Skip to main content

 "Yield to temptation. It may not pass your way again."

             FILMS SEEN IN THE CINEMA (WELL, SORTOF)
                      by Richard Karsmakers
     (with guest scribbles by Michael Noyce and Kev Davies)

 Again,  a few films "on the big screen" have been obserbed by  a
few  dedicated ST NEWS writers.  Some opinionated writings to  be
found below, chronological order of viewing.

The Lion King

 After "Aladdin",  I think this is yet another fine example of  a
Walt  Disney  feature-length animated  film.  The  soundtrack  is
brilliant, the atmosphere is excellent, and the whole thing has a
nice story (no matter how much it actually seems like a cross  of
"Junglebook" and "Bambi" filmed in Africa).  I saw this one  with
Karin  again,  a  few days before Christmas  '94,  so  the  whole
experience  was laden with nice memories of A Nice Knee To Lay  A
Hand  On  and Beautiful Eyes To Glance Into During The  Few  Idle
Moments.
 I think everybody should have seen "The Lion King".  If  perhaps
not in the cinema, then at least on video.
                                                            9 (R)

Stargate

 Oooh!  A landmark has been reached!! Yes folks, not only is this
my  first film review for ST NEWS,  but "Stargate" is  the  first
film-to-be-seen-at-the-cinema-with-the-lads   of   1995!!    Much
typical student type celebration abound. Anyway, the film...
 "Stargate"  starts in 1928 at some archaeological dig  in  Egypt
(kind of reminded me of the desert scene in "Raiders of the  Lost
Ark")  where they discover the stargate - or rather a  big  metal
ring type of thing that no one knows what to do with or even what
it  is!  It isn't until the present day when a young and  radical
Egyptologist Daniel Jackson (James Spader) is taken on board  the
project that the stargate is activated opening a door to  another
world. At this point the xenophobic military take over and send a
team of crack troops lead by Colonel Jack O'Neil (Kurt  Russell),
who  is not all there,  and James Spader through the stargate  to
greet whoever or whatever awaits them on the other side with  the
dangerous end of a high-calibre rifle.
 When  they  arrive they discover an alien world that  more  than
looks like ancient Egypt back on Earth.   They make contact  with
the locals,  including the beautiful Sha'uri (Mili Avital) who is
really quite drool-worthy,  who believe Spader and the rest to be
Gods. It isn't long before they realise that these people live in
fear  of the evil and rather camp tyrant Ra (Saye  Davidson)  and
decide to help them.

 I  think the plot is a little weak in places,  but I  liked  the
film  nevertheless,  and it ticks along nicely with a few  twists
here and there. I dislike films where you get bogged down because
the plot is so damn complicated,  fortunately "Stargate"  doesn't
fall  into  this category.   Apart from the rather  dodgy  visual
effects early in the film the cinematography is pretty  good,  as
is  the acting.  There are moments that will make you  laugh  and
others that will make you less so.
 A  good  and  entertaining  film.   If  you  like  the  Science-
Fiction/Fantasy  genre  then go and see this film or rent  it  as
soon as it's released.  If you aren't one of these people  you'll
probably enjoy it anyway.  "Stargate" is the type of film that we
could be viewing on TV over Christmas in a year or two.
                                                            7 (M)

Disclosure

 I  guess two words suffice to describe this -  "sexy  thriller".
Demi Moore - with her irresistably hoarse voice - seduces her ex-
boyfriend  and  current employee Michael Douglas.  For  once  the
roles are turned around. What could mean a lengthy film about the
way men are treated like shit eventually turns out into enough of
a  cyberculture  conspiracy  thing (based on a  book  by  Michael
Crichton,  so  what else can you expect?).  Some of  the  special
"virtual  reality" computer effects are positively  breathtaking,
the story is sortof OK, it is well filmed, and Demi has beautiful
legs and wears the right kind of high heels if you ask me.
 Although  perhaps  too much of a "ready to digest"  best  seller
film  such as we've seen perhaps too often of late (do the  names
Grisham  and  Crichton  ring any  bells?),  it's  quite  full  of
suspense  and I'd definitely stay home if this was ever shown  on
TV.
                                                            8 (R)

