Skip to main content

 "The advice your son rejected is now being given by him to  your
grandson."


             ST DEMO REVIEW: FROGGIES OVER THE FENCE
                      by Richard Karsmakers

 Last year September (yes,  September 1992) there was a deadline.
It  was yours truly's deadline to submit the longest ever  scroll
text,  to  be used in what was tentatively called the  "Froggies"
demo, a forthcoming "Last of the Best" megademo to be released by
French group Overlanders,  ST Connexion, Legacy and some of their
friends.
 We're virtually exactly one year further now.  I have bugged  my
main  lead into this wholly magnificent French fraternity of  The
Last  Demo Coders - my lead's name being Furyo - dozens of  times
and  eventually I got a package containing three disks  from  one
Patrick Bricout, someone more famous as Mr. Bee of OVR.
 That  was September 29th 1993,  one year and two weeks after  my
aforementioned deadline.
 Well, let's quickly see if it's been worth the wait.

 For starters the official name of this giant three-disk megademo
(I  think  it's more appropriate to talk of "giga-demo"  in  this
context) is now "Froggies over the Fence".  I put some  batteries
in  my good old Z88,  bunged in the first disk on my ST and  then
started to take notes on the Z88's word processor,  attempting to
keep  track  of  the credits as well as some of  the  stuff  that
actually happens on the screen.
 The result of these notes may be found below.

The Startup Screen

 The Startup Screen consists of a 3D-rotating diamond shape  that
moves forward and backward, occasionally smoothly throwing on the
screen  some  "Speedwriter"-style  text  screens.   These  mainly
involve information like who participated with this demo (Legacy,
ST Connexion,  Overlanders,  MCoder,  Goldfinger and Delos),  the
fact that it consists of 3 double-sided disks with 10 sectors per
track and that it works on any 1 Meg ST (!) or STE.
 A nice touch to the usual 3D look was the fact that the  diamond
also sortof morphed,  i.e. that it no consisted of straight lines
but  that  it  was being transformed and bent and  that  sort  of
thing.  Difficult to describe precisely,  but it looks nice and I
can't  recall  ever  having  seen  this  kind  of  thing  before.
Programming was in this case performed by Vulcan if Legacy,  with
music by Jess of Overlanders.  Font and colours by Pixelkiller of
Legacy.
 I  would like to remark that this Jess character is one  helluva
composer.  Not  only does he make extensive use of Commodore  64-
style sounds, but his compositions sound enthusiastic and are fun
to listen to. Anyway, owners of this demo will hear plenty of his
stuff yet.  What with only Big Alec really being kindof active, I
think Jess is a valuable addition to the sound scene.

 Once the Startup Screen has done its job,  it exits itself  into
the main menu.  Whilst loading,  a rather very well-drawn  yellow
frog is located on the screen.  Yes, this is final proof that the
French do have a sense of humour.

Main Menu

 The  main  menu,  apart  from  a >16  colours  picture  of  four
distinctly different frogs (again!),  a 15 Khz soundtracker piece
of music running in the background (which is the computer version
of  a tune I've heard somewhere before,  probably on  the  Jochen
Hippel  CD)  and a tiny scroll text at the bottom of  the  screen
does not add up to much. Well, we shouldn't forget that it's only
the  main  menu and they have wisely opted to  forget  all  about
interactive game-like things that require a lot of user dexterity
to get to demo screens in the first place.
 I really like this menu. No bells and whistles. Very functional.
Quite simple. Mouse-and cursor key interface allows you to select
one  of the four frogs (Overlandus dyscomelodus,  ST  Macrolazeas
conexious,  Overlandus  giganterana and Geobatracus legaciis)  to
enter one of the four different parts of the demo.  It should  be
added that,  if you have a digi sound cartridge,  the music  will
probably work on that as well.
 Soundtracker music by Alien, picture by Pixelkiller.

The Loading Screen

 You  can't have the demo admirer staring at an empty screen  all
the  time,  can  you?  So that's why this demo  also  contains  a
loading  screen.  It's basically a load of dots gathered to  form
forms that transform from one to another.  Looks OK.  Decrunching
is  signified  by a rotating quadrangular 68xxx  chip,  and  once
you've pressed [SPACE] the fun starts happening.

