Skip to main content
? Deekay

                    Michael Palin - MP; Graham Chapman - GC, Eric
                    Idle - EI; Terry Gilliam - TG.
 Four  well-dressed  men sitting together at a  vacation  resort.
"Farewell  to  Thee" being played in the background  on  Hawaiian
guitar.
MP:  Ahh.. Very passable, this, very passable.
GC:  Nothing like a good glass of Chateau de Chassilier wine,  ay
     Gessiah?
TG:  You're right there Obediah.
EI:  Who'd  a thought thirty years ago we'd all be  sittin'  here
     drinking Chateau de Chassilier wine?
MP:  Aye.  In them days, we'd a' been glad to have the price of a
     cup o' tea.
GC:  A cup ' COLD tea.
EI:  Without milk or sugar.
TG:  OR tea!
MP:  In a filthy, cracked cup.
EI:  We never used to have a cup.   We used to have to drink  out
     of a rolled up newspaper.
GC:  The  best  WE could manage was to suck on a  piece  of  damp
     cloth.
TG:  But you know,  we were happy in those days,  though we  were
     poor.
MP:  Aye.   BECAUSE we were poor.   My old Dad used to say to me,
     "Money doesn't buy you happiness."
EI:  'E  was right.   I was happier then and I had  NOTHIN'.   We
     used  to live in this tiiiny old house,  with greaaaaat  big
     holes in the roof.
GC:  House?   You were lucky to have a HOUSE!  We used to live in
     one room,  all hundred and twenty-six of us,  no  furniture.
     Half the floor was missing;  we were all huddled together in
     one corner for fear of FALLING!
TG:  You were lucky to have a ROOM!  *We* used to have to live in
     a corridor!
MP:  Ohhhh  we used to DREAM of livin' in  a  corridor!   Woulda'
     been a palace to us.   We used to live in an old water  tank
     on a rubbish tip.  We got woken up every morning by having a
     load of rotting fish dumped all over us! House!? Hmph.
EI:  Well  when  I say "house" it was only a hole in  the  ground
     covered by a piece of tarpolin, but it was a house to US.
GC:  We were evicted from *our* hole in the ground;  we had to go
     and live in a lake!
TG:  You  were lucky to have a LAKE!   There were a  hundred  and
     sixty  of us living in a small shoebox in the middle of  the
     road.
MP:  Cardboard box?
TG:  Aye.
MP:  You were lucky.   We lived for three months in a brown paper
     bag  in  a septic tank.   We used to have to get up  at  six
     o'clock in the morning,  clean the bag, eat a crust of stale
     bread,  go  to work down mill for fourteen hours a day  week
     in-week out.   When we got home,  our Dad would thrash us to
     sleep with his belt!
GC:  Luxury.   We  used to have to get out of the lake  at  three
     o'clock in the morning, clean the lake, eat a handful of hot
     gravel,  go  to  work at the mill every day for  tuppence  a
     month,  come home, and Dad would beat us around the head and
     neck with a broken bottle, if we were LUCKY!
TG:  Well we had it tough.   We used to have to get up out of the
     shoebox at twelve o'clock at night,  and LICK the road clean
     with  our tongues.  We had half a handful of  freezing  cold
     gravel,  worked  twenty-four  hours a day at  the  mill  for
     fourpence  every six years,  and when we got home,  our  Dad
     would slice us in two with a bread knife.
EI:  Right.   I  had to get up in the morning at ten  o'clock  at
     night,  half  an  hour  before I went  to  bed,  (pause  for
     laughter), eat a lump of cold poison, work twenty-nine hours
     a day down mill,  and pay mill owner for permission to  come
     to work,  and when we got home,  our Dad would kill us,  and
     dance about on our graves singing "Hallelujah."
MP:  But you try and tell the young people today that... and they
     won't believe ya'.
ALL: Nope, nope...
                              "We Were Poor" Sketch, Monty Python


                        ST SOFTWARE NEWS
                      by Richard Karsmakers

 What  with  software not coming our way like it  used  to,  this
column  has suffered from chronic lack of contents.  But I'll  be
damned  if I let a trivial thing such as that cause  the  longest
running  ST NEWS column to cease.  Don't expect a large  load  of
information  here.  At  least there's something  (plus  a  rather
lengthy quote).

