Skip to main content
? Niklas 'Tanis of TCB' Malmqvist

 "Microsoft is not the answer.  Microsoft is the question.  'No!'
is the answer."
                                                    Dr. Zweistein


         FALCON SOFTWARE REVIEW: RAINBOW II - MULTIMEDIA
                      by Richard Karsmakers

 The  Swedish company Addiction Software have  recently  released
the  upgrade  of  their  excellent  standard-setting  Falcon-only
drawing package "Rainbow".  Now adding to the excellence of their
drawing program the ability to handle editing of  sound,  sprites
and  slideshows  (and it even has a small  game),  it  is  called
"Rainbow II - Multimedia".  It has been delayed a bit (originally
planned for late 1994,  I recall), but I can assure you it's been
worth the wait (now where have we heard that before?).

Rainbow II - Multimedia

 Basically,  "Rainbow II - Multimedia" is the same old  "Rainbow"
with  a  lot  of bits added and full  compatibility  between  the
studios.  The earlier version already had a Photo Studio but  now
there are a Sprite Studio (allowing for animations to be made), a
Slideshow  Studio (allowing for picture shows with animation  and
sound  to be made),  a Sound Studio (to record and  edit  digital
sound  via  the Falcon's microphone socket) and even  a  game  (a
version of "Land Mine" that came with your Falcon) that have been
added.
 It's written in 100% pure assembler,  resulting in maximum speed
with no nonsense. It works with any OS you run it under - it just
freezes the rest of the system.  Upon exit it returns  everything
back like it was.  The only problem you could run in to is a lack
of  work  memory  within "Rainbow" if you run the  program  in  a
boosted  resolution  with  "Geneva" and rather  a  few  installed
accessories and AUTO folder programs (such as I tried on my 4  Mb
machine).

The Interface

 "Rainbow"  still  uses  an interface  bigger  than  the  screen,
scrolling as the mouse comes too close to any of the  edges.  For
those who don't like that perpetual scrolling it can be  "locked"
in  a specific place (by pressing [ALTERNATE]  or  [SPACE]).  The
entire  user interface has manifold buttons and dialogs that  are
located  at  the sides of a kindof window through which  you  see
(part of) the picture that is currently in memory.  These can  be
positioned anywhere where you want,  and the configuration  saved
for each individual studio.  The total workspace can be redefined
from 384 x 280 (which is the default size) to 384 x 1120 or 768 x
560, for example. This allows for huge pictures to be comfortably
edited.
 Everything  works with the mouse,  though it's also possible  to
add a graphics tablet for our input (with which I suspect most of
the  sample pictures were made <grin>).  Conventions for use  are
very much the same in all the studios.

The Picture Studio

 There are several ways to select colours. You can pick them from
the  picture,  you  can  pick them from  one  of  10  pre-defined
palettes  or  you  can select them  directly  by  determines  the
amounts  of Red,  Green and Blue that should compose  the  actual
colour.  A  nice  touch is that you can draw with  two  different
colours  without having to pick each of them each time - you  can
assign  a  colour to the left mouse button as well as  the  right
one,  separately.  Hell,  you can even draw with a mixture colour
when keeping both keys pressed (although this is limited to  some
of the somewhat more basic functions).
 "Rainbow II" has been extended to it can load rather a few  more
formats  than  its  predecessor.   It  can  load   TIFF,   Targa,
"TruePaint", RAW, "GodPaint", "IndyPaint", "EggPaint", Falcon 16b
Image,  GIF (!yes!), "Spectrum", "NeoChrome" and "Degas" formats,
and  can  save  TIFF,   Targa,   "TruePaint",   RAW,  "GodPaint",
"IndyPaint",  "EggPaint"  and Falcon 16b Image formats.  I  still
miss .JPG and .IFF would have been nice (and maybe Kodak's  photo
CD format what with the Photo Studio module being so  extensive),
but I think the addition of .GIF is a giant leap ahead what  with
this format being very popular.