Pomp and Circumstance

 This is the demo that hides behind the discomelodic frog, and it
one of the two demos (excluding the reset screen) present on  the
four disks.
 This demo is visually least impressive, which does not, however,
go  to say that it's crap.  Because,  frankly,  it isn't  at  all
(crap, I mean).
 This is Jess' bit, Jess being the Overlanders music composer who
makes use of a sound routine by Ben.  I have unfortunately  never
met these two guys before,  but I'd surely like to one day.  Jess
seems a very talented guy, and he once more made my belief in the
quality  of soundchip music fire up.  More and more  people  have
started  using  digi  stuff - which isn't bad  -  but  the  least
processor-time-consuming  and the most pretty way in which to  do
music  remains that which is often referred to as "the  blip-blop
way".
 I  have  to say that Jess is some serious  competition  for  Big
Alec,  who  already beat Jochen Hippel quite a while ago  (sorry,
Jochen).  What  with Rob Hubbard and Martin Galway having  either
disappeared  to  oblivion or changed to  PC  sound  boards,  it's
people like Jess and Big Alec that have to keep the spirit alive.
They're doing a great job at it.
 Anyway,  this  particular  demo screen contains  a  "Star  Wars"
scroll  like music menu from which a massive 50 pieces  of  music
may be selected using the cursor keys. Almost all these pieces of
music are excellent and quite long, too. Ben's sound routine is a
very capable one,  also supporting speed changes and the  typical
64-style modulation effect that I don't know the proper name of.
 Each  time  you select a piece of music and  press  [SPACE]  you
enter a "Tetris" clone game.  You can listen to the music  whilst
playing the game.  "Tetris" is a bit easier to play here, because
the  screen is about twice as wide as with the  regular  version.
Game control is by means of the cursor pad. [UNDO] takes you back
to the music menu,  and pressing [F1] there takes you back to the
main menu,
 This demo part is a bit like the "BIG Demo", with the difference
that  the  sounds  are more advanced  and  the  compositions  are
original instead of having been converted.

Frenchie the Froggy

 If you have a main menu with only four options, that should tell
you  something about the variety you're bound to get  within  the
actual demo screens.  Unfortunately I hadn't added this  together
so  I  was  caught unawares when this demo burst  forth  over  my
sensitive retinas. It's almost like a slide show of demo effects,
a  relentless attack on all sensory organs except for  touch  and
smell.
 But let's start at the beginning.
 At the beginning there is a black screen with white border.
 "Well,"  I thought,  "this is probably going to be one of  those
'growing'  screens.  Starts empty,  then a scroller,  add  a  few
rasters, then some disting logos. We've seen it all before."
 After  some  seconds  my  confidence  in  the  Overlanders   was
restored.  After  a  3D "V" and "R" had come in  the  screen,  it
turned out that the white border had actually been a gigantic "O"
(of  the  "OVR"  logo)  that then  proceeded  to  rotate  in  the
distance. We're talking full-screen vector graphics here.
 Deep within myself I am a bastard.  You can judge that by what I
thought next.
 "No," I thought, looking heavenward, "not another 3D demo!"
 My fear was enforced by the fact that, after a screen change, we
got another solid 3D shape flying towards us.  OK,  it was  still
full-screen but,  hey,  3D demos are boring.  They suck. They are
only  interesting for technical people,  not for the  people  who
actually go out to see demos!
 That, however, was just the first bit of this screen. It quickly
disappeared,  allowing  to screen to be taken over by  what  they
call  the "Ultimate Headache Demo".  Starts off  with  spiralling
dots  and a tracking-sprites "overlanders" text,  then  a  scroll
text that rotates around the Y-axis.  This is then replaced by  a
bigger  and many-coloured Y-axis rotating scroller consisting  of
rasters. Yes, they even do them both at the same time.
 Nice, but no cigar.
 Not yet, that is.
 The  whole  thing disappears,  except for the  starfield  screen
coming  towards  you.  Oh,  did I already tell you  there  was  a
starfield as well? No? Well, there was was a starfield behind the
whole lot.
 Next  on the screen some balls.  They wobble across  the  screen
like a kind of snake.  There's even some humour.  So far the demo
consists of nice stuff,  technically very capable no  doubt,  but
it's not as if we haven't seen this sort of thing before.
 The  whole screen blanks,  and then changes into the bit that  I
really liked.
 The top half of the screen is filled by a very good  Overlanders
logo.  The bottom bit is used for the demo to display self-typing
texts  on in a very nice font.  The space in between is  used  to
display  nice logos of the various people that have  helped  with
this demo.  Most of those logos, so the demo proclaims, were made
at  the 1991 Delta Force I.C.C.  #2.  The thing I really like  is
that these logos transform into each other.  Probably some trick,
but it looks way cool.
 Next the large logo disappears and we get some pixel zooming.  I
mean  bitmap graphics zooming/shrinking,  the kind of stuff  that
can be done on Lynx and Jaguar no sweat but for which you  really
have to push the ST to one or two of its limits.  They even throw
in a scroll text (4 plane bitmap graphics) that zooms in and  out
as it scrolls by.  Looks really great.  And of course that  isn't
enough yet. Some moments later it also starts to distort.
 At this instant I really began to feel that this was one helluva
demo.  It  was a shame that these effects happened so  fast.  You
don't really have a lot of time to admire one effect when already
the next one has taken over.
 And all of this in 1 vbl, of course, i.e. at 50 screen refreshes
per second, i.e. just as smooth as an arcade game should be.
 This isn't all yet.  The zoom-O-shrink scroll disappears  again,
to  be  replaced  by something for which I'll  probably  need  an
entire paragraph of description.
 Picture letters made of pixels.  Make those pixels a bit bigger.
Disconnect  the  pixels.  Now  you have  letters  made  of  small
quadrangles  that  seem  bound together by  invisible  pieces  of
elastics.  Image a font almost the height of the screen.  Imagine
that thing scrolling by whilst it is waving in various directions
(including Y-axis).
 That's  what you get.  It looks like you're watching  an  ultra-
coloury scroll under water,  which is probably why they added the
(2-plane?) air bubbles that float up throughout this part of  the
demo. This is really nice to look at. Original and, yes, cool.
 This isn't it yet, though.
 As  the  previous  bit disappears we see  that  the  Overlanders
really want to use that shrink/zoom effect a bit more.  A picture
consisting  of  about  16x16 blocks is thrown  onto  the  screen,
sortof  coming from behind you,  expanded,  and then  falling  in
place  at its right size.  After a while of admiring the  picture
(it's  actually  quite  nice)  it disappears  in  a  similar  but
different fashion, the blocks coming towards you this time. Looks
nice.  It  would be nice to have sortof an in-shop  display  demo
like this. Beats hell out of the "Degas" slide show and even TEX'
"Super Neo Whatever-it-was-called Show".
 We're  getting near the end as a picture falls onto  the  screen
from the top,  black and white.  On top of that we get a diagonal
"Star  Wars"  type scroll.  Credits for the  demo  are  mentioned
there,  that sort of thing.  After this text has disappeared  the
picture  transforms into colours.  Another while...THE END  comes
rotating towards us...BANG..."Frenchie the Froggie" logo and it's
back to the main menu.
 Phew.  I  was  having  tremendous difficulty  keeping  track  of
everything that happened,  quickly typing all I could on the Z88.
I hope I have captured it somewhat OK.
 I  was about to have some more problems keeping up with  things,
but that's a story for which the time has not yet arrived.

