Skip to main content

WORKING ON THE APPLE//e PART III by Richard Karsmakers

Let's  get on with our survey through Applebasic  again.  In  the 
previous  issue,  the PDL command was mentioned as last.  I  will 
therefore now continue at PEEK.

PEEK
PEEK (Address)
Returns  the byte stored at the given address.  Both address  and 
the returned quantity are numbers.  The address may be given as a 
number,  a  variable,  or an expression,  and may be positive  or 
negative (negative address=true address-65535).

PLOT
PLOT x coordinate, Y coordinate
In low resolution graphics, this command places a dot (a pixel or 
picture element) at the position given by the coordinates.
The coordinate value may be given numerically,  by a variable  or 
by  an  expression.  X values must be in the range  0-39,  and  Y 
values must be in the range 0-47, with 0,0, at the upper left.

The  color  plotted  is  that given  by  the  most  recent  COLOR 
statement;  or  COLOR=0 is used if color has not been  previously 
specified.
In  the text or graphics plus tet modes,  for Y in  range  40-47, 
PLOT places a character at the location specified.  The character 
code corresponds to the color code.
There is no visible effect in the high resolution graphics mode.

POKE
POKE address,quantity
Stores  the  (byte)  quantity  at  the  address  indicated.  Both 
quantity  and address are in decimal and either may be  specified 
by a number,  a variable or an expression.  The maximum range  of 
addresses  is -65535 to 65535,  and of the quantities  0  through 
255. Real values are converted to integers.
Receiving  hardware must be present at the address for  succesful 
use. For memory, this is 0 to..

   16 K - 16384
   32 K - 32768
   48 K - 49152

Memory  mapped  peripherals are normally at $C000  through  $C07f 
(decimal 49152 through 49279) (or -16738 through -16257).

POP
POP
'Pops'  or  removes  one address from  the  GOSUB-RETURN  address 
stack.
The  effect is to return to the second-most recent  GOSUB  rather 
than to the recent.
Produces an error signal if there are no addresss on the stack.

POS
POS (dummy expression)
Returns  the column number or horizontal position of  the  screen 
cursor.
The expression is a dummy but must be evaluatable as a numeric.
For POS and SPC,  positions are number from 0,  whereas HTAB  and 
TAB are numbered from 1.

PRINT
PRINT
?
I feel like I'm being a bit foolish,  underestimating my  readers 
when  I would talk any more about this command than  this.  So  I 
won't.

PR#
PR# slot-number
Transfers  output  to the peripheral located  in  the  designated 
slot.
The slot number may be a numeric,  a variable,  or an expression, 
and must evaluate to the range 1-7 inclusive.
A value of 0 returns output to the TV screen.
A value less than 0 or more than 7 prodeduces an error report.
PR#  boots  the  disk  if the  specified  slot  contains  a  disk 
controller.

READ
READ variable 1, variable 2,....
When encountered,  READ sets the value of the specified, variable 
or variables to the value of the elements of DATA lists, starting 
from  first  variable in the first READ statement and  the  first 
value in the DATA statement, and continuing through the DATA list 
or lists until the READ list or lists are satisfied.
The position in the READ list is recorded.  It may be set to  the 
beginning of the DATA list by the RESTORE statement.

RECALL
RECALL name
This function uses tape and is therefore useless on the ST.

REM
REM characters
There is no limit to REM length (up to available memory).

RESTORE
RESTORE
Resets the data list pointer to the beginning of the data list.
See READ and DATA.
RESUME
RESUME
Used  at  end  of  an error handling  routine  to  cause  program 
execution  to  resume  at  the begining  of  the  statement  that 
contained the error.
If  the error handling routine has not correctly dealt  with  the 
error,  and  endless lopp results.  Use CONTROL C and  RETURN  to 
escape.
If RESUME is encountered before an error has occured,  the effect 
may be unpredictable. Usually, execution will cease.

RETURN
RETURN
The signal to end a GOSUB subroutine.
When  encountered,  RETURN  causes  a  branch  to  the  statement 
following the most recently executed GOSUB;  that is, the address 
of the statement at the top of the GOSUB stack.
Using a RETURN without a GOSUB or having more RETURNs than GOSUBs 
causes an error message.
POP affects the GOSUB order of execution,  but continue to  watch 
the number of RETURNs.
See GOSUB, POP
That's  enough for this time's issue.  I will continue  with  the 
RIGHT$ command next time. See you then!

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.