Skip to main content
? Erik 'ES of TEX' Simon, 1989

STAR RAY by Richard Karsmakers

  A very cold and hard autumn wind is blowing outside.  Gusts  of 
rain  smash  into  the window panes and make me  feel  even  more 
lonely  and  melancholic than I feel (if you know what  I  mean). 
It's dangerous to go outside now;  only in last saturday's papers 
could be read that the rain had the pH of vinegar...
  Sweet thoughts about Patricia (the current lady of my  heart  - 
which  she'll  probably  be  for quite some  time  to  come)  are 
floating through my brain,  together with the fondest wish to  be 
with  her now,  keeping one another warm while listening  to  the 
violent weather outside. If only that could be true...
 Tomorrow,  I will have to perform a heavy zoology test - which I 
will probably not make successfully since I haven't done anything 
for  it  so far.  As usual,  at times like these,  I  get  sudden 
enormous  amounts of inspiration and then I just have  to  write; 
whether it is good for my academic future or not.  You  shouldn't 
feel  too  guilty  now (I already doubted  you  would),  since  I 
couldn't think of anything else but Patricia anyway.  She is  now 
present  in  every cell of my brain - even the whole rest  of  my 
body.  She's gorgeous,  sensual and adorable, nice, understanding 
and lots more that is none of your business.  She's THE girl  for 
me.
  Isn't it strange?  It is as though,  outside,  the  clouds  are 
gathering  to form a large circle in the skies.  A circle out  of 
which purple light appears. It is raining harder and harder.

  But  listen to me now,  again talking like a raving  mad  about 
girls,  girls and nothing but girls. ST NEWS is no medium created 
for  the  sole purpose if spilling forth my oral  diarrhoea  upon 
you, is it? So I will now continue with that what we are all here 
for: A "Star Ray" review.
 I'm just wondering at what the plot of my introductory novelette 
will have to be. I can't seem to come up with a decent one.

                              *****

         The growing pains of Cronos Warchild (Part II)

    (For those of you that hadn't guessed it already: This is
             where the introductory novelette starts)

 Location: Kryptium, a small and remote planet somewhere in the
           Universe. Further details not present in database.
 Atmosphere: Almost entirely carbon monoxyde and sulphuric acids.
             High water concentration indicates large seas
             covering its surface.
 Lifeforms: Only minuscule creatures still alive in the seas.
 Remark: Formerly inhabited by humans. Now automatic production
         plant.

  "What  the hell are we here for?!"  murmured  Cronos  Warchild, 
mercenary,  when  he checked the readout on his machine's  plasma 
computer screen.
  His  fist was smashed against the control  panel,  causing  his 
craft to make some rather unusual movements through the damp  and 
quite dangerously acid sky.
  Had  he known that a computer freak had once been  down  there, 
hundreds of years ago,  being sad and lonely and staring  outside 
to the gusts of rain smashing against the window  pane,  Warchild 
might have felt a bit comforted.
 Then again, he might have not.
  He  murmured a bit more,  turned some knobs on  the  panel  and 
pushed some buttons.  The sterile readout screen vanished,  to be 
replaced by the even more sterile face of the Home Base Android.
 "Good...." (the Android looked at his watch)  "...evening,  sir. 
What may I do for you?"

  At a location quite near to Warchild's,  only way back  in  the 
fourth dimension,  a lonely computer programmer sat in his  room. 
He was also watching the night sky solemnly,  listening to  gusts 
of  rain  smashing  against the window pane.  Yet  this  man  was 
completely  unaware of any such problems as those  that  occurred 
with  Warchild  -  nor for those that occurred  at  a  relatively 
minute distance eastward and that mainly involved a stunning girl 
whose  name  shall  not again be mentioned here as  well  as  the 
writing  of  a good introductory novelette with a  more  or  less 
intelligent plot.
  He was playing with his moustache,  much in the way his  father 
had always told him not to when,  suddenly,  he bent forward  and 
typed some code in an assembler program.  To an outsider it might 
have appeared like he was momentarily freakin' out.  He looked at 
the lines, assembled the code and executed the program.