Exorcist 2.0

 Finally,  someone  brought to the ST's screen the utterly  juicy
"Exorcist"  movie,  all three movies brought into one  game  with
brilliantly  bloody graphics,  stereo sound on  the  STE,  Falcon
support and the whole lot.
 Or perhaps not.
 Indeed not.
 NOT.
 Actually,  "Exorcist"  is a utility that has arisen  in  France.
It's a virus killer, and a really flashy one at that. As a matter
of  fact it is one of those virus killers that seem designed  not
so  much to kill viruses but rather to give users the  impression
that its programmer is actually pretty flippin' brilliant.
 The  programmer  seems indeed quite capable.  He's  called  IKI,
which I hope is just a hackin' name otherwise things are  looking
rather  grim for this particular chap's future.  Version  3.0  is
supposed to have been finished as well (so said the text file, at
least),  but I couldn't get my hands on that.  So we'll just have
to do with version 2.0.
 The  thing  that I sincerely dislike about the program  is  that
its  data file,  which is not coded or anything and contains  the
full versions of some of the more 'popular' viruses.  It's pretty
easy  to  spread  viruses with it,  which is  something  that  is
totally  out of the question with my "Ultimate Virus Killer"  for
example (this isn't bragging or anything, but just pointing out a
difference in ethics).
 No  matter  how good a virus killer is,  I think  it  should  be
banned if it can be put to bad use even by laymen (and believe me
this  one can).  If version 3.0 still has this problem  (which  I
suppose  it  will,  in  order to attain  compatibility  with  the
previous data file format) then it can't possible be much better,
even  though it is supposed to have a disassembler built  in  and
all that stuff.
 Sometimes  I  really  think some Frenchmen  live  on  a  totally
different  planet.  A planet,  by the way,  where text files  are
littered with 'becoz',  'eheh',  multiple exclamation marks (i.e.
the sure sign of a diseased mind) and the word 'lamer'.
 Are they off their trolley?
 Although a lot of effort went into it,  obviously, "Exorcist" is
not even brilliant or anything. It doesn't recognize particularly
many bootsectors (indeed,  it seems to recognize only those  that
are in the data file,  which is probably the reason for all those
viruses  being  present in there) and  isn't  particularly  user-
friendly.
 Steer clear of it,  I advise you all.  In the PD market I  would
rather advise you to get "VKiller" by George Woodside, "Antidote"
by  Kai  Holst or "Virendetektor" by Volker  Söhnitz  (which  has
nothing  to  do with the fact that  they're  friends,  but  these
killers just happen to be the best PD ones you can get).  In  the
commercial  circuit,  I can't get around advising you to  get  my
"Ultimate  Virus  Killer" (£9.99) or,  if you can't  even  afford
that,  Floppyshop  ST's "Professional Virus Killer 3"  (see  this
time's virus article for more info on that).
 I don't want to hazard a rating.

ST Tools 1.1

 The  enemy  lives  amongst  us.   Sometimes  blatantly  obvious,
sometimes in waiting,  or dormant if you're a Pratchett  fan.  To
satiate the enemy within us,  the very same enemy that  sometimes
makes us utter things like "I would actually really like to  have
CD-ROM-equipped  486  with super VGA and a 160  meg  hard  disk",
Stephen  Cornio has made a rather handy disk utility  that  looks
perhaps just like the infamous "PC Tools".  Its name,  obviously,
is "ST Tools".  It's shareware, with a suggested registration fee
of US$ 10.
 Upon  starting,  in a fashion similar to "PC Tools"  indeed,  it
displays  sortof a directory tree on the left of the  screen  and
the  currently selected directory list on the rest of  it.  Using
the  mouse you can click on any 'branch' of the  directory  tree,
which  will then cause that directory to be listed.  Once  you've
done  that,  you  can edit the files.  You can  also  search  for
hexadecimal  or string values in files,  on sectors or  (yes)  in
your computer's memory, where case sensitivity can be switched on
or off. You can also edit RAM, by the way.
 "ST Tools" is easy to use, quite powerful, and comes with an on-
disk manual that is extensive and easy to understand even for the
perfect layman.
 In  case you can't get it through your  standard  channels,  you
might want to try Stephen Cornio (P.O.  Box 1734,  Woodbridge, VA
22193).   Don't   forget   to  send  enough  reply   postage   or
International Reply Coupons!

Superboot 8.0

 Perhaps  some  of  you have not liked the  fact  that  I  sortof
switched from being positive about "Superboot" to being  positive
about  "XBoot III".  To compensate for all of this,  I'd like  to
spend  some  space and time  on the latest  "Superboot"  release,
version 8.0. As of version 7.4, author Gordon Moore has deemed it
necessary to add and change quite a few bits. I've made a summary
below.

