Skip to main content
? Stax

MIDI SOFTWARE by Piper

  The ST,  with it's inbuilt MIDI interface,  has been an obvious 
choice for musicians wanting to make use of computers. The German 
firm  G.C.Geerdes has come out with a whole range of products  to 
try to appeal to them. Piper takes a peek.


  Sometimes you see the adverts, ask the shops, read the reviews, 
and still,  somehow,  you end up with a real turkey.  Now if it's 
only  a game,  you're a little peeved,  but just chalk it  up  to 
experience.  If  it's a piece of serious (or,  to put it  another 
way, horrendously expensive) software, it's rather more difficult 
to be so philosophical about it.  Recently,  I was presented with 
what seems to be a wonderful idea,  to whit, make the software so 
that it can carry out all its functions on screen, but it needs a 
piece of hardware in the ROM port to be able to save work or send 
information  out,  then distribute the software to anybody  who's 
interested for minimal cost so that they can make sure that  it's 
what  they want before they invest large amounts of  hard  earned 
cash in it. Brilliant.

  The  company concerned was G.C.Geerdes,  based in  Berlin,  who 
produce  MIDI software for the ST.  The first package I  received 
from  them  contained two double-sided  disks,  each  with  three 
programs on.  The first had an FB-01 editor, a K-1/M editor and a 
program called Tape-Op, the second was made up of an R-50 editor, 
an  MT-32  editor and a Prophet VS editor.  All of these  run  on 
monochrome  monitors  and need a 1040 to be  useful.  Not  having 
enough time to give a proper review of any one of them,  and also 
not  having the relevant keyboards available,  I'll just  try  to 
give a general impression of them all.

  After  having  a  look  at  the  programs,   I  was  reasonably 
impressed.  They  all have a nice feel to them,  allowing you  to 
change  all the parameters of a sound on any of  the  instruments 
from  within just one or two screens.  Using them is almost  like 
going analogue,  there are sliders to move up and down on screen, 
and you can see the wave form changing as the values change.  The 
Prophet  VS editor has the added advantage of being able to  edit 
and manipulate samples,  and contains a sequencer  module,  where 
you  can record up to twenty four tracks of MIDI  information,  a 
very valuable addition to any program.

  Wanting  to  see what a complete package  was  like,  I  phoned 
Geerdes  and asked them to send me what they would normally  send 
to a customer,  minus,  of course,  the vital key. What arrived a 
few  days  later was a very professional looking  folder  with  a 
fifteen page manual (in English, though you can have it in German 
if you prefer) and a disk with another editor,  this time for the 
D-50*MT-32.  Again,  the editor contained the 24-track sequencer, 
and  again,  it felt very friendly and easy to use.  It acts  not 
only as an editor,  but also like a database: you can arrange the 
sounds in alphabetical order,  or re-arrange them in any way  you 
like.

  The  manual  is  not the best thing I've  ever  read,  and  the 
English was very understandable rather than fluent,  but it  does 
generally manage to do its job reasonably well,  and does make  a 
brave attempt at being friendly.

  Something I've left until last is the Tape-Op program.  This  I 
liked  a lot.  Basically,  it's a notebook for keeping  track  of 
what's on each track of a multi-track recorder,  but it can  also 
give details of things like what reverb unit is being used,  what 
setting   it's  on,   the  parameters  for  that   setting,   the 
bass/mid/treble  settings  on the parametric  equalizers  and  so 
forth.  Having done a fair amount of multi-track work  myself,  I 
know  how confusing the whole business can get,  especially  when 
you start bouncing things around and changing the original  track 
order,  trying to rub out the felt tip pen mark on the white tape 
that goes across the top of the faders, giving up after the third 
change and tearing the whole strip off...  a really pleasant  way 
to spend an afternoon.

  As an added bonus,  a cut-down version of Tape-Op is  available 
on the same disk as a desk accessory,  so you can even use it  in 
conjunction with another program such as Pro 24. Well thought out 
concept, well implemented.

  Generally,  the whole range looks worth checking out if  you're 
in  the market for MIDI software.  Prices range from  around  100 
gulden to just over 500 gulden, but the software without keys can 
be bought for just 10 gulden per disk,  no obligation. Full marks 
to  G.C.G.  for being confident enough of their products  to  let 
people try it out before buying.

  Price:  fl. 10 (without key, double-sided disks, need 1 Meg and 
Hi-res monitor)

  Value for Money: 9.5 (excellent way of avoiding disappointment)

  Thanks to G.C.Geerdes and Cuddly Cactus for the review copy.

  Available from:

  Cuddly Cactus International
  Saffierstraat 95D
  1074 GN  Amsterdam
  Nederland         Tel: 020 - 6644022

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.