Skip to main content

     TERMINATOR II: THE UNCENSORED AND UNABRIDGED FILMSCRIPT
                            PART VIII


-----------------------------------------------------------------
183
-----------------------------------------------------------------

 BACK DOWN THE ROAD,  THE HELICOPTER wreckage is a crumpled  ball
of  junk metal,  unrecognizable.   Behind it,  the  TANKER  TRUCK
brakes hard,  shuddering and groaning,  trying to stop.   The big
tires  lock  up  in clouds of tire-smoke.   The rig  comes  to  a
shuddering stop just short of the wrecked chopper.
 <-183A->
 The  shaken DRIVER jumps down.  From behind the wreckage  a  cop
emerges, walking toward him.
 Driver: "Goddamn, are you alri---"
 <-183B->
 SSSSHHCK!   T-1000 drives a blade through the man's abdomen  and
walks on past without slowing, or even looking at him.
 <-183C->
 It climbs into the open cab of the tanker.   Releases the brake.
As  the  truck bellows and rolls forward we see  the  large  blue
letters  on  the  side which say  "CRYOCO  INC.  LIQUID  NITROGEN
SUPPLY".

-----------------------------------------------------------------
184
-----------------------------------------------------------------

 AT THE SWAT VAN John and Terminator are carrying Sara out of the
wreck.   Terminator  has the M-79 slung over  his  shoulder,  the
bandolier of grenades,  and his .45 stuck in his waistband.  John
has borrowed a 12 GAUGE RIOT GUN from the SWATs.
 <-184A->
 The  pickup they passed seconds earlier pulls up to  them.   The
DRIVER,  a Hispanic guy in his 50's, is getting out to help them.
Terminator and John...

-----------------------------------------------------------------
185
-----------------------------------------------------------------

 Hear a CRASH and look back as the helicopter wreckage is knocked
aside by the accelerating tanker truck.

-----------------------------------------------------------------
186
-----------------------------------------------------------------

 John:  "Holy shit.  Come on, Mom... we gotta keep moving... come
on--"
 Terminator (to the pickup owner): "We need your truck."
 The  guy  seems  to  know better than to try  and  stop  him  as
Terminator slides Sara into the front seat and climbs behind  the
wheel. John runs to the passenger side.

-----------------------------------------------------------------
187
-----------------------------------------------------------------

 THE  TANKER ROARS,  spewing smoke from its chrome stacks  as  it
shifts up through the gears.

-----------------------------------------------------------------
188
-----------------------------------------------------------------

 Terminator  slams the pickup in gear,  checking  the  rear-view. 
The tanker is a hundred feet behind them now,  and really moving. 
Terminator puts the throttle down,  but the pickup is an old slug
loaded  down  by  a  heavy  home-made  wooden  camper-shell.   It
accelerates slowly.

-----------------------------------------------------------------
189
-----------------------------------------------------------------

 THE TANKER slams into one end of the Swat van,  spinning it  out
of  the way with a roar and screech of twisting metal.   The  18-
wheeler shifts to a higher gear, still accelerating.

-----------------------------------------------------------------
190 Int. / Ext. Pickup truck
-----------------------------------------------------------------

 With the tanker right behind them,   Terminator cuts the  wheel,
swerving the pickup back and forth across the lanes.  The big rig
stays right on them, its tanker whiplashing violently.
 John: "Faster!  He's right on us!"
 Terminator  doesn't  reply.   He rapidly unslings  the  blooper,
still around his neck, and reaches for a grenade.