O    The Super Boot Construction Set only forces you to read  the
     "Copyright/Please  Register" screen when it doesn't  find  a
     SUPERBT.STF file (which should be just the first time it  is
     used).   After that,  it can be viewed from an option on the
     main menu called "About Super Boot".

O    File capacity has been greatly expanded through use of a new
     Multi-Page file selection mode.   Each type of file is on  a
     separate page,  allowing 152 files of each type instead of a
     limit  of 152 files total.   I badly needed this feature  as
     I'm sure many others did, since I could no longer fit all of
     my files on a single screen.  This feature is optional.  You
     can  move  from one page to another by  pressing  RETURN  or
     SHIFT  RETURN.   RETURN moves you forward and  SHIFT  RETURN
     moves you backwards.  You can also move from page to page by
     moving the cursor off the edge of the screen (if you  enable
     the   wrap-around   cursor  on  page  2  of   Edit   Program
     Parameters).  The page number you're on and the total number
     of  pages  will be shown in the bottom right corner  of  the
     screen.  Total file capacity is now 1824 total files.

O    The  reserved file type for GDOS ASSIGN.SYS files  has  been
     removed.   Not everybody uses these files (myself  included)
     however  they can be added back in as an "Other" file  type.
     This  also expands the number of DESKTOP.INF files that  can
     be selected (on the single-page file selection screen)  from
     9 to 19 files.

O    An additional "Other" file slot has been  added,  increasing
     the  number  of available "Other" file types from  8  to  9.
     This was done partially to make up for removing the specific
     GDOS file type.

O    Super  Boot can now play DMA sound files in stereo or  mono!
     The  "Sound  & Welcome Screen" utilities in the  Super  Boot
     Construction  Set have been enhanced to now play DMA  sounds
     and  to  rename the sound file appropriately  for  use  with
     Super Boot.   As before,  Digisound sound files should  have
     the   extension  .S##,   where  ##  is  a  2  digit   number
     representing the sample rate, for example HELLO.S08.

     DMA sound files should have the extension .S?#,  where ?  is
     "S" for Stereo or "M" for Mono,  and # is the first digit of
     the DMA playback rate,  6 for 6,  1 for 12,  2 for 25, and 5
     for 50.   Those are the only possible DMA play  speeds.   Of
     course  the  DMA sound will only work if  your  computer  is
     capable of DMA sound, as is the STE.
     Example DMA filenames:  HELLO.SS2 (DMA sound in stereo, play
     rate 25), ATARI.SM6 (DMA sound in mono, play rate 6).

O    You can now control the volume for DMA sound.

O    A  new feature has been added if you use the "Link Sound  To
     Welcome Screen" option.  If Super Boot does not find a sound
     which  has  the  same  filename as  the  welcome  screen  it
     displayed,  it  will  look  for a sound  with  the  filename
     DEFAULT.   This  may  be a DMA or Digisound file  -  it  can
     handle  both.   For example DEFAULT.S13 or  DEFAULT.SS5  are
     both acceptable filenames.  A default sound is not required,
     but it is loads of fun!

O    Super  Boot  can now be called from other  programs  with  a
     command line argument (as if it were a .TTP program) to  set
     up  your  system based on a specified  function  key.   This
     allows you to,  for example,  set up a .BAT file in  Neodesk
     that  you could just double-click on and have Super Boot  do
     the  rest.  Or  you could program a function key  (with  the
     appropriate hot-key type program) to execute Super Boot.

O    Two  new  options  have been added  to  the  file  selection
     screen.   You can now press "W" to update the files you have
     selected and then do a "W"armboot,  or you can press "C"  to
     update the files and do a "C"oldboot.  As mentioned above, a
     Warmboot should prevent Super Boot from running twice on the
     same boot.

     Why would you use this feature?  If for some reason you have
     an AUTO program that runs before Super Boot,  and you needed
     to activate/deactivate it,  the change would not take effect
     until  you  reboot.   If  you changed its  status  and  then
     pressed "W",  it would work as if the file was located after
     Super Boot.

     This feature will also allow you to run Super Boot from  the
     desktop.

     If  you use write-cacheing with your hard drive,  the  cache
     software may take several seconds to actually write any  new
     data  to the hard drive.   If Super Boot was to  immediately
     reboot  when asked to,  you would lose any unwritten  cached
     information.  The Reboot Delay parameter tells Super Boot to
     pause for a specified number of seconds before rebooting  to
     give  your cache software time to write.   I  would  suggest
     starting  out with 10 seconds and decrease it  gradually  if
     there appears to be more of a delay than needed.

