Skip to main content
? Dave 'Spaz of TLB' Moss

ST SOFTWARE NEWS by Richard Karsmakers

I  thought I had offered you to biggest possible list  of  future 
software projects in the previous issue of ST NEWS,  but it seems 
that I have made a bigger one in this issue of ST NEWS  again.  I 
have  therefore  put it in a seperate article,  so  that  there's 
enough  space  in this one to go through a lot  of  all  the  new 
software.

Finally,  "Arkanoid" met is equal: "Impact". But I am afraid that 
one  of  the other Top 10 games will also meet  its  equal  quite 
soon:  "Goldrunner"  will,  in  Januari,  meet  Mebourne  House's 
"Kelly-X",  a  game of which I have seen some impressive  preview 
stuff  with fantastic graphics,  smooth animation (perhaps a  bit 
too  slow for the fast arcade freaks) and great music by the  new 
number one in the music programmer's pop poll:  David  Whittaker. 
It's a vertical scroller with a great variety both in backgrounds 
and  opponents,  digitized  speech and a finishing touch  that  I 
would call 'excellent'.

Even  when  not taking into account that "Kelly-X"  is  Melbourne 
House's  first program for the ST,  I would't be surprised for  a 
minute  when "Kelly-X" would eventually beat "Goldrunner" in  the 
pop-poll. Rating: 9.

After the biggest miss of previous months,  "Indiana Jones", U.S. 
Gold has succeeded in earning back some respect by bringing out a 
game called "Solomon's Key".  It's a game that was programmed  by 
Probe,  the people that did e.g.  "Metro Cross".  Good  graphics, 
good music (!) and nice gameplay make "Solomon's Key" a game that 
stands out in the midst of all other U.S. Gold products. In spite 
of rumours stating that it was to be an "Arkanoid"-clone, it is a 
platform  game  with  good  sound  effects,  good  animation  and 
puzzling gameplay. I did miss a pause option when I played it for 
a while.  Not much to get excited about,  but it's nice. I'd rate 
it at 7.5.

Two new submarine simulators have recently been added to the list 
containing "Sub Battle Simulator",  "Silent Service" and  "Gato": 
"Blue War" and "Hunt for Red October". And I must admit that they 
both  beat  the first three with respect to graphics as  well  as 
overall quality.
"Blue  War"  comes on two disks and features  excellent  graphics 
(that,  unfortunately  enough,  have no link with real  submarine 
colors).  Although clumsy programmed (a dozen uncrunched pictures 
reside  on  the  disks - waste of  space!),  it  is  a  submarine 
simulator  that  nice to play.  Everything's quite  realistic  as 
well.  It's a Go!-job for U.S.  Gold.  Personally,  I don't  like 
submarine simulators because I think they're a bore. But this one 
surely stands out amongst other submarine programs. Rating: 7. It 
costs 59.50 Dutch guilders at Homesoft.  One hint for the  people 
that bought it:  Do not hit any key until you are PROMPTED to jit 
one  (after inserting the second disk).  If you hit  a  key,  the 
program will crash (nasty programming bug).

I already mentioned "Hunt for Red October",  the second submarine 
simulation program to appear in recent weeks.  Red October is the 
latest Soviet Nuclear ballistic missile submarine.  Armed with 26 
SS-N-20 Seahawk missiles it is capable of destroying 200  cities. 
It  is also the first Soviet Submarine equipped with  the  unique 
Caterpillar propulsion system making detection nearly impossible. 
In  this  simulation  you are Captain First  Rank  Marko  Ramius, 
Commander  of Red October.  Your mission is to reach  the  United 
States of America - TO DEFECT!
Your first challenge is to negotiate the Reykjanes Ridge, off the 
Icelandic  coast,  evading the Soviet Red Banner  fleet  pursuing 
you.  Once into the Atlantic you must succesfully rendezvous with 
the US Navy and feign the destruction of Red October.  Your  crew 
is not aware of the defection but the Soviet Navy is.  To succeed 
requires all the skill and cunning of the greatest mariner in the 
Soviet Navy. You have full control on screen of sonar, the unique 
Caterpillar   drive  system,   attack  and   search   periscopes, 
torpedoes, and more...
Discovery  results in confrontation with the most powerful  fleet 
in the world.  When to attack?  When to hide?  When to  run?  The 
judgement is yours!
Argus  Press Software has launched the best submarine  simulation 
yet,  based on the best seller by Tom Clancy. The package is well 
designed (including extensive manual,  ship recognition card  and 
A2 color poster) and the game is well designed, too. The graphics 
are  good  (some even quite excellent) and the  sound  are  quite 
realistic  as  well.  The  setup  is the  most  original  in  any 
submarine  simulation program,  and therefore I'd give it an  8.5 
(Claus  Brod would probably strangle me if he knew I  did  this). 
The game costs 79.50 Dutch guilders at Homesoft, Haarlem.

