Skip to main content

      SOFTWARE REVIEW: MAGIC POCKETS BY THE BITMAP BROTHERS
                   (Including some warp tips)

                      by Richard Karsmakers

 "No! Please! Loucynda! Don't!"
 Cronos Warchild,  mercenary annex hired gun,  heard the  muffled
echoes  of  his own voice reflect off  the  fungi-stained  walls.
Dazed, he sat upright and shook his head.
 Ever  since  puberty,  he had been  having  these  dreams.  'Wet
dreams'  he  called them,  because they usually  ended  with  him
waking up, soaked in sweat.
 He  shook  his head again,  trying to get rid of  the  image  of
Loucynda, his betrothed, on the insides of his eyelids.
 Warchild  had for quite a while now not been able to  cope  with
females - nor with the activities most other men in the  universe
tended to wish to employ with them.
 All  this  had started when a girl had kicked him in  his  vital
parts  at  one of the few moments during a day  when  his  multi-
absorb groin protector was switched off.  He still felt the  pain
sometimes.  He still had horribly realistic flashbacks, sometimes
in  the  middle  of day - or in the middle  of  a  public  place.
Flashbacks  that would make him go through all of it  again;  the
intense  agony  as  if he was being gnawed upon  by  a  Zarctonic
Megaleech  - and the casual,  satisfied grin on the girl's  face.
The blackness that had followed.
 "No! Please! Mel! Don't!"
 He  found himself looking at the square face of a man  of  which
the  rest of his body was as squarely built as  that  face.  Long
black  sideburns  clung to it.  It looked confused - to  say  the
least.
 Here he was.  Cronos Warchild, the man that could scare the shit
out  of any living being,  the man that had more enemies  in  the
world than you could shake machine guns at.
 He had been beaten by a girl.  He was now frightened of the mere
prospect  of  doing anything with females other than  killing  or
ignoring them.
 He  launched his fist angrily at the square face with  the  long
sideburns, shattering the mirror.

 He  went  downstairs,  eyeing  the owner of  the  motel  with  a
lethal look when the poor man brought up the subject of payment.
 Not  long after he had exited the establishment - if  indeed  it
had been anything established - he had noticed someone  following
him.
 At  first,  the  person  following  him  seemed  to  go  through
considerable length to avoid being spotted. The figure hid behind
garbage cans and lamp posts, ceased walking when Cronos did.
 Maybe  this day was not going to be as bad as he had thought  at
first.
 As  Warchild  progressed through the early  morning  streets  of
town,  however,  his tail seemed to grow less and less  concerned
with the possibility of being discovered.  This disconcerted  the
mercenary annex hired gun somewhat - the thought that the  person
was  perhaps not afraid at all of being seen following  the  most
notorious killer machine in the universe was rather unusual.
 However,  this thought did not bother Cronos' brain cell all too
much - for, indeed, he was trained to fight and not to think.
 As Warchild turned around a corner he quickly turned around. The
person,  in case he would still be following, would not expect to
be awaited.
 Nobody came.
 For a short while after he had stopped around that corner, ready
to  strike,  footsteps  that weren't his had echoed  through  the
silence of morning rising.
 They  had  seemed to come nearer,  and then  suddenly  they  had
stopped.
 He looked back around the corner to see what had happened.
 He gazed straight into a pair of viciously cool shades,  worn by
a  juvinile  in viciously cool clothes,  wearing  viciously  cool
sneakers and an equally cool cap.
 "Hi dad!" the juvinile exclaimed.
 "Dad? Dad?"
 For the moment, Cronos heard no more. He had fainted.