     Of  course if you do not use write cacheing,  or your  cache
     software  does not do delayed writes then you can  set  this
     parameter to zero.

O    Bug Fix - Problem would occur when trying to save a function
     key from within SUPERBT.PRG with more than 40 active  files.
     This has been corrected.

O    Starting with this release,  all programs will be compressed
     (execution time is essentially unaffected) and the  fastload
     bit is now explicitly set.

 I  thought that about summed it up pretty  accurately.  Get  the
program from any local PD library that bothers to be up-to-date.

Neodesk 3.03

 Recently,  Gribnif  Software released an update to their  highly
acclaimed "Neodesk" alternative desktop.  What has been  improved
in their new version? Let me tell you.

o    When a folder is opened,  the position of the window  scroll
     bars are saved.   When the folder is closed,  the old scroll
     position is restored.

o    A  "Delete Item" menu option has been added.  This makes  it
     easier  to delete things when the trashcan is  not  visible.
     Please  note  that  this  is  a  permanent   deletion;   the
     Recoverable Trashcan is not used.

o    Show Information works for multiple items on the desktop  or
     in  windows.  If no item is selected,  the topmost  window's
     info is shown.

o    Pressing  Backspace will do the same thing as the  "send  to
     back" button on the topmost window.

o    High and Extended density floppy formats have been added. In
     order to use High Density,  you must have a 1.44Mb drive and
     the proper version of TOS.

o    The  "Fast-11" disk format has been added.  This is  optimal
     for  9-sector  disks.  Twister is still best  for  10-sector
     ones.

o    The "Set Preferences" dialog has been changed  cosmetically.
     Also, a "More" dialog has been added:

     o    If an error occurs while files are being  copied,  then
          any files which are in memory but have not been written
          to  the destination disk can be automatically moved  to
          the  File  Clipboard.  The "More"  dialog  contains  an
          option  which  specifies whether to  Ask  before  doing
          this, to Always do this, or Never to do it at all.

          There are times when this will not be possible, though.
          If there is not enough free memory in the system,  then
          the files will not be stored.  Also,  any file which is
          only partially in memory will not be stored.

     o    The  Format for Diskcopy is what is used  when  copying
          from one floppy to another, with the "Format" option.

     o    If "Check for Executable Bootsector" is off,  no  virus
          check   is  performed.   This  makes  updating   drives
          significantly  faster on machines that use AHDI with  a
          Syquest drive.

     o    If "Check for Bad Filenames" is off,  no check is  done
          to see if you have entered bad characters for the  name
          of a file.  It also converts the names of files to  all
          uppercase  before matching icons.   Having this  option
          off  is slightly slower at re-reading disk  drives  for
          this  reason.  If you use DMJ's ReNameIt  program,  you
          must turn this option off.

o    The INF files option in Set Preferences has changed.  It now
     controls  whether  or  not  VDI  graphics  are  used  for  a
     particular  resolution.   If  the  button  under  "VDI"   is
     blackened,  then  when NeoDesk first runs,  it will  load  a
     different set of graphics routines from the ones it normally
     uses.  The  VDI  graphics mode must be  used  with  extended
     graphics  hardware  (like the Matrix and  Crazy  Dots  video
     boards), and also the True Color modes of a Falcon. Also, if
     you  use  a  screen accelerator program  like  Warp  9  from
     Codehead Tech.,  you will see a greater speed increase  when
     NeoDesk is in VDI mode.

     In this dialog, you can also enter the name of a default INF
     file  to  use  if no other INF file  is  appropriate  for  a
     previously undefined resolution.

o    NeoDesk  can  control  the caches of  a  TT,  Mega  STe,  or
     AdSpeed,  as well as the Blitter. If you load a NeoDesk 3.02
     INF file (with INF_CONV), all of the new caches will default
     to On. These chips can be configured with the new version of
     NEOCNTRL.  Any  changes made in NEOCNTRL are saved when  you
     Save Configuration.

o    In  addition  to the hardware flags  described  above,  each
     Installed  Application  can also be set to turn  the  corner
     clock  off.  Note  that if the corner clock in  NEOCNTRL  is
     already off (or NEOCNTRL is not loaded),  changing this flag
     will have no effect. For that matter, setting any of the CPU
     flags for an application when the machine you are using does
     not  have that capability (like turning the Blitter On  when
     all  you  have is an original 520 ST) will have  no  effect,
     either.

