Skip to main content

THE UNION DEMO by Richard Karsmakers
  
 Be ready for something staggering. Everybody will probably still 
remember  what happened just about precisely one  year  ago:  The 
"B.I.G.  Demo"  was launched by the notorious hacking group  TEX. 
The demo set a great many standards,  most of which had still not 
been exceeded. 

 Uptil now. 
  
 Some time ago I received a disk that was labelled "Union  Demo", 
finished  on  January 7th 1989.  I had already  seen  some  minor 
preview screens and I had heard some additional gossip around the 
things it was supposed to be doing.
  The  Union  is  the name  of  an  international  hackin'  group 
conspiracy  that houses groups like the TNT-Crew (remember  their 
"F.N.I.L Demo"?),  The Carebears (a group from Sweden), the Delta 
Force,  the Replicants, Level 16 and...The Exceptions (TEX). They 
have been working on this new demo for over half a year now,  but 
about two years of dedicated ST programming headed this period. 
 No-one needs to be explained about the Exceptions and what  they 
have done during the last 1.5 years. Everybody must have heard of 
the TEX Demos 1-4,  the Super Neo Demo Show (the first demo  with 
graphics in the lower border), the B.I.G Demo and the Amiga demo. 
  The  TNT-Crew has in the last year written about  five  or  six 
demos,  mainly based around animation and digitized music.  Their 
last  individual demo I have  seen,  the  "F.N.I.L.  Demo",  also 
contained some neat scrolling  and raster tricks.
  Level 16 also launched their first demo around a year ago. They 
were the first to explore pseudo-graphics in all the borders. 
   The Carebears made a very nice demo and sent it to  TEX,  also 
about a year ago.  TEX was impressed;  they had not expected that 
someone else would outdo them so soon already - yet the Carebears 
did. 
  Now these people have joined forces,  forming the  Union.  They 
have gathered all their strength and programming  knowledge,  and 
they made the "Union Demo".  Best thing to do  here is   probably 
to  have  a systematic look at all the screens  included  in  the 
demo. 
  
The Startup screen 
  
  This screen appears a couple of seconds after you start up  the 
demo. It features the Union logo and some text sliding to and fro 
over  a  vertically  scrolling  backdrop.   There's  some   music  
(pretty short,  though) and more than 16 colours on the screen at 
once.
  This screen was done by the Carebears.  Program by Nick &  Jas, 
graphics by ES, sound by Mad Max, composed by Jeroen Tel. 
  
The main screen (pseudo-game)
  
 This is the menu.  In it,  you control 'Charly' over a  smoothly 
scrolling  (horizontal)  street where there  are  several  doors. 
Every  door  has a label,  and behind each door you  can  find  a 
separate  demo  screen.  The  main  screen  features  over  three 
quarters  of the screen scrolling horizontally,  Charly  smoothly 
walking,  and a very nifty scroller that uses the left and  right 
border as well. There's an interesting slower-scroller-background 
effect in the scroll text,  and of course more than 16 colours on 
the  screen and some neat music.  Er...  I think all the  screens 
have music and more than 16 colours at once on the screen,  so  I 
won't mention it any more...
 Program by 6719,  graphics by ES,  Charly by Micky, sccroller by 
TCB,  no-border by TNT-Crew, sound by Mad Max, composed by Jeroen 
Tel. 

TCB 1 - Beat Dis Demo 
  
 This demo features smooth vertical background scrolling, a large 
horizontal text scrolling (including something that scrolls under 
that - at a bit slower speed) and a long digitized piece of music 
of excellent quality (450 Kb of sampled sound data).  The  latter 
only  works on 1 Mb machines with a double-sided disk  drive;  if 
you  don't  have  those,  you'll simply get  some  neat  tracking 
sprites and regular soundchip music instead. 
 Program by Nick & Jas,  graphics by ES,  font by Nick's PC-Font-
Maker,  sampled sound by An Cool,  soundchip sound by Maed  Maex, 
composed by F. Gray. 

The Delta Force - Mega Demo (Spherical Demo) 
  
 This excellent screen is divided into three main  sections.  The 
top section features the "Delta Force" logo, that each time turns 
around  to feature the "Union" logo and vice versa.  These  logos 
are  drawn  extremely  well,  on stone-slab  backgrounds  (wow  - 
great!). 
  The centre section of the screen is occupied by  three  bubbles 
that move back and forth on the rhythm of the music (whenever one 
of  the  three  sound channels of the sound  chip  is  used,  the 
corresponding ball comes towards the beholder).  Of course,  they 
have shadows... 
  The  lower part of the screen features  a  regular-but-not-too-
regular   scrolling  that  understands  left   scrolling,   right 
scrolling,  sinus scrolling and more like it.  There is a  pretty 
neat  color  scrolling  background  effect  to  be  seen  in  the 
scrolling characters.
  The  music  featured  in  this  screen  has  to  be   mentioned 
separately,  because it is very good (brilliant,  in  fact):  Rob 
Hubbard's "Mega Apocalypse". 
 Program by New Mode,  graphics by Slime and Questlord,  the shit 
bubbles by ES, sound by ZZZ Max, composed by Hobb Rubbard. 

