Skip to main content

SOFTWARE REVIEW: AIRBALL CONSTRUCTION KIT by Richard Karsmakers

Suppose you've been one of those "Airball" freaks since the  very 
beginning.  You've  played it for hours and hours and you  really 
thought  that  it was a  great  program:  Great  graphics,  swell 
sounds, good game plot, what's more to wish?

The   answer  to  that  seemingly  rhetorical  question   is:   A 
construction   kit.   All  good  games  have   'em:   "Arkanoid", 
"Gauntlet",  "Tonic  Tile",  "Boulder Dash" (er...Good?) and  now 
also  "Airball".  This  program  allows  you  to  make  your  own 
"Airball"  rooms,  and to design your own maze - as large  or  as 
minute as you want it to be.

First thing you'll have to do is draw out the whole maze setup on 
paper  (or,  maybe  better,  using your  kid  brother's  building 
stones) and give each room a different number. Then you can start 
arranging all the attributes in the room:  Spikes,  light  bulbs, 
different  styles  of tiles - everything you were likely  to  run 
into in the original "Airball" and more!

While  using the program,  you feel like a real artist  making  a 
game  that will stun the world.  Once you've gotten used  to  the 
environment  the "Airball Construction Kit" employs (that is  not 
reaklly  extremely userfriendly,  and uses the mouse as  well  as 
arrow up/down and return keys), you define the size of the rooms, 
where the exits have to be and the heights of the exits. Then you 
can  start  putting things in the room - the  different  tiles  I 
already mentioned,  trees,  cacti,  statues,  skeletons, building 
stones,  etc.  You can this way create levels that have stairs in 
them,  different heights,  etc.  And it's even possible to create 
rooms that you can never leave again.

If you have time enough,  and if you have the necessary patience, 
the  "Airball  Construction  Kit"  can  give  birth  to   another 
magnificent  program - partly made by you!  Using the dozens  and 
dozens of blocks,  your version can look quite different from the 
original.

The rooms as well as the object data (that's a file in which  the 
locations of the crucifix,  spellbook, etc. are given) have to be 
stored  on a seperate disk for each game you want  to  create.  A 
program is included on the disk that allows you to actually  play 
your  own  "Airball",  or to play the  "Airball"  version  that's 
delivered  with  the  package (a little bit  different  from  the 
original version!).

The  "Airball Construction Kit" also includes advanced  functions 
that  allow  you  to walk through all the  levels  you  made  (by 
pressing  the  mouse  in  either corner  of  the  screen  in  the 
"Explore" option) and more like those.  It is a worthy  extension 
of such a high-class program as "Airball" itself.  It might  have 
been  more userfriendly but it's not that difficult to work  with 
once you've grown used to it.

'Game' rating:

Name:                              Airball Construction Kit
Company:                           Microdeal
Graphics:                          9 (original "Airball" stuff)
Sound:                             None (except in the game)
Userfriendlyness:                  6.5
Hookability:                       8.5
Overall rating:                    8.5
Remark:                            Worthy extension of "Airball"

Thanks  to  Mandy  Brett (Microdeal)  for  sending  the  original 
(though  it  arrived  too late and I had to  use  someone  else's 
original to write this review).

For info, contact: Microdeal
                   Box 68
                   St. Austell
                   Cornwall PL25 4YB
                   England

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.