o    NEOCNTRL  has the ability to change the sound controls on  a
     TT or STe. Please note there is no way for the control panel
     to  know  what the current settings of these  controls  are.
     This  means that if you use Atari's XCONTROL to  change  the
     sound  controls,  then NEOCNTRL will reset them to  whatever
     values it last had when you open the sounds dialog a  second
     time.

o    When the mouse is over an icon in NEOCNTRL, a helpful string
     of text is displayed in the name bar of the window.

o    The  corner  clock is now always turned off when  viewing  a
     picture or a text file.

o    If  the Control key is held while double-clicking on a  file
     on the desktop,  a window will be opened to the path of  the
     icon.

o    You can now specify a number of copies to make when  copying
     from one floppy to another.  Note that if more than one swap
     is  necessary,  the source disk will be re-read  each  time;
     otherwise it will just be read the very first time. An alert
     will prompt you after each disk is copied.  This alert  even
     occurs  if there is an error during copying,  though if  the
     error  happened during reading the source disk,  the  entire
     source will be read again.

o    Print Directory's output can be sent to a disk file.

o    All  window  colors  are  taken  from  the  system's  window
     attributes on a machine with AES versions greater than  2.0.
     This is only read when NeoDesk first runs,  so changing them
     with  the control panel will not affect NeoDesk  unless  you
     quit  first (or run a program with Unload for  Execute  on).
     Also,  if you do not have version 4.0 of the AES (MultiTOS),
     you  must  run NEOLOAD in the AUTO folder in order  for  the
     colors  to be set properly.  This is due to a deficiency  in
     version 2.x/3.x of the AES.

o    Macros can now record opening a NeoDesk desk accessory. This
     was  just  an  oversight,  since they  always  could  record
     passing files to one.

o    If a macro is being recorded while a new MAC file is loaded,
     macro  recording  will  not  stop.   Instead,  you  will  be
     presented  with an informative alert.   At this  point,  you
     should end macro recording, since anything coming after this
     will be ignored when the macro is played back,  anyway. This
     change  makes  it possible for a macro to load a  new  macro
     file.

o    If the right Shift key is held,  icons will never become de-
     selected.  This is handy for repeating an operation  without
     having to select the icons again.

o    There  is now a hack to make it work with MultiGEM,  but  it
     still isn't great, due to limitations in MultiGEM.

o    NeoDesk works with MultiTOS now,  however it really does not
     take  full advantage of its capabilities.  Wait for  NeoDesk
     4...<smile>  See the section below for more info.

o    If no INF file is loaded and a HD floppy drive is used,  the
     seek rates of both floppy drives are set to 6 ms.

o    When  editing a Desktop Note,  some helpful text appears  in
     the menu bar to remind you of this change in modes.

o    If only some of the desktop icons are selected, Snap to Grid
     will only snap those icons.

o    A  quicker Show Info is available for disk  drives.  If  the
     left Shift key is held,  the total number of files will  not
     be  checked.  This is much faster for when you just want  to
     know how much free space there is.

o    Files on the desktop can be copied.

o    A  "No Format" diskcopy will work if the number  of  sectors
     per  track on the destination disk is greater than  that  on
     the source disk.  This means you can copy a 9-sector disk to
     a disk which was formatted to 10.

o    Pictures can be displayed in all (built-in) resolutions on a
     TT.

o    NEOCNTRL can also be run as a program, simply by renaming it
     to  NEOCNTRL.PRG.  You  will not have access to  the  screen
     saver or corner clock, though.

o    If   no  environment  variables  are  supplied,   then   the
     environment  which was inherited from the program which  ran
     NeoDesk is used when NeoDesk runs a program.

o    Show  Info for files allows you to set the  TT-specific  and
     MultiTOS-specific flags for an executable file.

o    If  a  dialog  would have appeared even  partially  off  the
     screen (due to being loaded with INF_CONV, etc.) it is moved
     back before being drawn by NeoDesk.

o    The  memory display in About NeoDesk tells how much free  ST
     and  TT RAM there is (if there is any TT RAM).  If there  is
     none,  then  it tells the total amount of ST RAM  there  is.
     (There is no way to know how much TT RAM there is total,  so
     it can't be displayed.) Also reported is the total number of
     free memory blocks, and the size of the largest block (which
     is what NeoDesk used to report as "free memory").

o    The  font  converter,  FONTCONV.NPG,  can  be  used  in  VDI
     graphics  mode,  however it is much faster at redrawing  the
     screen when NeoDesk is in its normal graphics mode.

 For further information pertaining this release,  you're welcome
to write to Gribnif at their recently changed address:  P.O.  Box
779,  Northampton, MA 01061, tel. (413) 247-5620, fax. (413) 247-
5622. Do remember to enclose sufficient reply postage or IRCs.