TNT Crew 3 - Vector Screen 

 Just to show that the Union guys master every art to be mastered 
on  the  ST,  they  have also included  a  screen  that  features 
"Starglider II"- like vector graphics (solid model, hidden lines, 
and FAST). Yes...these "Union" guys surely know how to handle the 
ST.  It's  no  wonder  to  realise that  most  of  them  are  now 
professional game programmers... 
 This screen features five different 3D shapes:  The Union  logo, 
the  TNT-Crew  logo,  a rotating ball,  a  "Starglider"  and  the 
"Carrier" from "Carrier Command". 
 Program by Hexadez and Jojo, sound by Nap Max. 

TCB 2 - Wow! Scroller 

  This  screen  features an all-screen  vertical  scrolling  with 
digitized  music,  not  using any of the timer chips in  the  ST. 
Needless to say, it's awfully smooth... 
  As  an extra,  there is a horizontal character  scrolling  that 
covers  nearly all the screen,  too,  and that goes  through  the 
vertical scrolling background.  These characters are VERY BIG and 
consist  of rapid controlled changing of a palette  colour.  It's 
difficult  to read,  but features many (512?) colours.  A  pretty 
neat trick, guys!
 Program by Nick & Jas, graphics by ES, sampled sound by An Cool. 

TNT Crew 1 - Starballs 

 To be honest, I find this screen about the least exciting of the 
whole  demo.  It  features  blue balls  (ES'  speciality)  coming 
towards  you,  with  a scrolling message and a Union  logo  (both 
transparent).  By pressing keys 1...0,  one can make some or MANY 
balls appear on the screen.  I couldn't program this, I KNOW, but 
it's not up to the Union's standard. 
  Program by Hexogen,  graphics by ES,  sound by Max  the  Hairy, 
composed by Robb the Hubbard. 

The Replicants - Wobbly Sprites 

  A  nice screen with 'happy'  music,  featuring  thirteen  small 
sprites  that  dance,  sinus and wobble across  the  screen.  Six 
raster  bars  that jump up and down on various  speeds  and  VERY 
smooth  colour scrolling complete this screen,  together  with  a 
rather nice scrolling effect.
 Program by Excalibur,  graphics by Rank Xerox, sound by Big Max, 
composed by Jeroen Tel. 

TNT-Crew 2 - Superscroller 

  This screen is truly amazing.  Didn't everybody always tell  us 
that   smooth  horizontal  scrolling  is  virtually   impossible, 
especially when using the WHOLE screen? Well, look at this screen 
and you'll end up flat on your back!  FOUR horizontally scrolling 
layers  are  offered,  all scrolling on top of one  another  (the 
others can be seen through the top ones),  and every of the  four 
layers (the topmost being the scrolling message) can be  adjusted 
in  speed  and direction:  The two middle ones  can  reach  quite 
dazzling speeds,  while still remaining PERFECTLY SMOOTH!  It has 
to be said: This screen is simply great! 
  Program  by Hexogen,  graphics by ES,  sound by  Mad  and  Max, 
composed by Jeroen Tel. 

Level 16 - Full screen demo 

 This is my favourite screen.  When I look at it,  I hear Erik of 
TEX  still  saying to me "It is impossible!",  and I  feel  Udo's 
hands  narrowing  my throat as I once more bring up  the  subject 
(when  TEX  visited  Holland,  March  1988).  Well,  this  screen 
features NO BORDER;  this means that there are graphics ALL  over 
the  screen:  In the left,  the right,  the upper and the  lower 
border!  There  are some pretty neat graphics on the screen  with 
many  colours,  colour scrolling and even a scrolling message  in 
the  right border that goes on right up to the top of  the  upper 
border! Where do they get the processor time?! It turned out that 
this screen was about 400 Kb in size,  reduced to 45 Kb thanks to 
Udo's packer (the ONLY thing he did on this demo...).
 The music is good (one of Mad Max' OWN compositions) but  rather 
short. 
 Program by Ilja,  graphics by Don, sound by Mad Max, composed by 
Mad Max. 