Pulp Fiction

 A  friend  of mine has connections.  They  involve  commercially
pirated  copies  of videos.  It means he's got some  really  good
stuff on video that has only been in the cinema for a few  weeks.
I think that's a really cool thing for,  among other  things,  it
allowed me to have a look at "Pulp Fiction" for absolutely zilch.
Well,  that's a lie.  I offered to buy him a beer when I borrowed
the video.  Still,  a good price to pay for seeing a film in  the
privacy of your own home, drinking cheap Pepsi Max instead of the
over-priced shit you get in cinemas.
 The  entire  above  paragraph is all a lie after  "A  friend  of
mine",  although  the bit about the beer is true and he did  have
the videos. He bought them in Malaysia where he spent a few weeks
around  New  Year.  People in Malaysia have  different  views  on
copyright laws, apparently, and who's going to mind a few videos?
 Be  that as it may,  I did see the film and I have to  say  it's
brilliant.  I've never seen anything by Quentin Tarantino before,
but I can tell you that I will. The man's a genius if you ask me.
I haven't laughed as much since I saw "Naked Gun 33.3",  and that
was  somewhere in the summer of last year when my life was  quite
drastically different.
 I  am  not  going  to analyse the  interlocking  action  of  the
stories, nor the acting or the language. All I can say is that it
bestowed on me a need to say "fuck" and "shit" and "ass" a lot.
 FUCK. SHIT. ASS.
 Well,  glad  I  got that off my  chest.  "Pulp  Fiction"  should
definitely be seen.  The humour is mostly black,  but it's really
insanely funny.  The thing that surprised me most was that  Karin
was actually the one who told me it was a cool film that I should
definitely see.
 That made me love her a lot more.
                                                          9.5 (R)

Natural Born Killers

 What goes for "Pulp Fiction" pretty much goes for "Natural  Born
Killers",  too  (yes,  the film that whatever hypocrites  at  the
British  film board or whatchamacallit banned from  UK  cinemas).
It,  too,  came from Malaysia and it was a pirate copy.  I think,
like "Pulp Fiction", it was actually shot in a cinema. Remarkable
quality, considering that.
 But let's cut the bush and quit beating around the  crap,  shall
we? "Natural Born Killers" it is.
 Tarantino was a genius, and I'm tempted to say that Oliver Stone
is,  too.  Either it's an over-pretentious effort at trying to be
very  literary or it's a quite deep voyage into the psyche -  not
only  that  of a few serial killer humans but also  that  of  the
gathered U.S.  of friggin' A.  It's a really strange story, where
flashbacks and the current are constantly intertwined, as well as
the real and surreal,  fantasy and reality. Is it a satire? Well,
it probably is,  to some extent,  as Stone uses multiple genres -
including  "crap sixties TV sitcom" and cartoons - to sketch  the
surroundings  of Woody Harrelson and Juliette Lewis on their  way
across route 666,  killing over 50 people.  In the end one  would
tend to conclude that they are actually the only killers bred  by
society,   with  the  others  rather  of  a  more  natural   born
inclination (such as the rattle snakes,  the many animals of prey
in  the background and metaphoric flashes,  and perhaps even  the
raving "American Maniacs" reporter).
 The film is at times disturbing and at times a bit like watching
a  prolonged MTV video clip with a wagonload of  diagonal  shots,
short cuts and what have you.
 On  the down side I'd like to proclaim that I  personally  think
Juliette Lewis is a crap actress.  She's got a good  body,  sure,
and  a pretty face,  too,  but I've seen her in one or two  other
films and she always plays exactly the same character.  The  same
shy  smile,  the same frustrated character.  No,  give  me  Meryl
Streep any day (he said, voice lowering to a baritone for some or
other reason).
 I would like to advise people to watch this film especially when
they're living in the UK,  as I heard it was banned there. If you
live in the USA, don't bother, because you're part of it already.
                                                          8.5 (R)