No Second Prize

 When I came to work for Thalion,  in October 1989,  I met a most
engaging Swiss programmer there by the name of Chris  Jungen.  He
was  a  very  modest bloke,  into Def Leppard and  that  sort  of
commercial hard rock.  Although he was a very modest chap, he was
coding what would definitely be the fastest 3D racing game  ever,
"No Second Prize".  It would be some sort of futuristic (and, not
to mention,  much faster,  smoother and more capably  programmed)
version of Domark's "Hard Driving".  The 3D routines would be the
fastest  ever seen on any machine,  and there would  be  multiple
loopings,  corkscrews,  ramps,  chasms and tunnels.  It would not
only  be  fast but it would also  be  ultimately  detailed,  with
complex shapes flying to and fro and that sort of thing.  I would
be everything that "Hard Driving" and "Stunt Car Racer" had been,
only much better,  faster, smoother, infinitely more playable and
with plenty more knobs on.
 I  proudly  showed the first demos on the London  PC  Show,  the
Amiga  Messe (we ran the demo on an ST under the table!) and  the
French  Salon de la Micro.  People drooled,  and multiple  people
from  the  scene said they would get the game as soon as  it  got
out.
 Time  crawled by. Around the summer of 1990,  the  then  Thalion
managing director wanted the concept to change.  It would have to
be  some sort of monorailish bobsled thing with well thought  out
craft design and the whole thing,  and lots of shooting too. Even
I was involved in the new concept, and it was progressing nicely.
The  demo  that had been showed for the last year was  still  the
same,  and  Chris kept on amazing us with proclamations  such  as
"well,  last  evening  I again doubled the speed  of  the  vector
graphics  routines!" We would fantasize of Jez San and other  key
vector graphics programmers losing control over their lower  jaws
when  gazing at the stuff that was going on on  the  screen.  "No
Second Prize" had the best core routines anyone could  wish,  and
Chris enhanced them every month or so. It must have been the rich
vitamin drinks we used to buy every day,  even though they seemed
not to have any effect on me.
 When I left Thalion,  in March 1991, "No Second Prize" was still
not  finished.  All in all it had taken almost two years so  far,
and it was supposed to be released 'shortly'.  The concept had by
that  time been altered completely again.  It was to be  a  motor
racing  game - no,  a motor racing simulation - and  already  the
spectacular  bits  featured in the demo (such as  the  loops  and
screws, and the multiple other on-screen shapes) had disappeared.
Thalion had a new man at the reigns who knew exactly what kind of
stuff people wanted. "Simulations," he said, "that is the kind of
stuff people will want."
 The   very   hottest   and  absurdly   fastest   futuristic   3D
shooting'n'racing  arcade  game  had been turned  into  a  rather
more realistic and not all too spectacular (yet still very  fast)
motor racing simulation.
 And  that's  exactly what I got the  other  day.  Mind  you,  my
relationship with the head honchos at Thalion is of such  quality
that  someone had to send me a cracked copy because there was  no
other  way of getting my hands on it.  In retrospect I am glad  I
didn't shell out any money for it.
 If  a motor racing simulation game is to be any  good,  it  will
have  to  look quite a lot like Microprose's "Formula  One  Grand
Prix". It is clear that this has been taken into consideration in
the around-the-game design of "No Second Prize".  You get circuit
overviews  with  all sorts of data - pretty  realistic.  You  can
select tracks and different drivers, and you can do some training
or  a complete championship season (which you can also load  from
and save to disk). The simulation element is rock-solid.
 What about the actual game?
 Let's first start with the easthetical side.  The music is  good
(by Gunnar "Big Alec" Gaubatz) and the graphics are excellent (by
Thorsten "Gogo" Mutschall). There are a couple of menus where you
can select your driver and the track as well as  manual/automatic
gear changes and 'mouse sensitivity'.  Yes,  the game is  totally
mouse-controlled,  which  needs  a lot of getting  used  to  when
you're used to, say, "Formula One Grand Prix", which is joystick-
controlled.
 Once you have selected all of this (there are twenty tracks; you
can  practise on any of them or race them all in strict  sequence
during a championship season) the game really begins.
 Especially in the beginning it's virtually impossible to control
your bike,  not even with a mouse sensitivity of "5" which is, it
seems,  least sensitive.  It's almost impossible to even stay  on
the road.  Good thing is that you get 'recentered' each time  you
wander off the track too far,  and you get a warning when  you're
driving in the wrong direction after a multiple spin.
 Screen layout is excellent. You get to see what you have to see,
as  well  as your position and that of the  opponents  (including
graphically,  on a mini picture of the current circuit), lap time
and  total  time.  The  3D graphics are very  fast  and,  on  the
contrary  to those in "Hard Driving" in particular,  bug-free  as
far  as I could see.  No priority difficulties and that  sort  of
thing.  Good thing that the corners are indicated by arrow signs,
for  otherwise  you'd  surely fly out of the  corners  each  time
there is one.
 Even  when you're getting more used to the  controls,  the  game
remains very difficult. At start you can overtake a few opponents
but  before you know it you go off the track.  Instinctively  you
try to get back on it,  therewith hypercorrecting.   The controls
are much too sensitive, and I don't like mouse controls anyway.
 A  nice  touch to the game are the cameras.  Although  it's  not
possible to select 'no driver' and watch sortof a demo game,  you
can  replay a number of seconds from four different  angles  (one
being  behind  a helicopter tailing the one  in  first  position)
after pausing the game.  Of course, having been spoiled rotten by
games the likes of "F1GP",  I had expected more - but even as  it
is it's a lot more than many average racing games offer,  so that
is  one  of the things that actually makes sure that  "No  Second
Prize" actually isn't one.
 What can be concluded?  "No Second Prize" is probably one of the
smoothest,  fastest and most extensive racing simulations, though
fiendishly  difficult if not virtually impossible to  control.  I
would have preferred an option for joystick movement and,  though
that's a bit trivial,  better camera options.  However,  I  would
prefer  getting "F1GP" any time.  The scenery is better and  more
elaborate  there,  and there are lots more opponents without  the
thing getting too slow.  Personally I think it's a shame that the
"No Second Prize" you can buy in the shops is not the flashy game
that Thalion originally wanted to make,  the game that made  jaws
drop and mouths slaver.
 Although  I  think  I am not quite impartial enough  to  give  a
rating, I will tell you it's 10-3.

