan".  He went outside,  holding up the piece of  carton 
and stuck up his thumb.  A small yellow cab with no roof appeared 
from nowhere;  the man entered it, after which it left in a cloud 
of smoke.
 Eddie and the girl were pretty much aghast by the performance of 
the man. But....er...didn't his face look somewhat familiar?
 Eddie got a sudden craving for cheap whisky.
  "Tel Aviv...er....First Class," the detective replied when  the 
girl asked him to which destination he wanted to go. After typing 
something on a terminal, she handed him the ticket.
 "Gate C, sir. Have a bon voyage."
 Eddie held out his hand for some moments,  which he pulled  back 
when he noticed that she wasn't going to give him anything.
 "Stupid broad," he thought, "and it's gate E - not C!"

 "On your way to the plane, you will be contacted by our agent in 
Kennedy  Airport;"  Eddie thought while thinking  of  the  secret 
document  again,  "the fact that he might to you seem a  bit  odd 
will be his password."
 While walking towards gate E,  Eddie again noticed a  flickering 
of something metal - this time in the shade of a large plant.  He 
pulled out his .45 and dashed for whoever was hiding there;  this 
time he would have him!
 He ended up holding a rabbit at both ears.
 "Pflflfeeeaaase!" the rabbit complained, "don't start yankin' my 
ears! I hate it when people do that!"
 Eddie released the rabbit from his grip, mumbling somewhat of an 
excuse. The rabbit dropped to the ground.
 "Would you mind putting away that thing?" the Rabbit asked while 
pointing to Eddie's gun. Eddie nodded and put it safely away.
 "I'm Roger," the rabbit said, "and aren't you Eddie Valiant, the 
famous detective?"
 He nodded again,  then sharpened his ears as he heard a  message 
through   the  intercom:   "All  passenger  now   aboard   flight 
01.12.09.04.01. through gate C. Plane leaves in one minute!"
 "Sorry,  pal",  Eddie said, "but I've gotta go. I've got a plane 
to catch.  And I seem to be going to the wrong gate as  well?  If 
you won't mind, I'd..."
 "I am the secret agent," the rabbit now whispered,  "I was  told 
to  warn  you that you're sought by an international  hired  gun. 
You'd better watch your steps!"
 Eddie didn't have any time to reply or say anything at all.  The 
rabbit had vanished in a puff of smoke (yeah, toons can do that). 
He stood glued to the ground for about a minute;  something  that 
he shouldn't have done,  because he now saw flight 01.12.09.04.01 
driving towards the take off lane.
 Without him on it.
  The  plane increased speed,  slowly but  surely.  A  couple  of 
moments later,  it took off.  It went into the sky like a  smooth 
bolt of fire and melting metal.

 A smooth bolt of fire and melting metal?

  A  rolling,  thundering  sound could be heard in  the  hall  of 
Kennedy  Airport.  Women started  yelling  frantically,  children 
started crying; men ran to and fro carrying boxes full of Kleenex 
tissues.  The plane had exploded in mid-air and had crashed on  a 
well known street in New York,  killing thousands of business men 
and leading to an utter collapse of the dollar index.
 No doubt. A bomb had exploded aboard the craft.
 A couple of minutes after the plane had exploded and crashed,  a 
telegram arrived at the desk of the counter girl. She accepted it 
with  shaking  hands,  then passed it on to a couple  of  Airport 
security men.
 "Didn't I tell you?" they read aloud from the telegram, "signed: 
John."

 Eddie walked quietly the main exit. Obviously, the hired gun the 
rabbit  had  been talking about was pretty seriously  devoted  to 
killing him.  It seemed better to keep a low profile for a while. 
The president would probably remain missing for another couple of 
days and then there was always time to...
  Again,  a flickering caught his eye;  right behind  him.  Heavy 
steps followed his.
 "Third time lucky, eh?" Eddie scorned, and started to run. Heavy 
steps still followed him, which also quickened pace.
 BANG!
 A high whizzing sort of sound past his ear told him that whoever 
was  picking  him  for a target surely knew  how  to  do  it.  He 
scrambled  outside and stuck up his thumb;  next moment a  yellow 
cab  stood  next to him - as if it had appeared out of  the  blue 
(which it seemingly had).  A small cab it was, with no roof and a 
mouth on the hood.
 "Yo! Where 'ya wanna go, Eddie?" the cab asked. 
 "Never thought I was going to be happy to see you, Benny," Eddie 
gasped, "back to my place. On the devil!"
 The cab left in a cloud of smoke; the stench of tires penetrated 
the  air.  Eddie looked behind him and saw a huge man  stampeding 
with rage, waving something that resembled a post-space-age piece 
of weaponry.
 There was a piece of ragged red cloth lying on the cab's floor.

