Skip to main content

SOFTWARE REVIEW: BACKLASH by Richard Karsmakers

Yet  another day had passed without as much as a desert rebel  to 
shoot.  Dman those rebels! They were always there when you didn't 
want them to be around,  and (quite predictably) were never there 
when you were armed'n'ready.
You could almost feel a hot cup of coffee moisten your dried  out 
tongue  and  lips;  a cup of coffee that would be served  by  the 
'Flower of the Desert', as you and your colleagues tended to call 
the  only female employee working at DSS (Desert Safety  Squad  - 
Jupiter Division).  And what a female she was:  Legs, blond hair, 
blue eyes,  good proportions...nothing left to be wished.  Except 
for  the fact that she made a filthy cup of coffee perhaps -  but 
your colleagues and you drank it with great delight,  be it  only 
for  the  opportunity  to catch a glimpse  of  her  heart-melting 
smile.
You almost started daydreaming in your craft by the sheer thought 
of her lips, the way she walked and the way she smiled...

On  two  o' clock,  you suddenly saw a white spot in  the  desert 
sand. Two, in fact. Each one was about the size of your craft, so 
it   appeared,   and   you  got  a  little  closer   for   better 
investigating. Just for certainty, you flipped the switch labeled 
'LASER  SAFETY' on the control panel,  allowing you to fire  when 
needed.
One of the white spots seemed to break, much like an egg's curst, 
and  a rounded object came up.  Instinctively,  you  switched  to 
reverse  gear and took a distance.  Good reflex,  as  the  object 
opened  into  being an eye and a bright ball of fire  missed  you 
only  by fractions of an inch.  Being disturbed from  your  sweet 
daydreaming, a curse passes your lips and you answered this crude
act of agression.  Of course, you didn't miss and you reduced the 
eye to a mere bundle of klystrons.
Suddenly,  similar  objects  started popping up from  both  white 
spots  and  before you knew it,  you had a small battle  on  your 
hands.

A  weird noise penetrated your ears and your stomach ached -  but 
only for an instant.  Shit! Your commander had warned you earlier 
about this craft you were patrolling in:  It had actually been  a 
time travelling machine before,  and some operations might  still 
cause  a  minor jump ahead in time.  Blast!  Just when  you  were 
winning and having a good time.  And the worst thing:  This  time 
lapse made you do overtime, right now!
An object,  partly buried in the sand,  attracted your attention. 
Having learned your lesson,  you kept your finger just above  the 
red button and got closer. It was a piece of fragmented metal, on 
which the name "Desert Flower" was painted...
Thinking for a brief while only,  you suddenly realised.  At  the 
same  moment  of your adrenalin getting into gear and  your  eyes 
opening wide in pure fear, a fireball hit your craft.

The only thing that remained was a scattered piece of metal, with 
the 'name' of a gorgeous girl painted on it...

Novagen  has finally launched the long expected  3D  shoot-'em-up 
"Backlash" - programmed by Paul "Mercenary" Woakes.  It's one  of 
those  games  that people will either  loathe  or  idolize;  some 
people  will  say "It's one of those brainless  and  non-inspired 
murdering games", whereas others will say "It's a fascinating and 
beautifully  programmed 3D game,  very compelling to  play".  You 
could  have guessed - I am one of the people stating the  latter. 
"Backlash"  IS an exquisite piece of programmer's craftmanship  - 
it's extremely fast,  features great animation and a good dose of 
reality.

In the game, the player looks through the front window of a craft 
with which he has to destroy everything that moves in a seemingly 
unlimited  desert.  The great variety of opponents (and the  even 
greater  variety of ways in which the opponents shoot and try  to 
blast you off the desert) even gives this game a reasonably  high 
addictability  rate - not as high as "Plutos"  or  "Impact",  but 
surely and 8.5...

The graphics are good and detailed (no "Terrorpods"-like jumps in 
the animation when an object gets nearer),  and the sound effects 
are very convincing (by Michael Rooke).  The intro music is  also 
quite good (programmed by Simon Berry).  This game, which Novagen 
calls "A fast-action arcade game.  Sold 3D graphics.  Full screen 
animation. Stunning realism. The 16 bit stretched to its limit!", 
is  now one of the finest action game around on the ST  (or,  for 
that matter,  nearly every computer I know).  Buy it,  and you'll 
know it!

Let's  hope  that  Paul  Woakes'  new  project,   "Mercenary  II: 
Damocles", will be such a great game as well as "Backlash"...

Game rating:

Name:                         Backlash
Company:                      Novagen
Author:                       Paul Woakes
Graphics:                     8
Sound:                        8
Hookability:                  8.5
Playability:                  8.5
Value for money:              8.5
Price:                        69.50 Dutch guilders

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.