Skip to main content
© Dave 'Spaz of TLB' Moss

DEGAS ELITE - THE ULTIMATE DRAWING PROGRAM by Richard Karsmakers

On last Novembers HCC days in Utrecht,  Anthony Rush of  Commedia 
(Eerste   Looiersdwarsstraat   12,   1016   VM   Amsterdam,   The 
Netherlands)  supplied me with a brandnew drawing program  called 
"Degas  Elite".  I had heard that the program was supposed to  be 
very good,  and much better than the previous "Degas", but when I 
had a look through the user manual, I immediately understood that 
even  what  I  had heard really was to  modest  for  this  superb 
drawing program. To sum up the features, I will reproduce a small 
reference guide a bit further in this article.

"Degas Elite" can work with up to 8 working screens,  which gives 
it an immediate advantage to other drawing programs.  If you have 
un  unexpanded ST (half Mb) with TOS on ROM,  however,  you  only 
have  two working screens.  But that's more than enough for  most 
artists.
Another  feature  of  the program is that it  can  load  in  many 
picture  files from e.g.  the Neochrome drawing program and  even 
buzzed-over pictures in IFF format (from the Amiga).  Presumably, 
this  is how e.g.  the Porsche,  King Tuth and the Lighttower  of 
Synth Sample III were brought to the ST.  And it's also  possible 
to  load in these pictures in any resolution you want  (!).  Now, 
it's  for  example  possible to load in a  Neochrome  picture  in 
medium  or high res,  to load a high res picture and save  it  in 
Neochrome   or   Degas.PI1  format,   etc.   All   pictures   are 
automatically converted and can in any resolution be saved in any 
format available.  When a low res picture is converted to  medium 
res,  even the colours are optimized to try to match the original 
picture as close as possible.
The  program further on offers you the craziest options  ('crazy' 
is  meant in a positive way),  like "Distort",  "Smear" and  lots 
more. The only thing I really think is missing is the possibility 
to  "Bulge" and to "Bend" (see the review of "Art  Director"  for 
the explanation of these options). Also, the "Kippen" option from 
ColorSTar would have been nice in "Degas Elite".
"Degas Elite" is preferable to both other drawing programs I just 
mentioned,  because  of the very easy way every option  is  used. 
Working with two screens turns out to work just fine, which isn't 
the case with "ColorSTar" nor with "Art Director". In the case of 
the  last  program,  there  even are so many  options  that  it's 
difficult  to look for the one you want (in the  beginning,  that 
is). Now, let's have a look at the options:

MOUSE BUTTONS:
Right: Toggle between selected work screen and menu screen
Left: Select menu item. Double-click: Enter "Set Item" dialog box
 Second click: Set geometric form when defined
ALT+Left  button (or ALT+Insert):  Start block distort  function. 
 This  key  combination also enters magnification  mode  after  a 
 function key is pressed to select

KEYS:
ESC: Select crosshairs for block definition; clears current block 
 buffer once you start redefining a new block. Also used to clear
 the GEM item selector line or the current screen name line. If a
 block is grabbed, block mode is automatically toggled
SHIFT+ESC:  Sets  block mode to polygon rather  than  rectangular 
 block
RETURN:  Set (establish) block at current location.  It  connects 
 the last drawn point of the polygon with the first one drawn
UNDO:  Stop block rotation, skew, distort, undo last draw, return 
 picture  to previous  state,  erase last  block  set,  terminate 
 screen dump to printer
HELP:  Allows the user to see the names of the workscreens, enter 
 new names or change existing names
ARROW KEYS:
Block  defined and block mode selected:  Flip block in  indicated 
 direction
Draw mode:  up/down cycle through color choices,  one color right 
 (up)  or left (down) at a time,  right/left cycle through  brush 
 choices in that direction, one at a time. Toggles draw mode
Magnify mode: Move area under magnification in that direction

FUNCTION KEYS:
Enter magnification mode
F1  3 times magnification
F2  4 times
F3  5 times
F4  6 times
F5  7 times
F6  8 times
F7  9 times
F8  10 times
F9  11 times
F10 12 times
Use the left mouse button to enter the magnified drawing screen

ALT KEY COMBINATIONS IN DIFFERENT MODES:
When  selecting/defining a block area,  this toggles  move  block 
 instead  of copy.  When held down while defining  a  circle,  it 
 ensures the circle is 'perfect' rather than ellipse when  drawn. 
 When held down while defining a box,  it creates rounded corners 
 rather than square corners
When changing or defining colors in the menu screen, if you click
 on  a  color to change,  then position the cursor  over  another 
 color,  hold the ALT key,  then press the left mouse button  (or 
 the INSERT key).  The program will make all colors between these 
 two  an intermediate shade between them.  ALT is  also  required 
 with  the  left mouse  button (or  the  INSERT  key,  again)  to 
 implement the distort feature
If  held  down  in  block  stretch,   it  only  permits  vertical 
 stretching
If held down while loading the program,  it allows you to  select 
 how many worskscreens to assign.  If not held down,  the maximum 
 available is assigned,  given the memory configuration and  desk 
 accesories. Fewer screens allow more fonts to be loaded.
If held down while clicking on a box in the main menu screen,  it 
 opens the feature's dialog box instead

ALT+ARROWS: Move cursor one 'unit' in direction of arrow key
ALT+SHIFT+ARROWS: Move cursor one pixel in direction of arrow key

FURTHER KEY COMBINATIONS:
BACKSPACE & DELETE:  In tex mode,  these erase the letters to the 
 left and right of the cursor respectively. Also used to edit the
 screen names
CONTROL:  When  filling an area,  holding the CONTROL key  before 
 pressing the left mousebutton fills the area with a solid rather
 than a pattern.  Also,  when drawing a box,  polygon or a  disc, 
 CONTROL fills the shape with a solid rather than a pattern
CONTROL:  When  held down in block stretch,  this  preserves  the 
 shape and 'scales' the block
SHIFT:  When held down while defining a disc,  box or polygon  in 
 pattern mode,  it  adds an outline of the selected color to  the 
 shape
NUMBERS:  1  to  8:  Jump  to the workscreen of  that  number  if 
 available
NUMBER 0: Return to the main menu screen
TAB:  Toggle  animation on/off (first the colour  group  selected 
 must be set in the main menu screen)

+/-:  In magnify mode, these keys increase/decrease magnification 
 respectively

KEYBOARD COMMAND CHOICES:
Remark: Many of these toggle other modifiers!
A: Select airbrush                 B: Toggle Block/Brush mode
C: Select circle                   D: Select draw
E: Select eraser                   F: Select frame
G: Select polygon                  H: Select shadow
I: Select disk                     K: Select K-Line
L: Select line                     M: Select mirror
N: Toggle snap on/off              O: Select outline
P: Select point                    R: Select rays
S: Select stipple                  T: Select text
W: Select slow draw                X: Select box
Z: Select fill
Control with key:
^C: Toggle change mode             ^I: Toggle animation
^M: Select smear mode              ^N: Select normal mode
^P: Select pattern mode            ^S: Select solid mode
^Y: Select color cycle mode        ^ESC: Enter selected screen

Personally,  I  think  "Degas Elite" is one of the  best  drawing 
programs  to become available for the ST recently.  It  has  less 
options than "Art Director" in certain aspects,  but is is surely 
very user-friendly and offers most regular features anyway.
"Degas   Elite"   can  be   bought   through   Commedia,   Eerste 
Looiersdwarsstraat 12,  1016 VM Amsterdam,  The Netherlands.  You 
can also call for their latest prices at (Holland) 020-231740.

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.