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All that is, ever
Ever was
Will be ever
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Turning
Through the never
                                  "Through the never" - Metallica

       SOFTWARE REVIEW: THE KILLING GAME SHOW BY PSYGNOSIS

                      by Richard Karsmakers

 The dullest planet of the universe,  any galactic traveller will
gladly and unreservedly be happy to tell you,  is Klaxos 9. It is
a plain round planet filled with dreary people doing their little
boring things in a particularly tedious way,  every irksome  hour
of every bothersome day of every.....
 You get the message.
 Nothing  ever changed its old,  slow,  monotonous  routine.  The
people inhabiting it had forgotten to speak with each other as it
wasn't worth the trouble. They didn't bother getting into contact
with the blessings of music or literature,  nor abstract art  and
other forms of waste disposal, either.
 For  the  sake  of visitors from other  planets  they  had  gone
through  the  considerable  trouble of giving  a  name  to  their
uneventful  little planet,  some of the uninspired towns  on  its
plain surface,  and even some of the long,  exceedingly  annoying
streets  that happened to harbour certain places these aliens  at
times tended to visit.
 The  people of Klaxos 9 would probably not even be  bothered  to
breathe, or even eat, had they not been violently opposed against
having  to go to one of their excessively  burdensome  hospitals.
Not  breathing or eating was also know to lead to something  even
extremely boring by Klaxos 9 standards: A funeral - to be avoided
at all cost.
 Rumours  have  it that they don't even take care  of  their  own
multiplication.   As   their  scientists  don't  bother   to   do
something  artificial about it either,  the fact that the  people
from Klaxos 9 have still not become extinct is one of the biggest
mysteries in the documented universe.

 "Hey, Jake."
 "Huh?"
 The  words  whispered through the darkness  like  autumn  leaves
unexpectedly  being  brushed away by a silent  breeze  through  a
silent street.
 Two dark silhouettes stood crouched in the darkness of an  alley
in  Flodhul,  one  of  the  cities the people  of  Klaxos  9  had
bothered  to  name  and  that  had,   coincidentally,  also  been
appointed to be the capital.
 "What do you think of that?"
 A long object, probably an arm, extended itself from the biggest
of the two silhouettes,  pointing at a dark figure that was  busy
entering an inn just down the road.
 "Looks impressive,  boss," the other silhouette said, "broad and
strong as is required."
 "For  a  moment  I even thought I recognised  it,"  the  largest
silhouette said, "but I suppose that can't be."
 "What? Who?" the other said.
 "Forget it," the leader said, "it's not important. Besides, even
he  wouldn't  be  so  stupid to get his ass  over  here  on  this
Godforsaken planet."
 "We have," the other retorted.
 "Um,  yes,  we seem to,  haven't we?" the leader answered  after
some thought, "But now be a good boy and shut your face."
 "Sure thing boss."