  "S(censored)t!"  (Warchild  just  uttered   an,   unfortunately 
commonly used, pseudonym for an animal's excrements)
 "Pardon me?" the Android on the other end of the line staggered. 
"The  word you just utilized is on the list of banned  words,  as 
specified  during the Thatcher Convention,  July 1989,  and I  am 
therefore  authorized  to  ban  YOU  from  this  intercontinental 
support network.  Thank you for contacting us. Don't bother to do 
so  again.  I wish you a good..." (the Android checked his  watch 
and shook his head at his own lack of memory)  "...evening.  Have 
fun being left on your own accord."
 BLEEP.
  The screen went black again,  and after a picosecond pause  the 
planet's status readout reappeared on the screen.
 Warchild's only reaction to this fact was the utilization of an, 
unfortunately also quite commonly used, pseudonym for the process 
through  which  most higher organic lifeforms  (especially  those 
with  a backbone and that live on dry land) try and indeed  often 
succeed to multiply themselves.
 Had the Android not immediately disconnected the line,  Warchild 
would  probably  have  tried one of his  Kill-o-Gadgets  on  him, 
electrocuting him at distance, or something likewise.
 But the Android had, so Cronos couldn't.

  An extremely violent gust of rain smashed against the  computer 
programmer's  window  again.  He  looked up  from  the  keyboard, 
realising  that the weather wasn't particularly improving by  the 
minute.
 The phone rang.  He took the horn without hesitation;  this  new 
game  of his wasn't coming anywhere,  anyway.  No good  plot.  So 
answering the phone wouldn't hurt his inspiration.
 "Hello? Steve here."
 "Yeah.  Herbert here," the voice on the other end said, "is that 
new  game  of you coming  anywhere,  anyway?  Remember  that  the 
deadline's not far off, please, Steve!"
 "But, er...Herbert, listen, I've got this...."
 "No time to chat now, Steve. Must be goin'! Be hearin' ya!"
 Before the line went dead,  the programmer imagined hearing some 
sounds  as if two plungers were taken from each other,  and  some 
sighing and moaning.

 Warchild's trigger finger was getting itchy.  Something BAD  had 
better turn up soon so that he could get rid of his frustrations. 
On second thought, something GOOD might also suffice.
 He lowered his craft so that he was now below the thin layers of 
purple  mist that normally kept the planet's surface from  sight. 
Relatively  small  production  platforms could  be  seen  on  the 
planet's surface, regularly distributed.
  His lasers spoke.  One platform was blasted into  thousands  of 
tiny fragments. A smile appeared on Cronos' lips.
 If he would have looked in his rear view mirror,  Warchild would 
have  seen  the  purple mists  transforming  into  a  disc-shaped 
appearance, that seemed to draw matter to its centre.
 Another message appeared on the on-board computer.

 Steve,  the computer programmer,  was sitting back in his chair, 
relaxed.  Or,  rather,  seemingly relaxed.  His mind was  working 
overtime.  He  had  to come up with a decent plot,  or  he  could 
forget working for those Logotron guys again.  Ever.  He was  not 
even disturbed by the clouds outside,  that now seemed to regroup 
themselves  around  a centre out of which a  soft,  purple  light 
came.
 He closed his eyes and thought more.  Completely unaware of what 
was happening now outside.  It was as if he had switched off  all 
his sensory organs - which,  of course, he couldn't and therefore 
hadn't, for good ol' Steve was no bloody Android!

 A name suddenly popper up in Warchild's mind. A name that he had 
never heard before.  Together with that name,  a vision  came.  A 
vision of a girl of utmost  gorgeousness,  niceness,  sensuality, 
adorability,  well....everything a guy'd want.  For a moment, her 
blue-green eyes met his. Although in reality this never happened, 
is was as if Cronos' heart suddenly melted. A crust fell off.
 He had been sucked in by the tornado of purple mist behind him.