-----------------------------------------------------------------
191
-----------------------------------------------------------------

 LOW  ANGLE  ON THE TRACTOR TRAILER as it roars right up  to  the
lens, filling frame with chrome and lights.
 <-191A->
 K-WHAM!! It rams the back of the pickup, sending it skidding.
 <-191B->
 Then  the  T-1000  pulls the tractor trailer  up  alongside  the
pickup and crabs over, sandwiching it against the center divider. 
The  spinning chrome hubs tear into the passenger side  door  and
the guard rail screeches along the other side.
 The  pickup bucks and shakes insanely.   It ricochets  violently
between  the  big-rig  and  the  divider.   Horrible  SCREECH  of
tortured  steel.  Sparks pour in sheets of fire from both  sides. 
The windshield shatters as the door-posts buckle in.   Metal  and
glass shower in through the side windows.   The frame twists  and
buckles.  John feels like the fillings are being shaken right out
of his teeth.   The wooden camper disintegrates,  falling away as
kindling behind them.
 <-191C->
 Int. Tanker cab
 T-1000  holds  the wheel hard  over,  mercilessly  grinding  the
pickup.   The whole rig jerks and shakes with the violence of the
sustained hammering.
 <-191D->
 Int. / Ext. Pickup
 Terminator slides toward the passenger side.   Keeping his  foot
on  the gas he lifts John over him and puts him in  the  driver's
seat. 
 Terminator: "Drive for a minute."
 John: "Where you going?!"
 Terminator  slams the shattered windshield with the palm of  his
hand.   Held  together by the plastic  laminate,  the  windshield
flops out of its frame. It flies back over the top of the truck.
 <-191E->
 Terminator  pushes  his upper body out over  the  dashboard  and
stands up. He turns and aims the M-79 one-handed.
 <-191F->
 POOM!   The grenade misses the T-1000 by less than a  foot.   It
EXPLODES against the front bulkhead of the tanker,  almost at the
top.   Liquid nitrogen pours from the opening,  swept back by the
60 mph windstream.
 <-191G->
 The big-rig swerves as T-1000 regains control. The tanker swings
like a pendulum behind the cab.
 <-191H->
 The  pickup  accelerates,  getting back out in front  by  a  few
yards. Behind it the big-rig is trailing a swirling comet-tail of
nitrogen vapor. It is gaining again.
 Terminator,  still  standing,  opens  the breech and  starts  to
reload.
 <-191I->
 John cuts across the highway and takes an OFF RAMP.
 <-191J->
 T-1000  swerves the smoking behemoth across the lanes  and  down
the  ramp  after them,  still accelerating.   It is  twenty  feet
behind  them  and closing when Terminator closes the  breech  and
FIRES.
 <-191K->
 The grenade hits the front grill and EXPLODES.  The radiator  is
destroyed, along with half the hood.  Steam blasts out, obscuring
the whole front of the truck. 
 <-191L->
 The semi rams the back of the pickup again.   Spewing smoke  and
vapor like some demon locomotive, the tractor-trailer pounds into
the   back  of  the  pickup.    Driving  it  right  through   the
intersection at the bottom of the ramp, and straight toward---

-----------------------------------------------------------------
192 Ext. Steel mill
-----------------------------------------------------------------

 The chase has led them to an area of heavy industry.
 The  GATES  are blasted off their hinges as the  semi  rams  the
pickup right through them.   Terminator struggles to reload  amid
the  chaos  and  impacts.  He  has THREE  GRENADES  LEFT  on  the
bandolier.
 John isn't even steering.   They are just being pushed.  There's
nothing   he  can  do.    They  are  rocketing  down  the   broad
thoroughfare  which  leads directly to the MAIN BUILDING  of  the
plant.
 <-192A->
 Terminator pulls himself onto the roof of the pickup.  He  leaps
to the bed, takes two powerful strides and-- Leaps onto the semi. 
He climbs rapidly onto hood.
 <-192B->
 And  FIRES  POINT BLANK THROUGH THE WINDSHIELD.  Right  into  T-
1000's face.  The EXPLOSION blows out all the glass and fills the
cab with smoke and fire.   Terminator grabs onto the air-horn  as
the truck starts to SHUDDER AND SCREAM.
 <-192C->
 IT  IS JACK-KNIFING.  Almost dream-slow the cab begins to  swing
sideways,  until its tires are shrieking over the pavement.   The
tractor  is  smashed back at right-angles to  the  tanker-trailer
which begins to slide broadside.
 <-192D->
 The  juggernaut  bucks  and  shudders as  the  tires  are  smoke
sideways across the pavement.   It begins to  topple.  Terminator
holds on as the side of the cab becomes the top.  With an  unholy
scream,  like the unoiled hubs of Hell,  the whole rig slides  on
its  side  at 60 mph toward the steel mill.   A sheet  of  sparks
sixty feet wide trails behind it on the pavement.
 <-192E->
 John  sees  what's  behind him,  then snaps around  to  see  the
building  looming  right in front.   The huge rolling  doors  are
partly  open.  No choice.  He steers right through them into  the
mill, as--
 <-192F->
 Terminator, with one second to go, leaps from the cab-- He flies
through the open doors as--The tanker hits the building and--