It  seems  that  all parents want to give their  kids  games  for 
Christmas,  but it also seems that they do not want to spend much 
money.  That's where the trash-games come in, games like "Karting 
Grand Prix" and "Las Vegas".  Harry van Horen from Homesoft  told 
me these two are best-selling games for the ST at the moment. God 
knows  why.  It  must  be their prices:  39.95  and  49.50  Dutch 
guilders respectively.  Both games offer lousy gameplay (of which 
"Karting" has the worst) and trashy graphics.  Really,  Anco (the 
company that launched these games) should keep this trash off the 
ST market.  It only denegrates the software market and all we end 
up  with are a lot of frustrated kids at Christmas...  These  two 
games  can battle for the 'trashcan of the  month'  award.  Which 
wins?   I  honestly  couldn't  tell.   Perhaps  both.  Rating  is 
impossible in both cases, as I refuse to use negative figures.

Many rumours have reached me about a company called Prism Leisure 
Corporation in England, said to be an offshoot of Capitol Records 
(a record company). Their first product is "Turbo ST", programmed 
by  Martin Backschat (familiar name?!) with graphics by  Musarath 
J.  Patel.  Martin should stick to writing copy  programs,  since 
"Turbo  ST" really isn't worth buying either (just like  the  two 
games I mentioned before). Though "Turbo ST" doesn't display such 
a  lack of everything as both the other programs do,  it has  one 
BIG  (BIG!!!!)  disadvantage:  The steering controls  are  simply 
awful!  A second (not so major) disadvantage is the intro  music, 
which  is badly digitized and remixed even  worse.  Ough!  Martin 
should just have asked TEX to the music instead....
Anyway,  honesty requires me to say that the setup, intro picture 
and game graphics are quite good.  Animation is also good,  but I 
fear  that  "Turbo ST" has made itself the typical example  of  a 
good game with such bad steering controls that it becomes a  game 
of much too low a standard.  I'd give it a 5.5. Homesoft sells it 
at 39.95,  so that might be a reason to buy it anyway (this is  a 
hint  for parents that want to buy their kids of nephews a  cheap 
computer game, just like the ones I mentioned earlier). Pity.