 Splat!! Blood,and Guts hit the wall as another Quentin Tarantino
connected film hits our cinimas.
 This time however,  Quenty did not write the screen  play,  that
job was left to Hollywood's other 'blue-eyed boy',  Oliver Stone;
as he gets his fingers messy with this kinda film.
 On with the plot,  well if you can call it a plot (blot would be
nearer the mark).  The basic story line is this,  Woody Harrelson
and Julliette Lewis star as Mickey and Mallory Knox,  two  lovers
who get turned on by shooting the shit out of anybody who happens
to be nearby, and that laughably is it. However some good acting,
and  the  magic  of a Quentin Tarantino  story  placed  onto  the
cinematique screen by Oliver Stone manages to drag this film  out
of  the  hole  where it would have otherwise been  buried  in  or
rather flopped into.
 The  camera work in this film is excellent,  so much so in  fact
that it manages to detract from how crap the plot really  is,  it
cuts  from colour film to b/w,  animation to subliminal  screens,
with such ease of movement it is breath taking.   The  soundtrack
cannot  be faulted,  as with all ultra violent films since  Ressy
Dogs, and once again the merchandising guys have got in and it is
also "available of CD and cassette", Hmmm.
 In  conclusion this film can only be describled as a visual  and
audial  trip into the mind of everyone's favourite geek,  but  be
careful in there,  it is designed to incite violence into all who
may  enter  (i.e.  you  leave the cinema  wanting  to  kill  your
friends, if you have any). A good solid piece of visual diarrhoea
that will be enjoyed by the less faint hearted of you out  there.
Have Fun.
                                                            8 (K)

Nell

 In the course of the last few years,  a few films have been made
that  have American family values or similar shit thrown  in  for
what  the  makers reckon "good accord".  What  started  off  and,
indeed,  continued  for almost the entire time as a  really  good
film,  in the last five minutes left the taste of bitter gall  in
my mouth.
 Jodie  Foster's  most excellent and lovely  portrayal  of  total
recluse Nell shuddered me,  really it did. The film is well made,
with  beautiful shots of the wilderness in which Niam Leeson  and
Natasha  Richardson study their object of interest.  What  starts
off  as  a "you should better leave people be the way  they  are"
film,  quite  credibly so,  is changed at the end in to  a  semi-
obligatory happy kind of thing where Nell gets reintegrated  into
society and everybody is happy.
 Except  for me,  that is,  or anyone blessed with more than  one
brain cell worth of eastheticism.
 The first part of the film would get a rating of 8.5;  the  last
five  minutes decrease this to a 7.  If you happen to go and  see
this  one  in  the cinema,  run off directly  after  the  already
slightly  less credulous courtroom scene and you'll have  seen  a
much better film.
                                                            7 (R)

Outbreak

 If  you've  ever read Stephen King's "The Stand" you  will  find
striking similarities between that book and this film starring  a
somewhat uncharacteristic Dustin Hof(f)man(n).  This time a virus
breaks  out  from some kind of African backwater  in  the  jungle
(poignantly significant in the light of the recent Ebola outbreak
in  a  similar  area)  and  gets  transported  to  the  US  by  a
contaminated monkey that passes through customs unnoticed.  While
the  god-loving  US  of friggin' A  get  contaminated,  one  town
specifically,  Dustin  and his team (including ex-wife)  start  a
search for the carrier from which an anti-serum can supposedly be
made.  An  evil general - played by Donald Sutherland - plans  to
bomb the town that has the virus outbreak and,  because  Dustin's
ex-wife  is in the hospital there (infected eventually) he  tries
to prevent it in the end.
 There  are quite a few thrilling chase scenes in the  film,  and
although the plot it way too smooth and the breaks always come at
the right narrative moments, it is a very exciting film that kept
me  - and even Karin who is more into artsy films - on  our  toes
most of the time.  And,  in the end, of course, Dustin and his ex
get  reunited.  Of course,  no American film without a happy  end
involving  family  values.  Those last minutes  left  the  bitter
aftertaste I still recalled from "Nell" and even "Jurassic Park".
                                                              8.5

Don Juan de Marcos

 A  romantic comedy with Johnny Depp as Don Juan de Marcos and  a
rather  stunning cast of light-brown-skinned females as the  ones
that fall for his charms. Marlon Brando gained quite a few stones
and plays a boring psychiatrist that is changed by his patient, a
young man who thinks he's Don Juan. There are some quite stunning
romantic lines in this films,  and the story as a whole is  quite
nice despite the rather very corny ending,  but I think I'd  have
preferred to see this on video rather than on the silver screen.
 An  English critic said that is watching this film couldn't  get
you laid you probably never would get laid at all. Well, I am not
sure if it was triggered by this film,  but despite the fact that
I  was really tired and had a nose cold,  after Karin and me  had
watched this film the night did start rather extra beautifully.

 More in the next issue, of course... 

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.