 The alien had caused quite a stir when it had entered.
 The inn had been completely silent, and everybody had sat around
not doing much or nothing at all,  or simply staring at a  rather
plain drink with a look of ultimate boredom in their eyes.
 A terrestrial soap opera was on TV,  which many of the people in
the inn watched with some hint of interest.
 Some  of them visibly wondered why they sat in  this  particular
inn,  as  there wasn't much use for them to be  here.  But,  then
again,  there  wasn't  much use to be at home with  their  wives,
either.
 Life was boring no matter where you were,  and at least here you
could drink something without the wife starting to complain.
 At least in the inn things tended to happen.  Once in a while, a
little  bubble  would drift to the surface  in  someone's  drink,
accompanied by a silent gasp of its owner.
 As  the  alien walked into the inn towards the  bar,  all  heads
turned slowly, and it found many eyes gazing at it.
 Each and every of those eyes,  including the ones on stalks  and
the odd one hovering over the bar, did not seem to be a device of
sight.   Instead,  they  merely  seemed  devices  of  expression,
radiating what seemed like infinite boredom.
 "Beer," the alien said.
 Some  of  the  oldest of elders sitting  at  the  bar  startled,
slowly  blinking their eyes in horror.  They were amazed  to  see
someone  who  seemed so young yet was able to  actually  speak  -
something  that was since long considered a useless nuisance  and
thus forgotten on Klaxos 9.
 Lucky for the alien the bartender also had some basic  knowledge
of  the Olde Languages,  who therefore principally knew what  the
alien wanted.  After some thinking,  scratching one of his  heads
with a furry hand,  he slowly drew something that looked  vaguely
like beer from his rusty old tap, placing the filled mug in front
of the alien.
 "Thanks,"  the alien said with a look in its eyes as if  it  was
looking  at  a  pool of horse piss after  a  three  month  stroll
through the dryer parts of the Mongolian Gobi desert.
 However, it drained the entire mug in one go.
 This  was more than enough for all the people in the  bar.  They
considered  action  getting too  intense  here,  and  unanimously
decided to go home to walk their snails.
 They slowly rose from their chairs and stools which they  slowly
shoved aside,  then dragged themselves towards the door in a very
tiresome  way,  so  that  they could slowly  spread  through  the
streets of Flodhul.
 The alien looked around itself,  not quite knowing why everybody
left  all of a sudden.  Its eyes fell on the TV set,  and  didn't
leave it until the soap opera ended.
 Signalling  the  end of this night's  broadcast,  the  Klaxos  9
national hymn was played.
 The alien decided it had seen enough of this joint.  It tossed a
couple of coins on the counter - all the money it had, except for
a load of Monopoly money it had accepted after having finished an
assignment some weeks ago.
 It left.
 The  bartender gasped for breath upon having witnessed  so  much
terrifying  events  this evening.  He was going to take  up  real
time grass growth photography.  He made a mental note to try  not
to forget to communicate this decision to his wife some day.

 "Hey, Jake," a harsh voice spoke, irritated.
 "Huh?"
 "Wake up," the voice of the larger of the two silhouettes we met
earlier spoke, "our MUG is leaving that wretched inn."
 "'Twas about time."
 "Yeah. Shut your face. Follow."

 The  beer  had gone down smoothly,  but in his  innards  it  had
turned out to make quite a nuisance of itself.
 Cronos Warchild, mercenary annex hired gun, felt as if something
was turning his stomach around,  as if someone was trying to make
spaghetti of his guts.
 He  was  just about to vomit when a net was  dropped  over  him,
catching him totally off guard.  Before he had time to use one of
his  killer gadgets he noticed that something heavy had  collided
with the back of his head.  Instinctively, he knew he had to lose
consciousness now.
 He did.
 This  was,  of course,  a pity.  It had been the first  time  in
months that he hadn't accidentally left any of his killer gadgets
at home.
 He had even had his hearing aid inserted.

 The  lights  were blinding him,  his head felt  like  a  pierced
orange  and  he wondered why a basketball found it  necessary  to
continually  bounce itself up and down and left and right in  the
painful  void  of  his brain.  His joints felt  like  rusty  iron
hinges.
 Why was he wearing metal gloves?
 "...and, indeed, it seems our new contestant is awake now!"
 The words echoed through Cronos' skull mercilessly,  making  him
cringe with pain he couldn't do anything about.  Although he  had
been exquisitely trained to block out any physical pain,  he  had
never been taught how to block out the basketball feeling in  his
head.
 It  must  have been that damn stuff he drank a couple  of  hours
ago. Or was it weeks? He couldn't tell.
 Why was he carrying a metal harness?
 "...we are proud to be able to offer you,  dear zillions of  our
viewing  audience,  what  looks  like  one  of  the  fittest  MUG
contenders since aeons..."