Laughware & Freeware

 Some of you might recall extensive initiatives made by me a year
back  (or maybe more).  I was going to do lots of coding  in  the
summer  of '92 and release a pile of utilities that you  couldn't
get  to  the other side of without the use of climbing  gear  (or
something like that).  The whole thing,  to put it forward rather
unceremoniously, has been put on ice. That's a neat euphemism for
"it  was shoved up someone's imaginary bum".  The whole  list  of
Cronos  Warchild adventures that I was to do on multiple  formats
with the assistance of Stefan have been put on  ice,  too.  Don't
expect them to appear.  Ever. Laughware died even before it could
as much as smile.  You can expect many of the supposed  adventure
plots to return in ST NEWS literary-ish bits, though.
 Anyway,  the  freeware  side of the things I'm  doing  is  going
pretty  well.  As a matter of fact I have now done several  small
utilities  and  only  recently I have overhauled  some  of  them,
extended them,  reprogrammed some bits,  the works.  Some of them
will be featured on forthcoming issues of ST NEWS.  Some of  them
have  been featured a while ago already (a long  while  ago).  In
case  you're  interested,   the  list  momentarily  contains  the
following items.
 "Son  of Wowbagger The Infinitely Prolonged".  I've spent  quite
some  time extending this little program.  The latest version  is
3.01, done on March 17th 1993 (the previous rehash being "The Son
of" with no version number, done about a month earlier). Strictly
taken  it's the fourth version of the  swearing  accessory,  with
almost  930 million insults possible now.  The first version  was
featured  a while ago on ST NEWS.  The second version was  spread
through  a couple of PD libraries.  The third was only spread  to
some friends. I am working on a fifth version (3.5), which has so
far been inspired by several episodes of "Birds of a Feather" and
"Red Dwarf",  as well as a slang dictionary.  Expect this new and
updated  version,  with probably well over 1.5  billion  possible
insults, on a forthcoming issue of ST NEWS near you, soon.
 "Background Music Utility".  Version 2.0 was finished  somewhere
in  February  of  this  year.  It was  a  lot  smaller  than  the
previous  version on disk (about 100 Kb less) and possibly a  bit
more  userfriendly.  I had discovered how to use  the  EVNT_MULTI
call  in  "GfA  Basic",  so the pieces  of  music  now  restarted
themselves  automatically  whenever they had  finished.  A  month
later,  on March 15th to be slightly more exact, I got a lot more
tunes  so  I made 3.0.  It now also works on any machine  in  any
resolution, and it barely grew 7 Kb in size even though more than
210  Kb  worth  of  music was added.  It  has  also  reached  the
definite level of user-friendliness.  Versions 1.0/1.1 were  only
released  through some PD libraries (probably the same ones  that
got  "Wowbagger"  version  2.0).  Version 2.0 was  sent  to  some
friends only (maybe,  one day,  it will become a collector's item
(probably not though)). Version 3.0, spread sparsely already, may
be expected soon on an ST NEWS issue near you!
 "Speedwriter II",  "Handy Plus" and "Name Generator". These have
all appeared on ST NEWS disks in the past, and have been released
through the very same PD libraries as well.  None of these little
programs  have  actually changed.  I just might do  a  revamp  of
"Speedwriter  II" that is a bit more userfriendly,  done in  "GfA
Basic"  version  3  (or  4!) and that  allows  the  files  to  be
displayed  from the desktop too.  I'm not sure about the  latter,
though.

