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WORKING ON ][ IN A MAC by Frank Lemmen

In  the  previous issue of our ST NEWS you could read  the  first 
episode  of this article.  This time I will continue to give  you 
the Apple ][ basic keywords in alphabetic order.

The last keyword in the previous episode was: HOME
So we continue with the following keywords:

HPLOT
HPLOT x,y  HPLOT TO x,y
HPLOT x1,y1 TO x2,y2 TO x3,y3.....
Used to plot or draw in the high resolution graphics mode.
HPLOT  must be preceded by HGR of HGR2 to avoid  overwriting  the   
program  and its data.  An attempt to plot outside the limits  (x   
from 0 to 279,y from 0 to 191) produces an error.

HTAB
HTAB number
HTAB variable
HTAB expression
Used  to  set the print position to the  indicated  value,  which  
must  be in the range 0 to 255.
HTAB  cannot  be used as an item in a  print  list.  Precede  and   
follow it with a semicolon to control the print  position,  which   
may precede an item already printed on the same line.

IF
IF condition then....
IF condition then goto...
IF condition goto....

IN#
IN# slotnumber
Selects the peripheral or device plugged into a master board  for 
subsequent INPUT.
The  value  of  the  slot  may  be  a  number,  variable,  or  an 
expression.

The slots and devices are numbered 1-7 inclusive,  and the values 
must be within this range.
IN#0 indicates that input will be form the keyboard.
The instruction boots the disk if the disk controller is  present 
at the specified slot.
If you type a value between 8-255 the may cause a system hang.

INPUT
INPUT "string";var1,var2,var3,.....
Used to request an input (normally indentified on the screen by a 
string  in  quotes),  and accept the values of  the  variable  of 
variables listed.

INT
INT (number)
INT (variable)
INT (expression)
Returns  the  largest  integer that is less  than  equal  to  the 
evaluated  expression,  current value of  variable,  or  supplied 
number.

INVERSE
Use to reverse the video output.

LEFT$
LEFT$(object string,character select)

LEN
LEN (string expression)
LEN  returns the length of the string.  IF the string is  greater 
than 255 LEN returns an error.

LET
LET variable=value

LIST
LIST LIST line number
LISt line number1, line number2
Use control C to stop list.  Use controls S to pause list any key 
restarts it.

LOAD
LOAD
Originally the apple ][ works with a taperecorder.  If you wanted 
to  load something form disk you typed in the  parameters.  Since 
our ST cannot handle a taperecorder the LOAD command can normally 
used without any parameters.

LOG
LOG (variable)
Returns the natural algorhythm of the variable.

LOWMEM
LOWMEM: number
LOWMEM: variable
LOWMEM: expression
Sets  the address of the the lowest memory available to  a  basic 
program.
To see the current value, use PRINT PEEK(106)+256*PEEK(105)

MID$
MID$(object string, left char.,number char. select)
MID$(object string, left char. select)
NEW
NEW
Deletes the current program in memory.

NEXT
NEXT variable name
NEXT variable name,variable name....
NEXT

NORMAL
Sets the video display back to normal (the opposite of INVERSE)

NOT
NOT variate
The  relational  inverting operatro NOT converts a  logical  true 
value (1) to logical false value (0), and vica versa.

NOTRACE
Terminates  a debug mode set up by TRACE,  wich is used to  print 
line numbers on the screen tracing program execution.

ON
ON condition GOTO line(s)
ON condition GOSUB line(s)

ONERR
ONERR GOTO linenumber
Use to avoid having an error message printed and execution halted 
when an error occurs in program execution.

OR
Relation 1 OR relation 2
The  arithmetic  logical operator OR assumes the  value  true  if 
either relation 1 or relation 2 is true, or if both relations are 
true.

PDL
PDL (paddle number)
This command cannot be used on the emulator.

Next time more command hints and tips..........

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.