-----------------------------------------------------------------
193 Int. Steel mill / Main aisle
-----------------------------------------------------------------

 Terminator slams to the floor of the mill and rolls,  as--   The
tanker-trailer  smashes  into a massive concrete support  at  one
side of the doors.  Thunderous carnage of twisting metal.
 <-193A->
 It  splits wide open.   A river of liquid nitrogen pours out  at
minus 230.
 <-193B->
 John hits the brakes,  sliding out of control.   He slows almost
to a stop but hits a steel support column head-on.   He and  Sara
are slammed forward, hard.
 <-193C->
 Terminator,  still clutching the M-79 blooper,  rolls and slides
across  the  floor.  He smashes through a railing  and  slams  up
against the base of a massive machine.
 <-193D->
 The  semi  cab  swings about  the  trailer  wreckage,  into  the
building,  and shudders to a stop.   Liquid nitrogen sprays  over
the  cab,  flooding  out  around it in  a  HISSING  WAVEFRONT  OF
ULTRACOLD. Freezing vapor swirls everywhere, obscuring the wreck.
 <-193E->
 TERMINATOR lies still.  A beat.  Then he rolls weakly, rising on
one elbow to survey the scene.
 <-193F->
 IN THE WRECKED PICKUP,  John stirs.   He is stunned,  and  blood
runs from his nose.   Dazed,  he realizes he is in a steel  mill. 
There are sirens,  and he can see men  running...  shouting.   He
turns and sees what they are running from...
 <-193G->
 The  wall of nitrogen vapor spreads from the demolished  tanker.
It  is a strange vista of fire and ice.   The huge SMELTERS  pour
out  orange  light and fire from the sides of the  huge  gallery,
while the freezing vapor rolls down the center.
 <-193H->
 TIGHT ON THE WRECK.   A billowing gray cloud.   Deep inside, the
shape of the cab is visible.   A FIGURE emerges,  pulling  itself
out.   It  drops to the floor.   The hissing,  boiling  river  of
liquid nitrogen flows around its feet.

-----------------------------------------------------------------
194
-----------------------------------------------------------------

 The T-1000 staggers,  moving slowly,  painfully.  It has finally
been affected by something.   Its feet are freezing to the ground
as it walks...
 <-194A->
 CLINK!   One  of  its feet breaks off at  a  glassy  ankle.   It
stumbles forward, and--
 <-194B->
 Its  other  foot snaps off.   As it catches its balance  on  the
stump  of its other ankle,  the whole lower leg shatters  at  the
impact. It topples forward to its knees.
 <-194C->
 Catches  itself on one hand.   Liquid nitrogen flows around  the
hand.
 Now the hand is stuck to the pavement.
 <-194D->
 The T-1000 pulls and...  CLINK! The hand snaps off at the wrist.
It looks stupidly at the glassy stump of a wrist.   For the first
time we see an expression on its face we know to be a true one...
The expression is pain.   Agony.   Its mouth opens in a soundless
scream as the hoar-frost races up its legs, across its body.
 <-194E->
 And that's the position it freezes in.  It has become a  statue,
kneeling in the frozen vapor, that surprised look of agony frozen
on its face.
 The liquid nitrogen stops flowing and begins to evaporate.  194F 
Terminator,  just beyond the boundary of the cold, can see the T-
1000 clearly.
 <-194F->
 He draws his .45 and aims.
 Terminator: "Hasta la vista, baby."
 <-194G->
 K-POW!  The single shot blows the T-1000 into a million diamonds
spraying  up into the air.   They shimmer across the  ground  for
twenty  feet  in  all  directions.  Terminator  lowers  the  gun,
satisfied. He looks like he needs a vacation.