TCB 3 - Super-Multi-Plane-3D-Sine-Distorted-and-whole-lotta-
        things-more-Scroller

  To  be honest,  I think this screen's  also  my  favourite.  It 
features  a 3D "Star Ray"-like scrolling over just about all  the 
screen (smoother than Steve Bak's scrolling!),  a distorting  and 
twisting "The Carebears" logo,  and a scrolling message in  front 
of it....that scrolling message features many colours,  sinusing, 
hopping,   and...3D   sinusing,   3D   whopping   and   whooping, 
magnihooping,  flooping,  glolloping...just about everything  you 
could wish! It is extremely (even mindnumbingly) impressive - and 
there's music all along the way as well!  Every time I watch this 
screen, I feel that there are great heaps of fluid suddenly being 
unleashed in my oral cavity.  And I feel like I can't do anything 
on  the  ST  at all - except for  writing  crammy  stories.  IT'S 
GREAT!!!
  Program and Graphix by Nick, sound by Max, the Mad, composed by 
Robb. 

TEX - Copier

  Since the demo puts about 900 Kb of crunched code (1400 Kb  un-
compressed) on an 80-track double-sided disk,  they had to use  a 
special format that cannot be copied by any of the copy  programs 
available.  So  they  simply included their own  copier  in  this 
program. A beautiful one, with many rasters, neat display and, of 
course,  some  brilliant  music.  Copying does take a  long  time 
(maybe because there's also a true verify included).
 Multiple copying is also supported.
  Program by 6719 and Mad Max,  graphix by ES,  sound by Mad Max, 
composed by Jeroen Tel.

The Hidden Screen

  The rumours about an ST-Soundtracker are true,  and the  hidden 
screen  features the first sound ever made  by  Sample-Mon-ST!  A 
four-voice piece of digital music can be heard, while you can use 
the mouse to move some shapes across the screen that 'track' one 
another.  It sounds great,  but where's this screen in the  demo? 
Just get the "Union" Demo and find it out yourself...
 Program by 6719, graphix by Hexagon, mice by ES, composition and 
sound by Mad (Feed Me) Max.   

AAAAARRRRGGGHHHH! THE ULTIMATE ARMAGEDDON!!!! OVERKILL!! DEATH!

 One can imagine that,  after having all these miraculous  tricks 
of  programmer's craftsmanship poured out over you for  a  longer 
time,  one experiences the ultimate overkill possible!  Actually, 
it made me remind of the old "Overkill" Motørhead song and  Lemmy 
'singing' like a mutilated chainsaw.
 Anyway: It's quite unhealthy to look at this demo for too long a 
time.
  You'll wake up sweating in the middle of  the  night,  thinking 
about  what  a total imbecile you are when  compared  with  these 
guys.
  You'll  have sudden attacks of fits of spasms  when  you  can't 
tackle  a  simple integer variable problem while  programming  in 
Basic.
 You'll get a minority complex you'll never get over;  you'll get 
immediate urges to migrate to somewhere FAR from where these guys 
live - if possible to another universe,  somewhere beyond a black 
hole.

 But it's nice.

 At the moment,  I'm being treated in a big Psychiatric  Hospital 
from the severe consequences the "Union" demo had on my  ego;  my 
motoric  neurons  are  gradually getting used to  typing  on  the 
keyboard myself again.

Rating:

Name:                         Union Demo
Graphics:                     10
Sound:                        10
Tricks and limit-breaking:    10+
Hookability:                  10
Beholder's ego support:       1-
Overall rating:               10
Remark:                       Get it! But be sure to have a good 
                              mental disease insurance!

  The  "Union" demo is Public Domain.  Get it.  Look  at  it.  Be 
amazed.  And be sure to realise that you will not ever be able to 
get something better!

Epilogue

 Er...yeah.  A review with an epilogue,  since a fear has  arisen 
now  I have truly seen and truly experienced this  demo.  I  have 
been tied to an asylum hospital bed for several days now,  and  I 
have  had  many an hour to contemplate and think  deeply  -  even 
philosophise a bit.
  What must now happen to the world of ST demo-writing?  All  the 
hardware  limits  have been broken open to  limits  never  before 
suspected.  But the top height is reached.  ALL the screen is now 
used,  the  borders  are  gone and can now  freely  be  used  for 
graphics.  Scrolling messages cannot possible be better than  the 
TCB's     3D-sinu-whole-lotta-stuff-whatever-I-don't-care-anymore 
scroller?  Graphics  surely  can't be better than  the  excellent 
pixels that ES and Slime (TDF) put on the screen?  And I  already 
knew  that  ST music can't possibly get any better than  Mad  Max 
makes it now.
 What is left to fight for?  Will the ST be left alone,  now  all 
hardware limitations have been broken and the major ST demo-group 
made something that cannot be surpassed any more?
 It makes me feel rather sad.

 Shit (sorry for the expression). I experience a terrible itching 
under my right foot,  but it's rather difficult to scratch  there 
when  tied to a hospital bed,  wearing a  straitjacket.  Life  is 
hard.

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.