 ZAP.
 Silence, only if it was for a microsecond.
 BAM! (A very loud 'bam', by the way)
  "Patricia?" the programmer suddenly wondered as he  opened  his 
eyes again. He must have been dreaming, as he now saw a gorgeous, 
nice,  sensual  and adorable girl walking over the surface  of  a 
planet he had never before seen. A small craft was hanging in the 
air,  a  craft  that had just wiped out a small platform  on  the 
surface,  turning  it  into  a heap of  shapeless  garbage  in  a 
thousand fragments.
 Everything seemed covered by purple light,  something that  even 
Steve  found extremely weird (him being a game  programmer,  that 
should say something about the weirdness of it all).  And  where, 
for heaven's sake, did this girl fit in?

 Warchild spotted an alien spacecraft,  soaring closer and closer 
to the girl.  Who was that strange chap down there,  the one with 
the moustache and the baldening head?
 No matter what, the alien craft had to be zapped and evaporized.
 ZAP.
 EVAPORIZE!

 Steve sat stunned in his room,  his eyes wide open.  The  window 
had been broken and the rain was staining the floor.  He stood up 
and looked outside, only to see more rain. In the far distance, a 
small purple cloud disappeared into nothing.  He felt the rain on 
his  eyes.  It burnt a bit.  "Damn it!  Feels like  vinegar!"  he 
cursed.
  Then,  his face brightened up.  He had just envisioned a  great 
plot.  In  his  new  game,  the player would have  to  guard  the 
priceless energy cells of a new and mysterious planet,  somewhere 
in an obscure corner of the Universe. A modern-day version of the 
good  ol'  arcade  game  "Defender".   He  decided  to  call  the 
planet...er... Kryptium would do nicely.
 He felt a definite urge to introduce a gorgeous girl in the plot 
but, remembering all the quarrels he had had with his wife during 
his  married  life (including the three major  ones,  that  other 
people always called 'kids'), he decided not to do so.
 He dialled a number on his phone.
  At  the other end,  a click could be heard,  some  sighing  and 
groaning after that, and then a tired: "Herbert here...."

  Warchild looked around.  Not even the battered remains  of  the 
alien spaceship were there to be seen.  That mysterious chap and, 
even worse, that mindstaggering girl had disappeared, too.
 His presence here was useless,  after all. He decided to go back 
and  kick some ass.  His physician first,  for he seemed to  have 
life-sized daydreams recently,  and his analyst next.  Last,  but 
surely not least,  he would try out one of his Kill-o-Gadgets  on 
the  guy that sent him here.  The Behead-o-Axe?  Or  perhaps  his 
Blood-o-Sucker? He would see.
 Where had all that purple mist gone?
  As he left Kryptium's atmosphere,  he looked in his  rear  view 
mirror.  He  adjusted  it so that he didn't see all  those  alien 
spacecrafts  that  suddenly  popped up from  all  directions  and 
started destroying the planet's production platforms, but so that 
he saw his own hair, that he combed.
 He smiled to himself.  Er....on second thought,  he'd better hop 
over to his dentist instead of his analyst. Quite some work to be 
done there.
 Was it not yet too late to get involved with females?

  Way back in the fourth dimension,  and at a  relatively  minute 
distance east of our computer programmer, a computer freak looked 
outside  and  noted that it had stopped raining.  He  had  almost 
forgotten  all  his worries with regard to a certain girl  as  he 
looked at a small purple spot in the night sky, high above him.
 It vanished.
 "I think I've got a nice plot for my introductory novelette", he 
thought,  "But  let's  hope the readers won't find it a  bit  too 
complicated..."
 He got up from his chair,  now putting aside all thoughts  about 
the  lady  of his heart.  He turned on his  computer  system  and 
started typing.
 "The Growing Pains of Cronos Warchild (Part II)" he spoke aloud, 
as he typed the sentence on his keyboard.