-----------------------------------------------------------------
195
-----------------------------------------------------------------

 JOHN  AND  SARA have seen it from the pickup.   She  is  in  bad
shape. Conscious but very weak.  He tries the door.  It's jammed. 
He kicks it open.
 John: "Okay, Mom, we gotta get out now, come on. That's it."
 He helps her  slide down from the seat of the truck.   Her knees
give way.   John has to take a lot of her weight.   He reaches in
and picks up the riot gun  off the seat. They hobble toward the--
 <-195A->
 TERMINATOR.   On his knees,  he looks into the dissipating cloud
of vapor.  The heat of the furnaces has evaporated all the liquid
nitrogen.

-----------------------------------------------------------------
196
-----------------------------------------------------------------

 INSERT,  TIGHT  ON  THE FLOOR-- the T-1000 shards  are  melting,
liquefying.  Hundreds of drops of mercury,  spattered across  the
floor.   Orange  light of the enormous blast-furnaces  dances  on
liquid metal.

-----------------------------------------------------------------
197
-----------------------------------------------------------------

 TERMINATOR struggles to rise.   One arm is shattered,  the  hand
smashed and nearly useless.  And some leg-servos are damaged.  He
can barely stand. John and Sara arrive.
 Terminator: "We don't have much time."
 John: "What?"
 Terminator points. John and Sara watch as--

-----------------------------------------------------------------
198
-----------------------------------------------------------------

 INSERT,  T-1000  DROPLETS are creeping  together.   Fusing  into
larger blobs. These pools shiver and run together, soon forming a
central mass.

-----------------------------------------------------------------
199
-----------------------------------------------------------------

 ON JOHN AND SARA, realizing it's not over.
 John: "Come on! Let's go!"
 Terminator  gets one of Sara's arms over his shoulder  and  they
go. BEHIND THEM, something is moving.

-----------------------------------------------------------------
200
-----------------------------------------------------------------

 A  HEAD is forming up out of a pool of mercury.   It  rises,  as
shoulders form,  hunching up from the liquid mass.   Half formed,
it turns to look straight at them.
 John looks back in new terror as--
 The T-1000 rises to man-height.   It is still the mercury  form,
but  its features are forming rapidly.   It takes its first  step
after them. Sara stumbles and they pull her up.

-----------------------------------------------------------------
201
-----------------------------------------------------------------

 Terminator himself has a pronounced limp,  dragging one leg with
a  shattered ankle joint.   John's the  one  pulling,  straining,
driving them forward. They round a corner into--

-----------------------------------------------------------------
202 Int. Aisle between furnaces
-----------------------------------------------------------------

 It is a maze of monstrous machinery.  The heat is tremendous.
 The air shivers with a pounding roar.
 Sara cries out in pain and stumbles again.
 John: "Come on, mom, you can do it! Come on!!"
 They drag her up,  and stagger on.   Her leg is bathed in  blood
and she is deathly pale. He looks back.

-----------------------------------------------------------------
203 Int. Main gallery
-----------------------------------------------------------------

 The T-1000 steps INTO FRAME.  Fully formed.  The hell-fire light
glints on its impassive cop face.  It walks forward.  At first it
seems unaffected by its crystallization but--
 <-203A->
 ANGLE  ON  ITS hand as it touches a  railing  in  passing.   The
railing  is covered with O.S.H.A.  yellow-and-black safety  tape.
The  hand turns yellow and black,  the color fading to normal  by
about  the  elbow.   It  rips  the hand  from  the  railing  with
difficulty.   There  is a sound like adhesive tape ripping off  a
surface.
 <-203B->
 The T-1000 looks at its yellow and black striped hand.  It wills
the  hand back to normal.   We see ripples of "static" or  system
noise moving subtly over the surface of its body.   It's starting
to "glitch".
 <-203C->
 TRACKING WITH THE T-1000'S FEET.  With each step, the pattern of
the  tile floor "invades" its lower legs.   Fades as the foot  is
lifted.  Returns as it is set down.   The foot is trying to  meld
with the floor.   The chameleonic function is out of control. The
T-1000 is losing it.  It moves forward  searching.  It rounds the
corner, entering the aisle between the furnaces.