 The presenter smiled at his viewers.  Golden teeth glittered  in
the spotlights.
 Warchild  tried  to shake the throbbing ache out  of  his  head,
therewith only effectively increasing it.
 He snarled a curse to himself.
 As  he looked down at the rest of his body,  he was startled  to
see  that  his  entire body was covered in  some  kind  of  metal
armour.  It made him think of a film about some kind of cop  that
got shot to pieces and had been partly turned into a robot.
 He had liked the movie, but he didn't like this. Not even a bit.
 Warchild looked around him to take up his surroundings.
 He was in a disproportionately large hall, in which was built an
intricate and huge complex of platforms on which he stood. A kind
of  huge  elevator was located at the nearest wall,  in  which  a
presenter sat, together with some camera men.
 "...so all left for us to do is wish our contender a nice day!"
 The presenter smiled again (or still).
 Warchild  didn't like the man's face and was about to have a  go
at the man's throat when he saw that the entire elevator,  though
close enough to cover the distance by a huge leap, was surrounded
by a wall of thick glass.
 Looking  down through the metal raster of the platform on  which
he stood, he also saw a bubbling liquid under him - slowly rising
towards him.
 "...and  it looks like he's going to meet the Death  to  Organic
Life Liquid soon!"

 The smile on the presenter's face almost seemed to change into a
look of sadness.
 "...looks  like our latest MUG doesn't know what DOLL can do  to
Organic Life...worra pity..."

 Just in time,  Warchild leapt up to a platform above him -  just
in  time.  The platform on which he had stood was now reached  by
the liquid that turned out to be an extremely powerful acid.  Its
metal seemed to deform and bubble, then melted away until nothing
of it remained visible.
 The acrid smell of corroding metal pierced his nose.
 Cronos noticed that the elevator had moved up with him, allowing
the presenter - and the camera's - to keep having a clear view of
him.
 Fragments of his memory came back.  He remembered the beer -  or
whatever  it  had  been.   He  remembered  leaving  the  inn.  He
remembered the net.  And the sudden pain when he had been clubbed
on the head.
 Angry fires flared wildly in his eyes.
 His  muggers were now probably getting pissed on the money  they
got when delivering him. He fervently hoped they would get mugged
and robbed themselves, the bastards!
 But  for now all thoughts of his muggers and a possible  revenge
had to be put on hold. First, he had to conceive a way to get out
of this rather precarious situation - and,  of course,  he had to
keep avoiding this liquid, this DOLL.
 He ventured a wry smile of self-confidence at the presenter, who
pressed  a  button on a panel and returned Cronos' smile  -  only
broader.  Warchild reckoned there'd be enough gold in that  mouth
to plate an average Buddhist temple.
 Unfortunately,  there  was scant time for Cronos to  contemplate
about Buddhism and precious metals, for a hatch opened at the far
side of the hall.
 Out of it came a creature.
 The bastard!
 The creature looked fairly harmless except for the malice in its
eyes  and  the  laser it casually toted in a way  one  handles  a
harmless pocket knife.
 It didn't waste time. It started firing rapidly at Cronos.
 "It  looks like our MUG is going to meet the first of  the  Game
Show Hosts, har har!"