The Art Gallery

 The  Giantly Lazy frog gives access to the ST Connexion  bit  of
this demo, which takes up the second disk of the demo (although I
suspect they also have a copy of the main menu on there,  as well
as on disk III).
 This  part  of  demo  lacks  the  smack-in-the-face  quality  of
amazement  and that sort of thing that the  previous  Overlanders
contribution has (and that the Legacy demo turned out to have  as
well). No doubt I think it's technically highly capable, but it's
a lot more subtle than the rest.
 The art gallery consists of some 4096-colour pictures,  half  of
them ported from the Macintosh IIci (I hope I got that right) and
half  of  which were done by some ST Connexion  guys).  Using  an
interlace  technique  they get 24-bit colour (yes,  like  on  the
Falcon). It was programmed by Alien, Marlon and Belzebub.
 Because  of  the  interlace technique the  pictures  a  slightly
flickery,  though not quite as much as the old Amigas and  (sigh)
the Falcon.  The pictures are rather excellent,  even those  that
were made by a guy called Goldfinger.
 I  almost forget - during all these pictures there's also  a  15
Khz  bit of digi soundtracker music which is quite good  actually
but  a  bit  too  drummy  for  my  taste.  Anyway,  it's  15  Khz
soundtracker music and 4096 colours. Quite a feat, I think.