-----------------------------------------------------------------
204 Int. Aisle
-----------------------------------------------------------------

 Terminator sees the SILHOUETTE closing on them through the smoky
gloom.   The  T-1000 breaks into a loping run when it sees  them. 
Terminator turns Sara over to John.
 Terminator: "Keep going."
 John shakes his head, no. The T-1000 is almost on them.
 Terminator: "RUN!"
 John runs,  dragging, half-carrying Sara as best he can. She can
barely stay conscious.  Half-running, delirious, she stumbles and
drops to her knees.  John pulls but she can't rise.
 John (crying, shouting): "Come on, you gotta try... please, mom. 
Get up!"
 John looks back to see--
 <-204A->
 TERMINATOR trying to load the M-79.  With his shattered hand, he
can  barely  maneuver his last grenade into  the  breech.  T-1000
smacks the weapon out of his hands. It clatters to the floor.
 he grenade spins across the floor, rolling under some machinery.
Terminator  lunges,  slamming the T-1000 against a wall with  all
his weight. The battle is joined.
 <-204B->
 JOHN AND SARA have reached the back of the aisle.   It is a cul-
de-sac,  blocked  on  the end by the base of an  IMMENSE  SMELTER
CRUCIBLE.   They  turn to watch the titans battle in  silhouette,
backlit  by  the molten sparks falling from the  furnaces  above. 
The battle which will decide their fate.
 <-204C->
 Terminator  grabs  the T-1000 and hurls it  with  awesome  force
against  the opposite wall of the narrow  alley.   In  less
time than it would take to turn...
 <-204D->
 ...the T-1000 morphs through itself,  from front to back... face
emerging from the back of its head.
 <-204E->
 It  comes off the wall straight at Terminator,  who smashes  his
good   fist  into  its  face.    The  pile-driver   blow   buries
Terminator's fist almost to the elbow.
 <-204F->
 But the T-1000's head morphs in a split-second into a hand which
grips Terminator's wrist,  and the head "emerges" somewhere else,
the geometry shifting faster than we can follow.
 <-204G->
 The  T-1000 slams Terminator into a large machine,  jamming  his
arm  into the moving works.   A massive sliding bar SCISSORS  HIS
ARM,  smashing  it  into junk at the elbow,  pinning him  in  the
machine.   Terminator   strains against the machine pinning  him. 
We hear his servos whining with overload.   The T-1000 turns  and
lopes toward Sara and John.
 Sara screams and hurls John into a gap between the machines.  He
falls into a maze of pipes and girders.

-----------------------------------------------------------------
205 Int. Maze of machines
-----------------------------------------------------------------

 JOHN  turns to see her in the entrance of the narrow  gap.   She
could  follow him but she doesn't.   SUDDENLY a dark  mass  moves
toward him.   John gasps as a huge steel counterweight, driven by
a chain 6 inches thick,  slides toward him.   He rolls out of its
way.  When he looks back, he cannot see the opening.
 John: "Mom!  MOMMM!!"

-----------------------------------------------------------------
206 Int. Aisle between furnaces
-----------------------------------------------------------------

 TERMINATOR  strains to reach a 6-foot steel bar lying near  him. 
Steel  workers use them to move the red-hot  ingots  around.   He
gets hold of the end and uses it as a lever.  With titanic effort
he  spreads  the massive components which are  holding  him,  and
withdraws his arm,  which is severed at the elbow.  Dangling junk
hangs from the crushed joint.

-----------------------------------------------------------------
207
-----------------------------------------------------------------

 SARA has lost sight of John.  It is as much of a goodbye as they
will have.  She turns as the T-1000 closes on her.   She is half-
slumped  against the sooty machines,  looking  barely  conscious. 
She struggles to load a shell into the empty weapon.  At the last
instant she whips up the RIOT GUN and FIRES.