 Instinctively,  Warchild ducked.  He felt the heat of the  shots
tear through the air,  too close to him.  He grabbed for his hip,
realising  an  instant later that his gun  couldn't  possibly  be
there any more.
 His  surprise  at discovering a blaster  instead  was  therefore
tremendous.  Craftfully evading the creature's fire,  Cronos drew
the blaster and fired once.
 The  creature's head was completely knocked off  its  shoulders,
sending  the body reeling off the platform into the  DOLL  below.
The liquid seemed to come alive as the creature hit the  surface,
instantly  filling  the  air with acrid clouds  filled  with  the
stench of melting metal and burning flesh.
 "1-0 for the MUG!"
 Warchild  looked  at the presenter threateningly.  Yet  the  man
smiled,  unperturbed.  His fingers pressed another button on  the
panel.
 The bastard!
 His  warrior's  senses made him turn around to the  sound  of  a
hatch  opening  behind  him,  just in time for him  to  see  more
creatures being released onto the platform complex.
 They were all toting lasers in that typical, casual way.
 None of them wasted any time. Warchild was like a sitting duck.
 A searing pain crashed into his shoulder as a shot hit him  that
must have completely severed his arm from his torso, flinging his
temporarily  helpless  body  against  the  metal  raster  of  the
platform.  It  felt  as  if  a  train  had  hit  him  against  an
indestructible concrete wall,  with all the pain concentrated  on
his shoulder.  Yet,  miraculously,  the arm was still there.  The
armour he was wearing surely worked,  but it was heavily  damaged
now and surely wouldn't last another direct hit there.
 "1-1!"
 Warchild  was  slowly  getting  angry.  He  bit  his  teeth  and
concentrated himself on not feeling the pain.  He was trained  to
block out every physical pain. He could do it.
 He concentrated and got up.
 The  monsters seemed abashed,  surprised at the fact that  their
victim was still quite alive - even quite intact.
 Warchild was getting very angry.  His eyes lashed insults at the
creatures,  radiating a hate he had only felt before when  having
been  shit  upon  by a Mutant Maxi Mega  Monster  of  Multifizzic
Omega.
 The monster, needless to say, hadn't lived to tell.
 Quickly,  Cronos tried to think.  Of course,  this was very hard
to  do  as  he had been trained to fight rather  than  to  thing.
Besides, a large part of his active brain was already occupied by
the  sheer  effort  of severe concentration on  not  feeling  the
tremendous pain that tore through every synapse of his shoulder.
 He  glanced  at  the  elevator with  the  presenter  in  it.  He
considered the sturdiness of the glass as opposed to that of  his
armour.  If  he were to jump at the elevator,  all the  creatures
would start shooting at him - partly hitting the elevator  glass.
Maybe it would budge.  Maybe it wouldn't.  But Cronos reckoned it
would be worth the gamble.
 Flexing  every muscle in his body,  he crouched like a  cat  and
then   leapt  towards  the  elevator  structure.   Like  he   had
anticipated,  the  creatures  started  shooting  at  him  like  a
bunch of rabid lunatics.
 Of course,  as he had never ever heard of differential calculus,
Cronos  completely  failed  to  aim his  body  correctly  at  the
elevator. The liquid loomed up below him, threatening and smelly.
 "Oh shit," he muttered as gravity started to work its ways.
 Then, everything happened very quickly.
 The creatures' shots started hitting him.  Several of them  were
direct hits on his chest, hurling him mercilessly through the air
like  a lifeless lump of meat,  metal and bones.  Because of  the
terrific  impact  of  the  shots,   however,  his  momentum  both
increased and changed direction - towards the thick glass wall of
the elevator.
 "Whattaf..."
 With  a mindevaporating noise of glass  breaking,  curses  being
spat  and laser shots being fired,  Warchild crashed through  the
elevator  wall.  The pain was excruciating,  but he succeeded  in
effectively blocking it out by sheer willpower.
 The  creatures were still shooting at him,  but as he was  lying
numbly on the ground they shot others instead.  The presenter had
only half a second to cry out in terror before he was reduced  to
a pile of ashes and molten gold. Camera equipment burned.
 Aiming his laser, Warchild erected himself and started to shoot.
Only  he didn't get much time.  Somewhere along the line  of  the
things that had happened in the last couple of  seconds,  someone
had pressed a lot of buttons on that panel.
 Before  him he saw about four dozen monsters.  Big  ones.  Small
ones.  Ugly  ones.  Even uglier ones.  Flying  ones.  Apart  from
the  fact that they smelled horribly,  they were all  armed  with
lasers that they held rather absent-mindedly aimed at his head  -
the only part of his anatomy that wasn't armoured.
 Within  the instant that separated him from  his  execution,  he
realised no laser would be of help here.  Not even his artificial
tungsten-carbide nails would be of avail here.  Nothing. He was a
dead man.
 He decided it would be wise to faint, and did so.
 A black shape with a scythe beckoned.