 Laughware may have died a pre-natal death, but I plan to do some
more  freeware utilities in the future.  I plan to spend much  of
the  coming  summer  programming,  as I can't find it  in  me  to
actually do some work then (even though I really need to).  These
freeware utilities may have some extra plugs built in so that  it
becomes something similar to shareware.
 I  still have some ideas lying around,  so I might just us  well
tell you about them a bit.

 "Harddisk Backup Utility",  abbreviated as "HBU".  It will  have
some  rather  neat  functions not found in any  other  hard  disk
backup programs.  Some basic features will be: Speed will be much
faster than any other hard disk backup utility,  the archive  bit
and  date and time stamp will be fully supported,  files will  be
stored on disk optimally,  and your files on floppy disk will  be
instantly retrievable.  Disks will be automatically formatted  if
needed.  You  can backup separate files,  or folders,  or  entire
partitions.  The  programming of this utility largely depends  on
whether  I will be able to use some source code by Andreas  Franz
that sets up a RAM disk and stuff.
 "Brain Replacement Utility",  or "BRU".  This is,  basically,  a
calendar  accessory  with lotsa nobs on.  It  will  be  extremely
powerful,  insanely  flexible,  and will have a huge database  of
international  festive  occasions,  bank holidays  and  celebrity
birthdays.
 "Memory Management Utility",  or,  indeed,  "MMU" (!).  This  is
basically an awfully easy thing to program,  but nobody has  done
it before so it will be done soon.  It allows you to specify your
computer's work memory (ST memory only,  though) with an accuracy
of  4 Kb.  Ideal to check whether your code works on less  memory
machines,  or  to  protect  parts of memory  from  use  by  other
programs.
 "Software Diary Utility",  or,  you're quite right,  "SDU". This
will  be another accessory,  probably also usable as  stand-alone
program.  It will allow you to keep a diary and store it on disk,
with or without password coding. This might be a while though, as
I  have  to write a text editor for it which I  don't  feel  like
doing just yet.
 "Virus  Checksum Utility",  or,  for  short,  "VCU".  Originally
intended  as  an  add-on  for what  was  the  "Virus  Destruction
Utility"  at the time,  this is a program that uses a  non-space-
consuming  method to give program-and data-files a checksum  that
allows  you  to  keep  track  of  link  virus  infection.  Unlike
"Sagrotan" it needs no file library.  Unlike "Sagrotan" checksums
cannot  be mixed up when the program encounters  different  files
with the same name (e.g. different versions of the same program).
You can,  I think,  even rename files and the checksum will still
work! No extra space on disk is needed.
 "Write  Protect Utility",  or "WPU".  This is a  small  resident
accessory that simply displays the write-protect status of floppy
drives A and B (the latter only if available) on the top left  or
top right of the menu bar. Should work on all systems.
 "Hiscore Terminal Utility",  or, yes, "HTU". This will allow you
to  keep track of all your hiscores,  which is perhaps  a  rather
useful thing when certain games don't save hiscores. You can edit
everything  there is to edit,  print out,  compare hiscore  lists
with those of your friends, and more of that sort of thing. I got
this  idea  around  Volume  2 of ST NEWS but  it  kept  on  being
postponed. I will do it one day.
 "Backup Destruction Utility".  Last but not least,  "BDU".  This
will  be  the ultimate "*.BAK" file  deletion  utility.  You  can
configure  hard disk partition to have these files deleted  from,
exempt files from deletion,  add files, configure different "BAK"
extensions   (like  "DUP"  used  by  "Tempus"),   and   generally
everything you might want.

 And with these last bits of news I'd like to leave it at that.
 Later. 

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.