Skip to main content
? Jinxter

SOFTWARE REVIEW: IMPACT by Richard Karsmakers

Early  Spring 1987.  A relatively unknown programmer sits  behind 
his computer. He is working on a fantastic arcade conversion game 
for  a Manchester company and he has just finished it.  Could  he 
have known that his program would be such a success?
The  programmer  we're  talking  about  is  Peter  Johnson,   the 
Manchester company is Imagine and the game is called  "Arkanoid", 
just about the most addicting game on the ST.

Peter must have thought about "Arkanoid"'s future prospects  when 
he mailed the ready program code to Imagine.  He must have  known 
that,  some day, someone would conceive a program that would turn 
out to be better than his.
He  must  have  uttered a sigh of relief when he  saw  the  first 
"Arkanoid" clone:  D3M's "Tonic Tile".  Initial fright must  have 
been  manifested  in him,  since graphics as well  as  sound  and 
overall  attractiveness were much higher than  "Arkanoid"'s.  But 
next  came  PLAYING  it:  Awful  animations  (thus  unnecessarily 
increasing the game difficulty) made it a bit of a bummer.  Lucky 
for  Peter  - if "Tonic Tile" would have  had  better  animation, 
people would have forgotten "Arkanoid" immediately.
Many others followed,  each trying to outdo "Arkanoid". It turned 
out  to be a difficult task.  "Stonebreaker",  "Strip  Breakout", 
"Illusion"  (from the Canadian disk magazine "F.A.S.T.E.R.")  and 
"Addictaball" are but a few.  None of them actually came close to 
being  addictive;  in  the  case of  "Addictaball"  (a  scrolling 
"Arkanoid",  crossed with "Space Invaders" so it seemed) this was 
probably due to its relative complexity.

Some  months ago I visited a friend of mine who has an  Amiga  as 
well as an ST.  There,  I played "Impact" (Amiga version) for the 
first time. I was stunned. Hooked. Perplexed. And addicted.
So I was as happy as can be when "Impact" finally arrived on  the 
ST  - and it's just as good as the Amiga version,  I  might  add. 
Peter  Johnson  must have felt really bad when he  saw  this  new 
game;  I suppose he started working on his new game  ("Whizball") 
right  away,  accepting  the fact that he  was  finally  defeated 
(after more than half a year).

"Impact"  has  it  all.   Terrific  sound  effects,  super-smooth 
animation and addictability.  I know it's very subjective to  say 
whether a game is addictive or not,  but I'd say: "Impact" is it! 
Maybe  it's  the colors.  Maybe it's the speed.  Maybe  it's  the 
knowledge  that there are 80 levels to clear.  Or maybe it's  the 
fact  that the program comes supplied with its own editor (it  is 
possible to add 48 custom levels).

What's there to say to explain the "Arkanoid" principle?  I think 
everyone  knows quite what I'm talking about,  so I need  not  be 
more  elaborate.  The  graphics of "Impact" are good  and  highly 
functional and the sounds are all superbly digitized (although  I 
still  think  it  shows  lack  of  programming  capability   when 
programmers use digitized sound). By the way, the sounds were all 
digitized from the Amiga.

Some things that you'll find in "Impact" that were not present in 
"Arkanoid" are:

  - Every stone (color is unimportant) can be made indestructable
  - There are 9 different bonuses
  - Some stones are invisible
  - Some stones reflect laser fire
  - There is a variable "speed increase" function possibility  on
     each individual level
  - After  completing every 10 levels,  you'll get a password  so 
     that you can continue at levels 11, 21, 31, etc.

I  know  you're  just  about to beg me  to  give  you  all  these 
passwords.  Presuming that I know them (which I do),  I  wouldn't 
tell  them  anyway  because  that spoils a  lot  of  the  fun  of 
"Impact".  I will give you the first one (to start at level  11): 
It's GOLD.  The user-defined levels can be played by typing USER. 
Some people will now know a way to find out the others, I think.

Concluding:  "Impact"  is  a  well-designed game  which  is  very 
complete (due to the Construction Kit) and with an  addictability 
rate of 10- on the scale of "Plutos". A hit!
Game Rating:

Name:                         Impact
Company:                      Audiogenic Software Ltd. (ASL)
Author:                       John Dale
Graphics:                     8
Sound:                        9
Hookability:                  10-
Playability:                  9.5
Value for money:              9
Price:                        69.50 Dutch guilders

Many  thanks to Homesoft (Haarlem,  The Netherlands) for  sending 
the game to review.

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.