Skip to main content

 "A town like this
  A town with fish
  And we surrender
  To the martian blender"
                                                    GEA 15.1.1993
                                  (It's probably profoundly deep)


            ST SOFTWARE REVIEW: STONE AGE BY ECLIPSE
                      by Richard Karsmakers

 A  while  ago there was a visible trend in computer  games  that
seemed to have been initiated by U.S.  Gold's "E-Motion". Thalion
did  "Atomix",  Psygnosis did "Atomino",  "Chips  Challenge"  got
made on multiple formats (the Lynx one being the best), and there
was  even a sequel to "E-Motion" (not quite as good,  I  seem  to
recall).  Software company marketing people all got dollar  signs
in their eyes and puzzle games became the thing to do.  Until the
ultimate puzzle game game came that seemed to mark the end of the
genre through it's totally complex simplicity - "Lemmings".
 With "Stone Age",  German software company Eclipse pays a  visit
back  to  that time,  and it has to be said that  it's  a  highly
successful  visit.  Mixing  the  best of  "Chips  Challenge"  and
another  game that I have never seen and that may not even  exist
(this is just a way to say it has ingredients similar to those of
"Chip's Challenge"), "Stone Age" brings back to life the genre.

 In "Stone Age" you're a little dinosaur (the game  documentation
refers to it as "dragon", but what the heck) that has to find its
way across 100 levels.  Each level has an entry and an exit,  and
basically  you  have to guide it to the  exit,  starting  at  the
entry.
 Each  level  consists of blocks.  Some of them can move  in  all
directions,  some can move in one or two directions.  Some others
crumble  after  you've walked across them,  some award  you  with
extra time, etc. Moving blocks will keep on moving until they hit
something else,  and basically you have to lay out the path  that
the little dinosaur will have to walk to get to this exit. It can
move  on a block itself,  or pressing fire can give you a  cursor
that can be used to prepare the position of other blocks so  that
they can be used to maximum effect later on.
 "Stone Age" starts off really simple,  but the learning curve is
steep  and somewhat bouncy.  Gradually you learn how to  use  the
various kinds of moving (and immobile) blocks like they should be
used, and that's basically it. And quite an addictive 'it' it is!
 The  graphics are good and functional.  You can switch on/off  a
parameter  that sortof randomizes one of several RGB colour  sets
so as to enable extra variety in the level graphics. The music is
quite  excellent - as a matter of fact it's totally  unlike  most
computer  music  and made me think of Jarre or  Vangelis  indeed.
This  Sven  Bauer dude is a very  talented  composer.  The  music
playback  rate  adapts  itself  dynamically  to  the  amount   of
available processor time, which is a nice design touch.
 There are two difficulty levels: "Stone Age" for the good player
and "Stone Age" light for the less accomplished one.  This proves
that Germans do have a sense of humour.
 "Stone Age" is one of far too few games that work on monochrome,
too.   Although  a  noticably  longer  time  is  needed  for  the
converting  of the graphics,  the monochrome result is  excellent
indeed.  The  graphics are of good quality (some  seem  specially
drawn  for  monochrome) and even fade in and  out  properly.  The
music works fine, too.

 After  the  most  excellent shoot-'em-up "Wings of  Death  II  -
Lethal XCess",  Eclipse has secured a number one position in  the
underestimated  quality software houses hall of fame with  "Stone
Age".  It's  an excellent game that will keep you hooked  for  as
long as it'll take you to complete it.  Every time when you think
about giving up you miraculously find a way to solve a level, and
that keeps you on the tips of your toes.
 As  a matter of fact this game is so excellent that I am  giving
away  the  second  copy that  Eclipse  sent.  Yes,  it's  a  true
competition again,  so this issue has two competition in total as
opposed  to issue after issue before this with no competition  at
all. Well, you're just so lucky.
 All you have to do is read the list of dinosaurs mentioned below
and  write down the one that does not fit in the  sequence.  It's
pretty straightforward,  so no hidden depths such as "this  one's
out of alphabetical order" or something.  Write down that name on
a  postcard  (or,  better,  in  a  letter) and  mail  it  to  the
correspondence address.  Do note that this has changed  recently,
so check out the article concerning it.
 Well,  here  goes:  Albertosaurus,  Tarbosaurus,  Tyrannosaurus,
Dilophosaurus, Allosaurus, Apatosaurus, Allosaurus.
 Even Norwegians are allowed to enter this contest, as there's no
way  of cheating here (Norwegians,  especially  Nutty  ones,  are
infamous for their cheating).

Game rating:

Name:                         Stone Age
Company:                      Eclipse
Graphics:                     8
Music:                        9.5
Playability:                  8-
Addictability:                8.5
Overall rating:               8.5
Hardware:                     Joystick, colour or mono (!)
Remark:                       Quite a brilliant game

 All "Stone Age" password codes, by the way, were featured in the
ST  NEWS Volume 8 Issue 1 "Did you know that..." column  courtesy
of  Thomas  "Illegal Exception" Sandberg (I seem to  recall)  and
will  be featured again probably in the ST NEWS Volume 9 Issue  2
"Panultimate Cheat Encyclopaedia".

 Thanks  go to Marc Rosocha of Eclipse for sending the copies  of
the  game.  For info concerning this game (including  the  price,
which Marc never told me),  you can write to Eclipse. The game is
probably  not easily available,  but it's worth while  contacting
Eclipse   for   info.   Don't  forget   to   include   sufficient
International Reply Coupons!

 Eclipse Software Design
 Versmolder Str. 41
 D-4802 Halle (Westf.)
 West Germany
 Tel. 05201-16989
 Fax. 05201-6441 

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.