Skip to main content

SOFTWARE REVIEW: SENTINEL by Richard Karsmakers

At the moment that I write down these words into "1st Word Plus", 
the time is 01:04 AM,  Saturday morning,  September 12th 1987.  A 
slight  headache  starts to manifest itself into my  tired  brain 
after  many  hours of working on the last pieces of ST  NEWS  and 
looking at the terrific movie "Poltergeist" on the TV.  In  spite 
of  the fact that I'm practically asleep at the  moment,  and  in 
spite of the fact that I have to get up in time tomorrow to go to 
the  big  ST Club Eindhoven meeting (to launch this issue  of  ST 
NEWS
), I will try to make this review as good as possible.

"Sentinel"  is  one of Firebird's  recent  releases,  selling  at 
£19.95. The first thing that strikes the player when the game has 
loaded,  is that the sound effects are really  'acoustical',  and 
that  the game overall features almost perfect simplicity  -  the 
latter  fortunately  only  being a  first  impression.  A  three-
dimensional universe of 10,000 (yes,  that's no misprint)  worlds 
that  the player has to conquer.  You are a Synthoid that has  to 
destroy  each Sentinel on each world (these Sentinels  are  often 
helped by so-called Sentries).

The  game is controlled by mouse and the keyboard,  and  features 
smoothly scrolling 3D graphics.  Once the plot is clear, and once 
you've  learned how to play the game (using specific  keys),  you 
can conquer world after world. After finishing one landscape, you 
get the code for the next one (thus creating something they  call 
a 'game save').

The  manual  explains  quite clearly how  "Sentinel"  has  to  be 
played,  although  I  get the impression that the author  of  the 
manual  was  in a bit of a hurry when he had to  write  it.  Some 
typing errors ('destory' instead of 'destroy' for  example).  But 
this really shouldn't spoil it.  "Sentinel" is one of those  game 
that looks simple,  but turns out to be rather difficult - and it 
gets  even  more difficult each time you enter a new  and  higher 
world!  Simplicity does not neccessarily mean badness of quality, 
and this game displays that as clearly as is possible.

Game Rating:

Name:                              Sentinel
Company:                           Firebird
Graphics:                          8 (good 3D effect/scrolling)
Sounds:                            8.5 (very real)
Playability:                       8
Hookability:                       8
Price:                             £19.95
Remark:                            Game of solid quality

Thanks  to Firebird for sending me the program to be reviewed  in 
ST NEWS! I am terrible sorry that I couldn't make more of this (a 
story like I wrote with "Tracker"),  but I simply lacked the mere 
being  awake.  "Sentinel"  did come in quite late,  so  it's  not 
entirely my fault...

 Firebird
 64-76 New Oxford Street
 London WC1A 1PS
 England

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.