  After  fifteen  death-defying  minutes,   the  cab  came  to  a 
screeching halt in front of Eddie's office.
 "Here we are, Eddie," Benny said, "that'll be...uh....let me see 
...six bottles of ink!"
  Many  people  wonder about the devastating  rate  of  inflation 
nowadays,  and  so  did Eddie now.  "But on the  way  to  Kennedy 
Airport  I paid only three bottles!...what..." - "It's a  danger-
addition," the cab interrupted,  "the dude I had to drive  before 
you refused to pay and when I started complaining he shoved an  M 
60  under  my hood!  He even wanted me to pay for a  telegram  or 
something he wanted to send at the post office!"
 "All right,  all right," Eddie retarded,  "just a sec.  I'll get 
some ink upstairs."
 He got out of the cab, fingering his pockets for the keys. Darn! 
Where had he put those blasted keys?! Or had he perhaps lost them 
somewhere?
 He fooled around with his Visa card,  only to find out that  the 
door was unlocked. Had he then not locked it when he left?
 He entered.

 As he searched his drawer he suddenly heard a click.  He  looked 
up,  only to look straight into the barrel of what seemed to  him 
like a post-space-age piece of weaponry.  Quite lethal it seemed, 
too.
 Cronos Warchild, mercenary and hired gun, placed a Ghettoblaster 
on Eddie's desk and pressed 'Play' on it.
  The fanfare part of Strauss' "Also sprach Zarathustra"  sounded 
through  Eddie's dusty office.  It reminded him of some  dull  SF 
movie he had seen once.
 "Say goodbye, sucker," Warchild said, his voice sounding just as 
lethal  as  his ultra-precise gun that was now aimed  at  a  spot 
precisely between Eddie's eyes.
 "Goodbye," said Eddie while putting a finger in the gun's barrel 
as Warchild pulled the trigger.
 BANG!
 A commonly used synonym for an animal's solid excrements  passed 
someone's lips.

                    TO BE CONTINUED IN PART IV
             "SO LONG, AND THANKS FOR ALL THE LEAD"

                              *****

 OK. Before the real review starts, I'd like to mention that I am 
hereby  throwing a small competition!  You can win a copy of  the 
game "The President is Missing" for FREE!  And all you have to do 
is answer a few simple (?) questions regarding the story above.

  1) There's an actor hiding in this story.  Which one  (not  Bob 
     Hoskins or Roger Rabbit!)?
  2) There's a SF movie hinted at in it as well.  Which one  (not
     "Who framed Roger Rabbit?")?
  3) There's a book title hidden in there! Which book?
  4) The  name of a popgroup can also be derived from the  story. 
     Which group? One hint: It's no band I like - I hate them!
  5) Which were the titles of the ST NEWS reviews that could have 
     been  parts  I  & II with regard  to  Cronos  Warchild  (not 
     including any other appearances in this issue)?

 Send your answers on a postcard (if possible on a beautiful one) 
to the ST NEWS correspondence address before June 1st!  If you're 
female  and  you send a picture of yourself we might  favour  you 
(the  less clothes,  the higher the favour)!  Please address  all 
these picture specifically to me!

                              *****

  Quite  out of the blue came the review copy of  this  new  game 
(made by Cosmi,  marketed in Europe by Microprose) dropping in my 
mail.  I had been waiting a while for "Kennedy Approach" but they 
seemed to have forgotten to send that to me.  Anyway,  I unpacked 
"The  President  is Missing" and I immediately felt  inspired  to 
write the above novelette.

 The packaging includes an audio cassette. This cassette contains 
extracts of news broadcasts as well as some telephone taping with 
several  heads  of  state  (including  the  French  and  American 
presidents)  declaring they have been abducted and held  hostage. 
This  audio tape really helps you to get into the  atmosphere  of 
the  game:  One of crisis and fear,  and a possible threat  to  a 
third World War.  And don't forget: It also gives you a number of 
clues you'll need when performing your job,  which is finding out 
who's behind the world's worst hostage crisis!

 At the start of the game,  you log in to a computer system  that 
is  the backbone of the whole operation.  Through that  computer, 
you can communicate with several agents abroad:  Give them orders 
and  listen to what they've found out.  It further allows you  to 
browse  through  Classified  files  about  well  known  terrorist 
organisation,  hired guns,  and possible suspects. It is the main 
tool to solving the crisis.
  You  will  have to study enormous  loads  of  photographed  and 
written  information,  thus gently distilling who  did  it.  When 
you've  gathered enough proof,  you can trace the kidnappers  and 
find the hostages.

  In the game,  everything is awfully realistic,  especially  the 
files  you'll find in the CIA computer regarding  suspects.  It's 
hard to imagine the programmers store all that info on just  one, 
single sided disk.
  And there also seems to be a second plot you need  to  uncover, 
which is suppose to be even more sinister!

  If  you're into strategy games in which you have  to  interpret 
enormous   loads  of  picture   material,   agent   info,   taped 
conversations and a CIA computer full of files, "The President is 
Missing"  might  be THE game for you.  The graphics are  of  good 
quality,  and a 'save game' feature makes it possible to try  and 
complete the game in several sessions.

Game rating:

Name:                         The President is Missing
Company:                      Cosmi (Microprose markets it)
Graphics:                     7
Sound:                        Not applicable
Hookability:                  8.5
Playability:                  8
Value for money:              7
Overall rating:               7.5
Price:                        £24.95
Hardware:                     Color only

 For info,  you should contact Microprose,  whom I'd also like to 
thank for sending the review copy:

Microprose Simulation Software
2 Market Place
Tetbury
Gloucestershire GL8 8DA
England
Tel. (0666) 54326

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.