 An  endless void loomed threateningly below him.  He  could  not
keep  from spinning around as he disappeared in  it.  Deeper  and
deeper. Faster and faster.
 He  saw  ants and blue furry creatures  and  honey  jars.  Vague
memories of recollection troubled his mind, but he decided not to
heed them.
 "COME... COME..."
 A dark voice echoed below, deep in the vortex in which he seemed
to fall forever. Forever...

 It was completely dark around him.  His head felt like a pierced
orange  and  he wondered why a basketball found it  necessary  to
continually  bounce itself up and down and left and right in  the
painful void of his brain.
 Who was that, looming above him?
 "Watch it Jake, he's coming by. Let's split!"
 The words echoed through Cronos' skull mercilessly,  making  him
cringe with pain he couldn't do anything about.  Although he  had
been exquisitely trained to block out any physical pain,  he  had
never been taught how to block out the basketball feeling in  his
head.
 It  must  have been that damn stuff he drank a couple  of  hours
ago. Or was it weeks? He couldn't tell.
 He  shook his head as he heard faint footsteps die away  in  the
distance.  As he instinctively searched his own pockets,  finding
them  empty,  a  common synonym of an animal's  solid  excrements
passed his dried out lips.
 His  only consolidation was that someone would soon  be  finding
out how difficult it is to pay with Monopoly money.

                              *****

 Psygnosis have been letting us down recently, have they not?
 Since "Blood Money",  we haven't seen much good from them.  Even
though  "Nitro" was distinctly playable and even  enjoyable,  the
last  year (possible even the last two) have seen  releases  that
were  either a fantastic demo of a machine's capacities  stripped
of  its demo stuff (i.e.  "Shadow of the Beast" on  the  ST),  or
simply lacking playability.  I considered this to be grave  shame
due  to two reasons:  A) Psygnosis is virtually the only  company
that  bothers to send us review software nowadays,  and  B)  They
used to bring out very good software in the growing times of  the
ST (i.e. 1987).
 They  have  decided to let us wait a long  time  for  "Lemmings"
(which  I  suppose is the best game on the ST since  too  long  a
time), but at least the waiting was made somewhat easier with the
game of which you are now reading the review.
 Let's see...what was it called again?
 (That was just a sort of joke, really, never mind)
 "The Killing Game Show". Ah. That was it.
 In this game,  that I would prefer to name "KGS" further in this
text for ease of typing,  you play the role Cronos Warchild found
himself in.  You're a MUG (don't ask me why they call it this - I
suppose  this,  too,  is  one of the greatest  mysteries  of  the
universe).  You  have before you the challenge of 16 pits  filled
with  strange monsters and an ever increasing level of DOLL  that
you  have  to get out in front of a couple  of  zillion  people's
viewing audience.
 And,  as  the manual doesn't hesitate to  state  clearly,  there
ain't no second prize.  The first prize, actually, is the luck of
staying alive ("ha, ha, ha, ha, staying alive, staying alive, ha,
ha,  ha, ha, staying aliiiiiiiiiiiiihiiiiihiiiiiive" - to be sung
in a very high-pitched voice - ahem).
 Well, so there you are.

 The  DOLL  can  be seen right under your  feet  right  from  the
beginning. Getting somewhere high up is the motto, but you should
of  course not be too hasty as there are certain items to  gather
or  you'll not get far in the first place.  There are  keys,  for
example, of which you can only carry on at the time and which you
need to shut down laser barriers, or to have gaps closed.
 The  puzzles  start off simple (i.e.  the key lies  directly  in
front  of  its lock) but they get more complicated  as  the  game
progresses.  Extra's  can be found as well,  which  enhance  your
weaponry - something you'll need for sure.
 You can walk and jump,  and even climb walls.  And,  of  course,
you can shoot. There are a multitude of monsters that you'll soon
learn to loathe, including some really nasty ones that you're not
likely to see before you walked over them (losing the odd bit  of
energy in the process).