Let's stick to racing programs for a while.  The two best  racing 
programs  that  have appeared on the ST uptil  now  have  finally 
reached the ST users:  "Test Drive" and "Supersprint" (now,  only 
"Outrun"  has to be waited for).  "Supersprint" is  published  by 
Electric  Dreams,  part of Activision,  and looks like  a  better 
version  of  "Turbo GT" (the old game) and "Karting  Grand  Prix" 
("Supersprint"  is MUCH better in this case).  It is a strict  2D 
racing  program,  but  with a great many  additions  (hurricanes, 
extra bonuses - traction,  speed, etc. - better animation, better 
sound,  better graphics) and an alltogether compelling  gameplay. 
"Supersprint" is the typical example of what "Karting Grand Prix" 
could have been like. It's great. An 8.
"Test Drive" is even better than "Supersprint" - maybe because it 
offers  3D rather than 2D gameplay.  In this game,  you  have  to 
drive  a car through the mountains (all 3D!),  avoiding  oncoming 
traffic,  overtaking slow traffic and outrunning the coppers. The 
graphics  are  superb (especially the cars  -  including  Ferrari 
'Crockett' Testarossa, Porsche, Lotus, etc.), animation is fairly 
good,  intro music is dull, sound effects are quite dull and when 
a  car crashes your ears are crashed,  too (by the sheer lack  of 
ANY sound).  It could have been better, but is still very good. A 
9.
Let's leave the games for a while and shat a little bit about our 
colleagues  in  Canada  that  produce  the  disk  based  magazine 
"F.A.S.T.E.R.".  Two  of their most recent issues  were  recently 
added  to  my collection (one of which was sent  by  their  Dutch 
distributor,  Panatco - thanks!) and I must admit that I was once 
again  stunned by their efforts.  Everybody knows that  I  wasn't 
exactly enthusiastic with regard to "F.A.S.T.E.R.",  and you  may 
know  that  I still ain't.  Though they beat all  disk  magazines 
existing  anywhere  with  regard  to  user-friendlyness  and  the 
general  impression of the programming  environment,  they  still 
offer articles that lack every sign of actuality (except for  the 
"Word Perfect" review). I was glad to find out, though, that they 
they  got rid of that ridiculous music they had included  several 
issue back.
Something  I  was VERY enthusiastic  about,  however,  was  their 
"Illusion"  game  (an "Arkanoid"-clone) that  they  published  in 
Volume  2  Issue 3 (a Construction Kit was supplied in  Volume  2 
Issue  4 - showing MORE than striking resemblance to  the  "Tonic 
Tile"  construction  kit).  That's one of the other  fields  that 
"F.A.S.T.E.R."  will always beat us with:  Programs.  Whereas  ST 
NEWS
 now and then offers a handy utility,  "F.A.S.T.E.R."  offers 
quite  high quality games and  utilities.  Concluding:  Everybody 
should  get his hands on "F.A.S.T.E.R.",  in spite of the  things 
that  I  (and perhaps more people) dislike.  They  are  the  most 
perfect  (and cheap) way to get in touch with what's going on  on 
the  other  side of the pond.  I'd like to use this  occasion  to 
apologize  for  the  fact that I used  to  spread  "F.A.S.T.E.R." 
through the PD over half a year ago (EVERYBODY used to spread it, 
so  it  was  no strange thing that I thought  it  was  PD).  Dear 
"F.A.S.T.E.R." producers: I have heard that you were quite pissed 
(sorry  for the word) when you found out that I used to do  that. 
And I have also heard that you like ST NEWS but that you think  I 
talk  too  negatively  about your mag.  I  started  writing  more 
positively  (but  still with honesty towards  my  readers)  about 
three  or  four months ago,  and a have  stopped  spreading  your 
magazine a long,  long time ago.  Is this perhaps an occasion  to 
start working together some more (hint:  We're still seeking  for 
an official distributor in Canada)?

Recently,  I  was  bored stiff.  I just couldn't  get  myself  to 
studying for my upcoming physics test, Willeke was far away and I 
didn't feel much like actually writng for ST NEWS either.
It  all  started  on Sunday,  December 6th,  when  Jos  Schilders 
(familiar name again!  He's now known by the name 'Amiga Software 
Syndicate' (ASS) on the Amiga) dropped in with a couple of  disks 
filled with Amiga pix on the original .IFF format.  I had already 
collected  a great many Amiga pictures and stored them in  "Degas 
Elite"  format,  but they were all reduced to  16  colors...Alas! 
Several months earlier,  I had been caught in the act of dripping 
from  my  mouth behind an Amiga showing a slideshow  called  "The 
Samantha Fox Slideshow". Jos saw me and told me (with a smile, so 
it seemed) that this picture show used the Amiga "HAM" (Hold  And 
Modify) mode, thus enabling the use of 4096 colors at once on the 
screen.  Reducing that to 16 colors on the ST might make Samantha 
unrecognisable...I  then  decided  that I  would  do  just  about 
anything  to  make this slideshow for the ST  -  with  reasonable 
quality, that is.
When Antic/The Catalog published the "Spectrum" drawing  program, 
enabling  the use of 512 colors at once,  I took my  chances  and 
called Jos,  asking him to deliver me some IFF Samantha pix, that 
could be loaded in "Spectrum" without being reduced to 16 colors.
He came as fast as he could (about five weeks after my call)  and 
I  started loading the picture files in "Spectrum".  The  results 
were impressive,  and I thus made the "Samantha Fox slideshow" on 
December 6th and December 7th.  On the last day,  I also made the 
"Garfield  slideshow" with some more of  Jos'  pictures.  Whereas 
"Sammy" has been double-sided,  "Garfield" was single-sided. Both 
slideshows  have  been  launched  into  the  PD,  and  should  be 
available through your local PD library (please don't order  them 
through ST NEWS!).
After  finishing two slideshow demos in two  days,  I  considered 
this  to  be  enough with regard to ACC  products  for  at  least 
another year.  Alas!  Fate wouldn't let me stop,  as I received a 
package from New Zealand a little more than a week later.  It was 
sent  to me by Harvey Kong Tin,  and the disks were  filled  with 
Amiga  pix.  I decided not to wait any longer and to  finish  the 
"Amiga  slideshow"  as well (that I had promised  several  months 
ago). I did that on December 15th, and it was again double-sided. 
It features some of the old Amiga artwork ("King Tuth",  "Venus", 
"Red  Porsche") and some more recent artwork.  It  also  includes 
some artwork that was left over from Jos' disks. It's also PD.
Note:  These  three slideshows only work with 60Hz  switched  on, 
which is not possible on all monitors/TVs!
So much for my own proceedings in recent times. Let's get back to 
'real' software.