 (Some more omissions here. I guess these were too juicy even for
"Terminator 2" standards..., ED.)

-----------------------------------------------------------------
A207
-----------------------------------------------------------------

 T-1000's face is blown open, but quickly reforms as it closes on
her. She fumbles to get another shell into the magazine but--
 <-207A->
 THUNK!   A steel needle slams through her shoulder, pinning her.
The  polymorphic  killer cocks back its other  hand.   The  index
finger extends as a gleaming needle, toward her eye...
 T-1000: "Call to John. Now."
 <-207C->
 WHAM!!   SOMETHING  whistles down on the T-1000 with such  force
that it cleaves its  head and body in two down to the navel.  The
6-foot steel bar is imbedded in its body.   Terminator hurls  the
killer off Sara.
 <-207D->
 The  T-1000 pulls the steel shaft out of itself and attacks  him
with fury.  Swinging again and again.  Hammering Terminator back. 
Terminator falls back against the wall.
 Behind  the  T-1000  is an enormous  I-beam,  hanging  from  two
chains.  It is used to lift ingots into the smelters, and it runs
on a linear track.
 <-207E->
 The  T-1000  grabs  the  I-beam and rolls  it  down  the  track. 
Straight  at  Terminator.  The two-ton girder  smashes  into  his
chest, crushing the armor.  The T-1000 pulls the I-beam back, and
then  heaves it forward again.   Terminator turns and  takes  the
second  blow  on the shoulder.   We hear metal  crush  and  break
inside him.   He sags, turning to grip the wall... The third blow
slams  into his back,  smashing his spine and  pelvis.   We  hear
servos ratcheting and failing.   He drops to his knees, crucified
on a wall of machinery.  The fourth blow is centered between  his
shoulder  blades.    Sound  of  crushing  metal.   His  skull  is
partially caved in. He slides to the floor.
 <-207F->
 ON THE T-1000, emotionless as it walks forward.
 <-207G->
 TERMINATOR  is a pathetic shape on the floor.   He is trying  to
crawl,  feebly.  Dragging  his  malfunctioning  legs  behind  the
crushed spine.   His arm stump screeches on the tile floor as  he
inches himself forward.   His exposed machine eye burns red  with
determination.
 We see his prize.   He has the M-79, with the breech still open,
cradled  in  the crook of his ruined arm.   His  good  hand,  the
exposed steel one,   is reaching for the last grenade,  which  is
visible under the skirt of the massive smelter base.   His  metal
fingers reach out for it as--
 <-207H->
 The T-1000 raises the heavy steel bar over his head and stabs it
down with unbelievable force.  It punches into Terminator's back,
through a gap in the shattered armor.   The T-1000 levers it back
and  forth,  widening the hole.  Then it raises the  pointed  bar
again and slams it down. It punches right through.  Emerging from
Terminator's  chest.  And into the floor.   He is  pinioned.  The
cyborg  sags face down and stops moving.   The light goes out  of
his eye.
 Cut to:

-----------------------------------------------------------------
208 Int. Maze of machinery
-----------------------------------------------------------------

 John scuttles like a rat through the guts of the smelter.  Above
him,  vast machines churn untended.   He hears a voice... SARA'S.
Calling low and urgent to him.
 SARA: "John? John? Can you hear me? Where are you?"
 <-208A->
 He crawls out of the shadows.  Onto a landing next to one of the
SMELTER  CRUCIBLES.   Molten  steel glows bright  orange  in  the
crucible  of  the  furnace.    Heat  shimmers  the  air,   giving
everything a hallucinatory quality.
 John sees Sara nearby, limping toward him.  She can barely move,
her leg bathed in blood.  He runs toward her. SARA (gasping) Help
me, honey...
 TIGHT ON SARA,  her stoic face, as she hobbles forward, reaching
out to him. Something rises behind her, OUT OF FOCUS.