 There are two things I like about the game very much.
 First,  it  is programmed by Martyn Chudley,  a chap who's  into
Stephen King and "Blackadder" and programs using "Devpac" on  the
ST.  An intelligent chap,  therefore, who has already been teamed
up with Pete Lyon for his next project.  It's bad news for  Amiga
people, of course, but who cares about them. Not me.
 Second,  there's quite a revolutionary 'playback' option. If you
wait  a couple of seconds after dying,  you will find  your  last
life  being re-played for your very eyes.  Unlike other  playback
features in other games,  you can simply press fire at any moment
during  this  playback and catch up where you want  to  continue.
This  effectively decreases the amount of trouble you have to  go
through,  and makes up for the fact that you get set back at  the
very beginning of a level section each time you die. You can even
fast forewind in case you're to ashamed to want to see the things
you just did wrong.
 Very nice indeed.

 Let's get down to evaluating things a bit.
 The intro,  though seemingly extensive,  is somewhat  incoherent
and  completely silent (I hope it was just me having  received  a
faulty copy). After a bit more loading and another sort of intro,
you get to play the game. Levels can be selected there (if you've
earned  playing  them,  i.e.  you have played the  previous  ones
already), and you can also switch the music off.
 Let me tell you here,  right away, that the music is some of the
very best I have ever heard on the ST. I am very spoilt as I have
been  indulged  by  various  talented people  the  likes  of  Rob
Hubbard,  Jochen Hippel and Laurens of QX, but the "KGS" music is
really very nicely composed and competently programmed on top  of
that.  The drums could have been brushed up as bit, but the heavy
beat and the awesome general composition makes up for that.
 Very good.
 The ever rising level of DOLL effect is quite nicely done,  too,
if  only it weren't for the border displaying the rasters  needed
for  this alternate color palette.  But that's peanuts,  and  you
won't  hear  me  complaining  further  about  that.   It  mirrors
everything that's above it as well.
 The  scrolling is OK,  but not smooth.  Well,  you can't  expect
everybody  to do sync scrolling,  and considering the  programmer
apparently doesn't know how to do this,  the smoothness is OK for
the amount of screen that is moved and the amount of sprites that
are on the screen.

 Concluding, I think "KGS" is a game you may very well enjoy once
bought.  Packaging  is  like  we're  used  from  Psygnosis,  i.e.
flawless  and  slick,  with Roger Dean lettering that  makes  you
drool.
 Although  I personally think that "KGS" is a good game  for  the
£19.99  Psyclapse  label,  "KGS" is instead launched  at  the  25
squazoolies  Psygnosis  label  (and  I  think  only  games   like
"Lemmings" and "Blood Money" as well as some of the REALLY  early
ones are worth £24.99).  It is, however, a playable game that has
quite some addictive touches to it.
 It's  surely  one  I'll reload a number of  times  in  the  near
future, as I really want to see what's going on on further levels
(the graphics change on each level).
 A  very enjoyable,  well programmed game that's quite  playable.
And recommendable as well.

Rating:

Name:                         The Killing Game Show
Company:                      Psygnosis
Graphics:                     8-
Sound:                        9
Hookability:                  7.5
Playability:                  8.5
Value for money:              7
Overall rating:               8
Price:                        £24.99
Remark:                       Simply quite a good game

 Thanks to Psygnosis for the review copy.  I hope "Lemmings"  and
this game are a new step towards better software,  as I generally
really like you (this, I have to tell, is caused by the fact that
you're  virtually  the  only ones  still  sending  us  software).
Cheers!

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