About  a month ago,  I received a program from Frank Schoof  from 
Germany.  It's a GEM-driven drawing program that works on all  ST 
systems (also the ones with 512 Kb), but only in medium res (high 
res version is being made). It's called "MIGrafik 2.0". I haven't 
thoroughly tested the program,  but is appears to be OK  although 
it lacks sufficient userfriendlyness and one more thing:  Who the 
hell  wants  to draw in medium res unless you use 512  colors  at 
once?  The  program  doesn't use rubber bands (which  are  always 
handy in drawing programs),  has a very slow zoom mode and  there 
are still quite a few minor bugs in the  program.  Personally,  I 
think  there are more than enough drawing programs for the  ST  - 
much  better ones as well.  I think Frank should quit working  on 
the monochrome version of "MIGraphik", and continue on the multi-
tasking  project he is working on.  There will probably be a  lot 
more interest in that than in just another drawing program...

One  of the last programs I'd like to talk about in this  issue's 
"ST  Software News" is "Star Wars" from Domark. It's a 3D  shoot-
'em-up game that combines terrifying speed with vector  graphics, 
digitized  speech and awesome action in  stunning  realism.  I've 
heard  that  the  ST version is just  like  the  original  arcade 
version,  and  I immediately believe that - as would anyone  once 
having played this thrilling game.  I really didn't consider this 
possible on the ST - I always though "Starglider" took the ST  to 
its limits already.  I really like it when games like "Star Wars" 
appear  - they keep reminding me all the time that the limits  of 
the  ST's capacities are not yet reached.  "Star  Wars"  combines 
terrific  programming skill with an addictive gameplay,  and  the 
intro music even shows of some programming skill on the field  of 
music....what's more to wish?  This one deserves a 9.5 - it sells 
at 69.50 Dutch guilders at Homesoft.

Some  of  the programs that I could see briefly just  before  the 
launch of this issue of ST NEWS are "Skyrider", "Screaming Wings" 
and "Mission".  "Skyrider" is a horizontally scrolling shoot-'em-
up  game with reasonably well programmed  scrolling,  good  sound 
effects and much better qualities than "Uridium".  It's  launched 
by Creation Software and offers a nice intro (nice rasters!)  and 
good graphics.  Many sounds smell like digitizing processes,  and 
if you play the game too long you'll get headaches (the scroll is 
not  smooth  enough).   "Screaming  Wings"  is  a  cross  between 
"Xevious" and "1942",  brought out by Red Rat Software. It shoots 
nicely,  scrolls very well (vertically) and shows some very  nify 
programming tricks.  The explosions are a bit daft. The last one, 
"Mission",  was  done  by  Loriciels (France).  It's  a  kind  of 
"Magnetik  Tank"  with some added features and a  person  walking 
around instead of the tank.  I missed the ST'c color abundance  a 
bit, but the actual graphics are quite good.
I  have  only been able to glance at these  three  programs  very 
briefly, so I don't think it's fair to give a rating for them.

Hope to see you in 1988 again!

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.