-----------------------------------------------------------------
209
-----------------------------------------------------------------

 ANOTHER,  IDENTICAL,   SARA... but this one has a shotgun. Aimed
right at us.
 <-209A->
 JOHN freezes.  Which is which?  He looks down.  The first Sara's
feet  are  melding with the floor,  sucking and fusing  with  the
tiles as she walks.  They have the color and pattern of the tiles
up to the knee.
 John (screaming): "SHOOT!!!!"
 <-209B->
 John dives aside.   The Sara-form spins, changing into you-know-
who.  Sara  starts  unloading the  shotgun  into  it.   BOOM!  It
staggers back.  K-CHAK.   She chambers another round.   BOOM!  It
staggers again. K-CHAK. BOOM! And again.  And again.
 <-209C->
 The  T-1000 is blown back a step and Sara advances a  step  with
each shot.  The  209C craters in the T-1000's body "heal" slowly. 
Its  power is waning.  She FIRES again.   And  again.   Her  eyes
blazing with feral intensity.   She walks it back,  right to  the
edge of the pit of MOLTEN STEEL.
 K-CHAK... CLICK.  She's empty.  The T-1000 is right at the edge. 
In  a second it will recover its composure,  as its  crater  hits
close  slowly.   She  has failed.  Now it will  kill  them  both.
Except...
 <-209D->
 TIGHT  INSERT as steel fingers slide a grenade into the bore  of
the M-79.

-----------------------------------------------------------------
210
-----------------------------------------------------------------

 CLOSEUP TERMINATOR,  lying on the floor among the machines.   It
raises its head. Half human flesh, half chrome skull. Its red eye
gazes right at us as-- It snaps the breech closed with a flick of
its wrist and-- The muzzle is right in the lens as it-- FIRES.
 <-210A->
 The T-1000 takes the round in the belly.   The grenade  EXPLODES
inside its  body.   A huge hole is blown clean through it, and it
is ripped open and peeled back,  half inside out. It topples into
the molten steel and--

-----------------------------------------------------------------
211
-----------------------------------------------------------------

 The  T-1000's  head  and upper body reappear  above  the  molten
steel.   It  is  screaming.   A terrifying,  inhuman siren  of  a
scream.  It is changing, morphing, transforming into anything and
everything it's ever been so rapidly the eye can barely follow...
We catch a glimpse of Janelle Voight checkered with linoleum tile
colors,  Lewis  the  Guard with knives exploding from  his  face,
other faces, switching at a stroboscopic rate now... a face every
two frames until they merge into one face--
 The  chrome figure screams and slips beneath the surface of  the
molten steel.  We see liquid silver running in dissipating whorls
over the superheated surface...  until it vanishes, swirling into
nothing.

-----------------------------------------------------------------
212
-----------------------------------------------------------------

 JOHN runs to Sara.   She stands staring into the pit.  The empty
shotgun slips from her fingers.   Clatters to the floor.  He sees
that she's okay and he runs to the fallen Terminator.
 <-212A->
 The  crippled cyborg is trying to rise.   Its servos  whine  and
stutter.  It  pathetically lifts itself to a  kneeling  position,
collapses...  tries again.  John lifts for all he's worth.   Sara
joins them,  helping.  They help the crippled machine get on  its
feet.   It  can barely stand.  It walks to the edge of  the  pit. 
Terminator  looks  down and sees that it is  over.   John  unzips
Sara's back-pack and takes out the hand of the first terminator.
 John (to Terminator): "Will it melt in there?"
 Terminator: "Yes. Throw it in."
 He does. It sinks in the lava. Vanishes.
 Terminator: "And the chip."
 John takes it out of his pocket.   Looks at it.   Tosses it into
the smelter.
 SARA: "It's finally over."
 Terminator: "No. There is another chip."
 He  touches  a  metal finger to the  side  of  his  head.   John
suddenly  understands what he means.   Terminator looks at  Sara. 
They both know what must be done.  John shakes his  head.   Tears
are streaming down his face.
 John: "No!"
 TIGHT CLOSE-UP TERMINATOR, turning toward John.
 Terminator:  "I have to go away, John.  It must end here... or I
am the future."
 The  human side of his face is in shadow,  so we see mostly  the
chrome skull and the red eye.
 John: "Don't do it. Please... don't go--"
 Terminator puts his hand on John's shoulder.   He moves slightly
and the human side of his face comes into the light.  He  reaches
toward John's face.   His metal finger touches the tear trickling
down his cheek.
 Terminator:  "I know now why you cry,  though it is something  I
can never do. (to both of them) Goodbye."
 SARA: "Are you afraid?"
 Terminator: "Yes."
 He turns and steps off the edge.
 (Un  the  actual film,  he is lowered into the  liquid  mass  of
molten lava by means of a crane, which is done by Sara, ED.)