 The many options "Rainbow" offers include standard  "draw",  but
also  "smear"  and  "blend"  (blends  the  pen  colour  with  the
background).  You can even let the program determine which of the
r/g/b planes to affect with drawing.  You can "line", "chain" (in
"Degas" that's "K-Line" I believe),  "fade line" and "ray  line".
There's  a "sponge" option,  a "spray" option (that's very  good,
like  that  in "NeoChrome" and unlike that in  "Degas")  and  the
usual  array of "shape" options (including ellipse as of  version
1.2) as well as "fill".  Version II adds the ability to paint  as
if with water colours or as if with oil.  Impressive. The "shape"
and "fill" options have been improved, too.
 Do note that each function can be configured.  Left mouse button
selects,  but right mouse button displays a submenu where further
settings can be affected.

The Photo Studio

 "Rainbow"  can load as many pictures as your  computer's  memory
will  hold.  You  can quickly switch between  them,  clear  them,
redefine  their  size,  destroy them (the difference is  that  it
won't change,  like with "clear", merely into a black picture but
will  actually release all memory as  well),  hflip/vflip,  halve
x/y, analyze, cut and paste.
 Many  more  operations  like these can be  found  in  the  Photo
Studio
,  a separate module that uses the same picture data as the
Picture Studio. Its worktop is loaded with buttons that allow you
to  perform certain more advanced functions such  as  "negative",
"adjust" (light/darkness),  "swap" (swaps R, G and B according to
your  needs)  and "noise".  "Rainbow II" now allows you  to  even
shift the R, G and B layers independently, "smooth", "harden" and
"soften" pictures.  Although some of these operations take a  bit
of time,  especially when their effect is configured to be fairly
intense,  this certainly makes this particular module a lot  more
advanced than that of the original "Rainbow".  All these  options
can be configured,  of course, so as to determine which planes to
affect  and  how  seriously  the effect  should  be  (usually  in
percentages).  Configuring any option in any studio is accessible
by using the RIGHT instead of the LEFT mouse button.
 Like the Dutch say: A child can do the laundry.

The Slideshow Studio

 With  "Rainbow  II Multimedia" it is possible to  make  graphics
presentations  using sampled sound and animation.  These  can  be
made  using  the Slideshow Studio.  Each  slideshow  consists  of
several   steps,   comprising   sprite  data   (see   below),   a
specification of a sound file and picture files.  An illustratory
example  is  added on the program disk,  so it's  easy  to  start
there.  Creating a moving kind of demonstration,  for example for
use  on computer club gatherings or in shop display  windows,  is
really a doddle now.

The Sprite Studio

 If you're designing moving components for a game,  this might be
the section of the program to check out.  Several movement phases
of  a so-called "sprite" can be displayed,  and graphics  can  be
important from the Picture Studio.  Your animation can be made to
move so you can check if you've done well enough,  and an example
.SPR  sprite  file is present (as well as a  description  of  the
format,  for  use by programmers) for you to check out and  start
with.  I found it really easy to work with - which goes for  most
of the program, really - and quickly had simple things moving. If
you're a good graphics artists (on the contrary,  of  course,  to
yours truly), you can make some amazing stuff with this option.

The Sound Studio

 We  all know the Falcon has hardware built in to convert  analog
sound  information,  fed into the microphone socket at the  back,
into  digital information - sample digitizing.  Well,  the  Sound
Studio  allows you to do just that,  and then edit  whatever  you
have sampled.  You can revert,  cut, paste, and even echo (though
somehow this seemed to have the same result as "reverse"....maybe
a  bug  in the program?).  Everything is fully  configurable  (so
you'd  better switch off the internal speaker right away  if  you
haven't  already done so,  or haven't disconnected it  physically
such as many Falcon I know,  including myself),  of  course,  and
digital  sounds  can  be written/read in  RAW  sound  format  or,
preferably, AVR.
 I think it's a really comfortable and easy way to sample  sounds
and edit them.

The Game

 Hardly useful but fun to have nonetheless,  and that's why  this
is  the  only of the modules that is not in  memory  permanently.
Upon  selecting the Games Studio it is loaded and you can play  a
nice variety of the "Land Mines" game. Unfortunately, despite the
180 Kb module size, it does not save hiscores or anything. But it
has  nice  sound  effects and the screen is as  big  as  whatever
desktop  you have configured at the moment (i.e it can  be  quite
enormously big).
 A  nice  little extra for when your eyes need  some  rest  after
hours or pixel-putting.