                              *****

  Written by Steve Bak,  with graphics by Pete Lyon and music  by 
David Whittaker, this game simply HAS to be good. Or has it?
  There must be loads and loads of people that played  "Defender" 
in some earlier stage of their 'computer careers'. "Defender" was 
one  of  the  earliest Atari games  ever  to  be  developed,  and 
versions  of this game no doubt have appeared on  all  accessible 
computers ever.  The plot:  Some aliens are trying to invade your 
planet (sometimes robbing away valuable treasured,  or machinery, 
or inhabitants) and you are the one who has to prevent that.  You 
must fly over a surface (horizontally scrolling) and blast  every 
damn alien that catches your sight. That's it.
 The earliest "Defender"-like game on the ST was "Delta  Patrol", 
the monochrome shoot-'em-up game.  Instead of a helicopter, "Star 
Ray"  features an "Attack of the Mutant Camels"-like  (see  C-64) 
spacecraft  (with similar controls).  Instead of  the  monochrome 
graphics, "Star Ray" features multi-coloured backgrounds and well 
drawn  enemy  objects.  Instead of a simple  monochrome  (blocky) 
mono-speed scrolling,  "Star Ray" features octal-speed  scrolling 
(quite smooth).

  In  "Star Ray",  you fly over a horizontally  scrolling  planet 
surface,  where you have to kill every alien that you see - since 
they try to pinch away Kryptium's valuable energy cells and those 
are  the  ones  you have to protect!  The  principle  as  ghastly 
simple, and the plot just as ghastly unoriginal, but the game has 
an  enormous  number of advantages over the  original  "Defender" 
game (of which it,  basically, is just a cranked up version) that 
I summed up above.  These still make it an excellent game by most 
standards.
  The  intro  picture with the digital (hhmmmm)  intro  music  is 
great,  and  everything  else about the game  is  fast'n'furious. 
"Star Ray" features,  unlike "Return to Genesis",  TRUE scrolling 
in  the horizontal direction which is not PERFECTLY  smooth,  but 
very close to it.  No wonder: Scrolling the background with EIGHT 
different speeds must take up a lot of processor time.  So  Steve 
Bak can be said to have done it again:  Redefining the boundaries 
of the ST's capabilities!

  Concluding,  it can be said that "Star Ray" is,  together  with 
"Star Goose" (see the previous issue of ST NEWS) one of the  best 
Logotron releases yet (FAR above "Quadralien", that's for sure!). 
The  graphics and music make this an excellent  super-"Defender". 
If you didn't like "Defender",  however, I wouldn't advise you to 
get this one.

Game Rating:

Name:                         Star Ray
Company:                      Logotron
Author:                       Steve Bak
Graphics:                     8.5
Sound:                        8
Playability:                  8.5
Hookability:                  8-
Value for money:              7.5
Overall rating:               8
Hardware:                     Color only
Price:                        £25.95 (two disks + audio tape)
                              £19.95 (one disk version)
Remark:                       Nice for "Defender" junks!

 "Star Ray" is,  as far as I know,  not yet officially available. 
Thanks  therefore go to the Stichting STEM (Henk van der  Molen), 
the official distributor of Logotron in Holland,  for supplying a 
preview version.  When available, you should be able to get it at 
Cuddly  Cactus International (a division of Stichting  STEM)  for 
about 63.90 Dutch guilders.

 Their address (also for info):

 Cuddly Cactus International
 Saffierstraat 95d
 NL-1074 GN  Amsterdam
 Tel. 020-6644022

  Note  of the author:  I truly hope the  introductory  novelette 
intro can be smoothly followed by you,  readers!  I am  currently 
busy reading Stephen Hawking's "A Brief History of Time", whereas 
I already finished "Dirk Gently's Holistic Detective Agency"  (by 
Douglas Adams),  so that I am now truly obsessed by the principle 
of  time gates,  inter-dimensional waves and  the  scientifically 
inexplicable.  When mixed together with the equally  inexplicable 
feelings  of  devotion  and love I now feel  for  but  a  complex 
gathering  of  chemical reactions that are kept apart  by  simple 
cellular membranes (generally referred to as 'human of the female 
sex'), one tends to get stories like the above.
 Sorry.

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.