-----------------------------------------------------------------
213
-----------------------------------------------------------------

 They watch him sink into the lava.  He disappears...  the  metal
hand  sinking last...   at the last second it forms into  a  fist
with the thumb extended... a final thumbs up. Then it is gone.

-----------------------------------------------------------------
214
-----------------------------------------------------------------

 HOLD ON JOHN AND SARA, watching through the heat ripples as we-- 
 Dissolve to:

-----------------------------------------------------------------
215 THE SUN, PURE IN A CLOUDLESS SKY
-----------------------------------------------------------------

 Tilting down reveals that we are in a park,  very green.  People
are casually dressed,  having fun.   Cycling, reading... children
are playing in a playground.
 Beyond the line of trees we see the skyline of Washington, D.C.,
with  the   Capital Building and the  Washington  monument.   The
skyline is subtly changed,  with a lot of new buildings, advanced
high-rises. A CARD APPEARS.

                         July  11, 2029

 WE  BOOM  DOWN AND TRACK LATERALLY through a playground  in  the
foreground.  Children swinging on swings.   Sliding down  slides. 
Timeless things that 4 decades of technical advancement will  not
change.  As we track we hear:
 SARA  (v.o.):  "August 29th 1997 came and  went.   Nothing  much
happened.   Michael Jackson turned forty.   There was no Judgment
Day.  People went to work as they always do, laughed, complained,
watched TV, made love."
 We  pass a jungle gym,  neither melted nor burned,  but full  of
kids swinging and yelling raucously.  Past it we drop down to see
a boy pumping the pedals of a tricycle.
 SARA (V.O.): "I wanted to run down the street yelling... to grab
them all and say "Every day from this day on is a gift.   Use  it
well!" Instead I got drunk."
 STILL  TRACKING we come to rest on an elderly woman seated on  a
bench.   It is SARA,  now 64 years old.   The world has aged her,
but  she  seems  at peace in this  moment.   She  speaks  into  a
microcassette recorder.
 SARA (V.O.):  "That was thirty years ago.   But the dark  future
which never came still exists for me,  and it always  will,  like
the  traces of a dream lingering in the morning light.   And  the
war against the machines goes on.   Or,  to be more precise,  the
war against those who build the wrong machines."
 There  is a man in his forties playing with two  small  children
nearby.   He turns.  It is John Conner.   Though he has the  same
stern features in adulthood,  there is no eye-patch, no scarring. 
He  is  far from the haggard man of grim destiny we  saw  in  the
world  that  might have been.   But there  is  still  penetrating
intelligence, even wisdom, in his eyes.
 SARA  (V.O.):  "John  fights  the war differently  than  it  was
foretold.   Here,  on the battlefield of the Senate,  the weapons
are common sense... and hope. A FOUR-YEAR OLD GIRL runs to her to
have her shoelace tied. 
 Girl: "Tie me, grandma."
 Grandma Sara smiles.  It is the only time we have seen her smile
so  far.   She bends as the little girl puts her foot up  on  the
bench.  She ties as we hear:
 SARA  (V.O.):  "The  luxury  of  hope was given  to  me  by  the
Terminator.   Because  if a machine can learn the value of  human
life... maybe we can too."
 Sara  ruffles  the kid's hair as she runs off to play  with  her
dad.

 Fade out.

  Now go and rent the film at your local video shop.  It's  worth
while, specially for the utterly droolinvokingly special effects.
To use the words Stefan said before: "If you haven't seen it, you
haven't lived."

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.