Mindblowing Worlds

 This is the fourth demo,  taking up disk III.  This is  Legacy's
contribution to the demo,  and it has to be said it's one of  the
climaxes of this demo.
 It  starts off with a "space balls" screen.  After rotating  and
that sort of thing is added,  it disappears. It seems as if we're
getting to see a history of demo coding here,  yes, next we get a
ball scroll. It rotates around every thinkable axis and it almost
unreadable.  Yes,  it's too late to do a ball scroll now, such as
the scroll text also proclaims.
 Our appetites have been whetted. In zooms a large Legacy font.
 When  it disappears we get a starfield with transforming  shapes
(made  of dots) on top of it.  No doubt there are +2000  dots  on
screen but,  hey,  3D screens are a bit yawn-provoking.  They are
quickly  replaced by line-models in 3D that transform  into  each
other in a rather nice way.  Next we get five balls made of  dots
that bounce on a diagonally scrolling landscape with Legacy logos
written  on it.  So far it looks nice and there's no way I  shall
ever  be able to code this kind of thing,  but it's still  mainly
stuff that isn't new or anything. This part of the screen quickly
draws  to  an end as a light-shaded object is put on  the  screen
with credits next to it.  Music by Jess, graphics by Pixelkiller,
coding by DTX Sync, some further stuff by Fury.
 Then did the really good thing start.
 We  get  an actual 5½ minute movie picture set  in  the  future,
where people have dream boxes to make them dream.  We go  through
one of those dreams into...

 A SPACE DREAM TRIP

 Yes,  that  did  need a separate line with emptiness  above  and
below.
 Using  clever  picture  optimizing,   loading-while-running  and
clever  sequences of excellently designed 3D graphics,  we get  a
true movie picture set in the year 2078 AD.  Half of it is set on
the planet R. Wabs. Nice name.
 All  of  it  is accompanied  by  digital  sound  effects,  quite
realistic  I  must add,  and the 3D graphics  bit  even  includes
people talking to you,  running humans,  exciting chase sequences
and,  most  stunningly,  a  guy that walks  towards  you  utterly
realistically. That really got me saying "ooowwwwoooowwww"!
 I  have  to say that this kind of thing looked  infinitely  much
better  than those Amiga "Shadow of the Beast" intros  that  have
inordinately long loading pauses and all.
 This  was  the  most  original  and  probably  technically  most
challenging bit of the whole demo.  It made a deep impression  on
me.  Finally  some  people  have  decided the  time  ripe  to  do
something original with 3D graphics. Again, DTX Synchron had done
most of the coding, pics and story by Pixelkiller, help by Fury.
 This really make everything worth while.

Reset Screen

 I  couldn't wait to get to this,  really,  if just for the  fact
that it contained the 160+ Kb scroll I had submitted a year  ago.
The  problem  is  that  the  scroll  text  was  conceived  as   a
horizontally scrolling text so there are a few things that really
don't add up to anything on the scroller it eventually turned out
to have become:  A paged text scrolling vertically upward.  Also,
despite  the fact that the scroll text has been written using  ü,
ö,  ø, % and #, these characters are either replaced by something
else (% by &,  # by ") or not printed at all (like the German and
Norwegian characters). Also, it's totally out of date. The scroll
text submission deadline was September 15th.  Not 1993 but  1992.
So it's already one year old. That's really too bad.
 One would almost forget the actual demo screen. The text scrolls
up  on  top of a large Atari logo around which  balls  rotate.  I
suspect this is precalculated or even just a sequence of pictures
pre-pre-calculated.  It  looks  nice,  but  should  you  want  to
concentrate  on the scroller than you can switch it off with  the
[ESC] key.

Concluding

 Although  I suspect this demo will set you back a few  bob  when
you get it through a PD library (after all it's three disks!)  it
is certainly very much worth while getting.  It is well  designed
and offers some technically and aesthetically pleasing screens.
 The screen is almost never empty, which is a good thing. A shame
that the music usually doesn't fade in and out between screens.
 "Froggies over the Fence" is no doubt the best demo on the ST in
years. It will probably also be the last what with lots of people
switching  to the Falcon,  but that's not really  important.  One
final  time  the  ST's capabilities are  stretched  to  the  very
limits.  If you like demos or if you're a collector of them, this
is  one demo that should tuck neatly in your collection  together
with  "Union  Demo" (D),  "BIG Demo" (D),  "Syntax  Terror"  (D),
"Punish Your Machine" (D),  "European Demos" (F),  "Dark Side  of
the Spoon" (L), "Mindbomb" (GB), "Ooh Crikey Wot A Scorcher" (GB)
and "Cuddly Demos" (S). Ten demos not to be without.

 I'd  like to apologize to Patrice (i.e.  Furyo) for my  constant
bugging. I'd like to thank WizzFROG for allowing me to partake in
this  Last  of  the Truly  Great,  and  Mr.  Bee  especially  for
actually sending me the demo. You're truly great. 

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.