Skip to main content

            F19 STEALTH FIGHTERS - YOUR ASS IS GRASS
                         by Marc Freebury

 The  man  rolls sleepily off  his  bunk,  instantly  alert.  The
insistent  tone of the elctronic pocket alarm pulsing above  him.
He pulls on newly washed flight gear,  grabs the helmet from it's
hanger  (strategically  placed over the behind of  a  picture  of
Marilyn Monroe), and runs.

 The elevator,  normally reserved for strike fighters,  rises  to
the deck with a far less impressive cargo. The aircraft is small,
and  black,  barely visible in this half-light of dawn.  The  man
rummages  in the all-too-small cockpit and removes flying  boots,
dons them.  As he does so, the lift judders to a halt. The flight
crew wave their arms in complicated patterns at the man...Time.

 No  rush of afterburners,  no searing heat or roar  of  engines,
just the hiss of the catapult, and all is normal. After a minute,
the  flight crew can no longer see the outline of  the  aircraft,
just an occasional glint of sunlight as the aircraft banks away.

                              *****

 "F-19 Stealth", from Microprose, is THE flight sim, and has been
for some time.  If you're new to F-19,  the following might be of
use to you:

 Firstly,  play Persian Gulf with normal opponents. Plenty of SAM
sites, all near each other. Typical missions will have you flying
over/near Kharg Island. Nail the SAM site there, and any adjacent
ones,  plus any missile boats.  No long range stuff  usually,  so
load with two bays of Mavericks (THE weapon to be seen with)  and
one each of Sidewinders and AMRAAMS. (This is an optimum load for
most  missions  not  requiring a camera).  Once  the  mission  is
complete,  the numerous airbases will have filled the skies  with
opponents. Loose off all the air-air missiles, then practice your
gunnery. Wait until they're six klicks or less distant, then fire
concentrated bursts, not one continuous stream.

 Central Europe seems to have a flaw (in my version at least), in
that  no matter how many aircraft are up,  they have a damn  hard
time  finding  you.  Fly  straight and low  towards  primary  and
secondary  targets  and nail them.  On the way  back,  don't  fly
through  the  pursuing aircraft,  fly round in  a  gentle  curve.
Again,  even  veterans seem happy to stay on your tail until  you
get within site of your base, then expect a few aggresive actions
as you decelerate for landing.

 Libya  is only for those who like carrier  landings,  and  quite
often long missions with a lot of dull time in the air. Use accel
(shift  z)  when flying to the primary,  or you'll  be  bored  to
death.

 The Cape.  MEAN!  Often at night,  from carriers, and you nearly
always get nailed by radar as soon as you're in the air. It seems
the Russians are hot stuff on home turf.  No advice here.  You'll
be floating towards the icebergs minus a billion dollar piece  of
hardware before you can say Perestroika.

 In  general,   always  take  Mavericks  for  soft  targets  like
bridges/tank  farms/mobile SAMS.  They're so cool,  they  fluster
Vegan  snow  lizards.   For  harder  targets  (eg  the  terrorist
headquarters)  take pavetack armament,  eg PAVEWAY  laser  guided
glide bombs. AMRAAMS are great for long-range kills, but you only
get three.  Use your Sidewinders first.  If in  difficulty,  run,
then  pull an inner loop 180 and fire off  AMRAAMS,  then  resume
running.

 Stealth itself becomes almost meaningless at veteran and  above.
The  SAMS  will lock on,  even if you're at 200 feet  and  flying
correctly  for the type of radar,  so fly at 500 feet  and  avoid
ground-effect turbulance.

 Landing  is  easiest if you think about it  first.  Runways  are
north/south,  as are carriers (very convenient).  So, always head
towards them side on,  ie east/west, and slightly above/below. Go
to NAV on the HUD and find the airstrip. Now, when the strip is a
few degrees before 0 or 180,  depending upon your approach,  turn
HARD towards the runway and you should be in perfect lineup. From
there, it's a cinch.

 Finally a question :  despite the instructions, my version of F-
19 won't save pilots to disk,  either to a blank disk or the game
disk.  Anyone  else had that problem ?  If so,  what's the fix  ?
(yes, I unprotected the disks).

 Marc  Freebury  is an enthusiastic ST NEWS  reader  from  Tadley
(Hants,  England),  who just sent in this article as well as  the
rather  nice  bootsector  demo  to  be  found  on  this   issue's
bootsector.  We hope to receive more from him in the  future!  He
also writes demos under the name Dixie Flatline.
 His  home town,  coincidentally,  is also the home town of  Jeff
Minter's Llamasoft.

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.