Concluding

 "Rainbow II - Multimedia" is a very powerful program that  truly
caters  for all the aspects its name promises.  Existing  studios
have  been enhanced significantly and the addition of the  Sprite
Studio  makes it a great tool for game  graphics  designers,  the
addition of the Slideshow Studio a potentially powerful tool  for
presentations.  But  let's not forget the versatile Sound  Studio
that makes it frightfully easy to sample sound,  edit it and even
process  it extensively.  For those select few who  didn't  think
"Rainbow" featured everything they needed,  I'd wager to say that
"Rainbow  II" does have it all.  If it's up to me,  "Rainbow  II"
should be the de-facto industry-standard Falcon drawing  package.
No GEM and shit, just the good bits.

 Pro:

o    Allows drawing with 65,536 colours; 16-bit true colour!

o    Excellent, fully user-re-configurable user interface.

o    Fast selection of colours and pre-defined palettes.

o    Switches  from any resolution (including  screen  resolution
     enhancers  and  the  like)  into  the  proper  true   colour
     resolution  it  needs,   and  switches  properly  back  upon
     exiting.

o    Screen  parameters for VGA or RGB can be  manipulated.  And,
     er, the program actually works on VGA, RGB and TV!

o    It supports the "Tabby" graphics tablet. Might be useful for
     some of you out there.

o    Multiple zoom levels are supported.

o    Truly Falcon-specific, uses DSP code too.

o    Extensive  "manual"  type  functions  included  within   the
     software via an easy "tutorial" function. The manual becomes
     more  or  less  superfluous  if it  weren't  for  the  thing
     mentioned in the "con" department.

 Suggestions for improvement:

o    The  password protection.  It really sucks.  Even though  it
     only appears once in every 2 to 7 days,  fact is that if you
     happen not to have the manual handy (you really only need it
     for the password,  nothing else) you're stuck.  I wanted  to
     demonstrate  "Rainbow"  to  a friend  when  I'd  brought  my
     computer  to his place,  but of course I hadn't  thought  of
     bringing  the  manual  with  me.  Including  a  registration
     program that puts the name in the program itself seems  much
     better  to  me.  Or make sure it only runs on  one  specific
     computer (which Stuart Denman's "Yahoo" does).

o    Although the .RAW format is specified as beind  loadable,  I
     couldn't  load  what .RAW files I had  (from  the  so-called
     Australian  "Rolling  Demo".  This  might be  due  to  these
     specific pictures, though, not "Rainbow II".

o    A "please wait" dialog appears when time consuming stuff  is
     being done.  This,  however,  does not give an indication of
     the  time  yet  needed.  A  percentual  bar  (if  full  then
     finished) would have been better.

o    You  can't  interrupt  or  break  off  picture  manipulation
     functions, not even the ones that take really long.

o    A "you will lose any changes" warning before quitting  after
     having not done any editing seems superfluous.

 People in the UK that want to become "Rainbow" retailers  should
contact JCA.  French and Swedish retailers have been found,  too.
Others  should contact Addiction Software.  If you buy  "Rainbow"
now  you  will  get  the possibility to  upgrade  to  any  future
versions.

 JCA Europe Ltd.
 30a School Road
 Tilehurst
 Reading
 Berkshire RG3 5AN
 England
 Tel. ++44-734-452416
 Fax. ++44-734-451239

 Falcon Pro Center
 Väderlekstorget 12
 S-418 32 Göteborg
 Sweden
 Tel. and Fax. 031-545526

 Turtle Bay Informatique
 90 Rue Masséna
 F-69006 Lyon
 Tel. 72 75 92 84
 Fax. 72 74 49 58

 Addiction Software
 P.O. Box 5012
 S-451 05 Uddevalla
 Sweden
 Fax. ++46-522-75872

 Thanks  for  Addiction  Software  for  sending  "Rainbow  II   -
Multimedia".  Cheers,  guys, and I hope you'll soon be as rich as
you deserve to be! 

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.