Skip to main content

THE UNIVERSAL MILITARY SIMULATOR by Richard Karsmakers

 Alexander looked thoughtfully as he contemplated about his past, 
the  present  and  the  future (yes,  he  was  once  a  pupil  of 
Aristotle,  so he could do that). He wondered about which tactics 
he  was  gonna  use  this  time,  trying  to  defeat  Darius  III 
Colomannos (336-330 B.C.), emperor of Persia. That darned Darius! 
Several month ago,  Alexander had received a peace offer of  this 
emperor:  Darius  had offered 10,000 gold talents  (that's  about 
$300  million  dollars),  all of the Persian empire west  of  the 
Euphrates  and  the  hand  of  his  princess  royale,  but  great 
Alexander  had refused.  He was,  after all,  a man  that  sought 
battle  and  he'd rather fight for it and get it  all  (and  even 
more) anyway.
 Normally,  he would have looked at his watch,  but as  Alexander 
the Great was no imbecile he did not do so because of the  simple 
reason that they weren't invented yet. Anyway, he knew it was the 
evening of September 30th, 331 B.C. (he could foresee things) and 
he was,  as I already told, phylosophizing about which tactics he 
was to use.

  He  had  seen that the Persians had  meticulously  leveled  the 
ground near Arbela (about eighteen miles northeast of present day 
Mosul, Iraq), and he suspected pitfalls to entrap his cavalry.
 These were no pitfalls,  of course,  but just a way that ensured 
the  Persians that their chariots would be allowed to strike  out 
unimpeded.  Alexander  was  wrong (for once),  and he  was  still 
thinking deeply.
 "Ah!"
  Alexander  ordered his troops to cross a slight rise  that  had 
kept the armies from having direct visual contact.  After  having 
called  a  council of war,  he found many of his officers  to  be 
thinking  of  attacking Darius' armies by  night.  But  Alexander 
smashed  his  fist  on  the table and  said  with  a  loud  voice 
(overshadowed  with  indignance):  "I will not filch  a  victory; 
Alexander must conquer open and fairly!"

 In Darius' camps,  the soldiers were restless.  Vision was  very 
bad as the clouds hid the moonlight most of the time.  The guards 
had heard movement on the nearby hill, and had warned the emperor 
that an attack might be close at hand.  So they waited under  the 
cloak of night,  ready for a Macedonian attack. While Alexander's 
army rested for the next day's fight,  the Persian army  remained 
drawn up in line of battle under arms.

  As the sun rose,  it found Darius' army greatly fatigued. Darius 
cursed in himself for Alexander's sheer brilliance, but he didn't 
have much time to curse, as some of his officers started yelling: 
"We're being attacked!"

 Alexander knew that he had an advantage now.  His men had rested 
enough,  whereas Darius' men had probably stayed up all night, in 
order  to  strike back at an overnight  assault.  He  grinned  in 
himself  and  thought  about how stupid  Darius  was.  Two  years 
earlier, he had already defeated the old man at Issus, and Darius 
still hadn't learned enough of it.  This time,  he would make him 
eat dust...

  Rainbird's latest release,  "The Universal Military  Simulator" 
(called "UMS" for short),  is an intelligent strategics game that 
allows  the user to replay the here mentioned battle as  well  as 
all  other  battles imaginable.  Apart from the  fact  that  five 
ready-to-play scenarios are added on the disk (Arbela,  Hastings, 
Marston Moor,  Waterloo and Gettysburg), the player can construct 
his  own battles,  whether historical,  fantastical or even  pure 
science  finction.  Featuring  a  unique  3D  landscape  with  an 
overview  of  the selected armies,  the  player  can  reconstruct 
history,  alter  history or invoke some  interesting  experiments 
(what  would have happened if Napoleon would have  had  Alexander 
the Great's military genius?  Would he have lost?  And what about 
switching sides?  What would have happened if King Harold had not 
come down Senlac Hill?).
  Replaying every battle he/she wants to replay,  the player  can 
interact,  let the computer fight the armies against each  other, 
or....there really are much too many options to mention here.
  "UMS"  is surely a distinctive piece of  software,  which  took 
seven  years  to design and program (done by D.  Ezra  Sidran  of 
Intergalactic Development,  Inc.).  The result is impressive, but 
I'd  personally  have  liked a speedier way of  building  up  the 
screen (even real-time 3D graphics...but alas!).
  "UMS"  is  a completely new concept  of  strategy  games,  what 
Rainbird  calls "the most sophisticated Battle Strategy  software 
you'll ever have used". You know what? They're right!

  The packaging is,  as usual with Rainbird products,  very  well 
taken  care  of.   There's  a  scenario   handbook,   usermanual, 
Gettysburg Map and one disk. For the strategy games addicts, this 
is probably one of the best bargains possible!

Game Rating:

Name:                         Universal Military Simulator
Company:                      Rainbird
Author:                       D. Ezra Sidran
Graphics:                     7
Sound:                        None
Playability:                  7
Hookability:                  7.5
Value for Money:              8+
Price:                        £24.95/89.50 Dutch Guilders
Overall Rating:               8
Remark:                       Monumental release!
Many thanks have to go to Homesoft and Rainbird.

Rainbird
Wellington House
Upper St. Martins Lane
London WC2H 9DL
England

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.