 It had been a long time ago. As a matter of fact, it had been so
stupefyingly long ago that Warchild even subconsciously seemed to
have lost all recollections of the event.
 Now the recollection came back like rocks being hurled at him by
people yelling "Blasphemy! Blasphemy!"
 She  had  been  called Penelope Sunflower -  a  name  quite  ill
fitting  to  a woman of her size and character.  She had  been  a
woman   whose  subtleness  would  make  Caterpillar   destruction
machines  seem devices made solely for the grooming  of  flowers.
Her  smile had made rabid pitbulls seem friendly,  her  kiss  had
made  unanaesthetized castration seem alluring,  her singing  had
made  nuclear  explosions seem the united voices of  one  or  two
young  virgins  singing  a  biblical  hymn.   The  folds  of  her
voluptuous flesh could have hidden a small army's weaponry with a
year's supply of ammo.  Her weight would not have been considered
credible  enough  for inclusion in the Univeral  Edition  of  the
Guiness Book of Records - and that's without her wearing make-up!
Her many, many gallons of blood had to be pumped through her vast
body  by  means  of an enormous device  that  still  burnt  coal,
discreetly  hidden  in one of the many folds of  her  flesh.  Her
erogenous  zones could only be stimulated by a  thousand  dwarves
carrying  road  drills that would crawl into her very  pores  and
bash the nerves' synapses.  Her snoring had been easy to  confuse
with  the  mating  call  of the  Zanzobarian  Gigawhale  and  had
virtually  led  to the extinction of this remarkable  species  of
mammal. When she had died,  the only place where she was  allowed
to be buried had been the Platonic Ocean on Bulbobkov Gamma - and
environmentalists had protested.
 Yet,  in her own peculiar way, she had loved Cronos. And, in his
possibly even more peculiar way,  Cronos Warchild had loved  her.
When he had been around Penelope Sunflower,  he found that  words
failed  him,  that  violent feelings of love surged  through  his
veins,  and that his steel nerves and concrete muscles turned all
soft. He also got a strangely tingling sensation all over.
 They had only met briefly,  much in the way ships would meet  on
the  ocean of life - provided that we're talking about  a  rather
sturdily built battle cruiser and the biggest of mammoth  tankers
here.
 It had been a classic case of 'love at first sight'. Cronos only
needed  to see her many folds of flesh move in  an  unconsciously
seducing way and instantly lost all remains of sense he had  ever
possessed.  She,  for  her part,  needed only to lay eyes on  his
bulging muscles and square face and she,  too,  lost all what may
once have been sense.
 Their bodies had clashed violently, excitingly. Apart from "Will
you still respect me tomorrow?" and "Yes, of course!", their love
and  devotion had not been of many words - yet it  had  destroyed
cities,  ruptured  continents,  drained oceans and shuddered  the
heavens.
 Cronos had slept for a week.  She had smoked an industry quality
cigar. He had slept for another week.
 When  he  had finally woken up,  she was just  having  her  coal
restocked at the local mine. He had written her a letter in which
he  had told her he could not possibly stay with her any  longer.
He didn't consider himself a family man and, more importantly, he
did not want Penelope Sunflower to be a mercenary's  spouse.  She
deserved better. A prince or an emperor - or a paperboy, for that
matter.  He emphasized that he really, utterly and devoutly loved
her  but that nonetheless her future would not be a happy one  if
she were to stay with him.
 He had left Penelope Sunflower,  the greatest love of his  life.
For months after,  he had not been able to cross a bridge without
stopping  and  thoughtfully gazing in the  distance,  talking  to
himself  full of remorse with his hands on the  railing.  He  had
not  been able to look at happy couples without a sullen  growing
ache in his heart.
 Penelope Sunflower had not even got to reading the heart-rending
letter. When she had heard that the local coal stock had switched
to  gas,  she  had  got a stroke that had  killed  off  her  last
remaining brain cells.  Her last cry had torn the skies  asunder,
causing  global atmospherical changes on her planet and  its  two
moons.  Her last few tears had flooded a medium-sized metropolis.
Her last sigh had wrecked a building.
 Medical  assistance had arrived too late,  mainly due to  sudden
heavy  weather and a mysterious flood.  Penelope  Sunflower,  the
only  woman  ever  to get Cronos Warchild  engaged  in  something
else than killing, had been no more.
 Scientists had, however, been able to dig from her womb a foetus
two  weeks  old.  With the latest in medical equipment  they  had
assured its survival.

 "No! Please! Penelope! Don't!"
 Warchild  was  sweating in a rather somewhat  too  profuse  way.
Another one of those 'wet dreams' of his.
 "Dad?"
 He  opened  his eyes,  gazing straight into a  pair  of  shades,
topped  by  a viciously cool baseball cap.  On the  bright  green
jacket of the youth who was wearing these items he could see  the
initials "BK".  Closest to his head were a pair of viciously cool
sneakers.
 While he had had his eyes closed,  he had hoped it was all but a
nightmare. He had hoped that he would open his eyes to the fungi-
stained  ceiling  supported by four fungi-stained  walls  in  the
cheapest of all motels.
 Alas. It wasn't. Not even slightly.
 "Hi,"  the youth said as if trying to ascertain Cronos  that  he
wasn't  dreaming,  "I  am Cronos Warchild Jr.,  son of  the  late
Penelope  Sunflower  -  may  she rest in  peace  forever  in  the
Platonic Ocean on Bulbobkov Gamma."
 The boy seemed to have trouble swallowing something.
 Cronos' lower jaw lowered itself abruptly and unconsciously.
 "I  am the coolest person this side of Klaxos 9,"  the  juvinile
proceeded, "and therefore you may call me the Bitmap Kid."

                              *****

 The major problem with the Bitmap Brothers is that they seem  to
be so flippin' brilliant.  Less than half a year ago they coughed
up  the only real competition to "Lemmings",  and now again  they
have  produced a game that will,  here's the  first  cliché,  set
standards for those who have to follow.
 "Magic Pockets",  for that is the game of which I am talking, is
a very, very good game.
 But before I get down to the rating - which is fairly obvious as
well as fairly high - I will try to tell you something about  the
game with some more attention to detail.

 In  "Magic Pockets" you are Cronos Warchild  Jr.  Oddly  enough,
he's  constantly referred to as the Bitmap Kid.  He is  a  little
chap  who is possibly even cooler than Spaz (of  TLB,  ED.),  and
definitely more trendy.
 One  day he was being his usual cool self and a Strange Old  Man
all of a sudden handed him a pair of Mystical Trousers. And (yes,
you're  quite right) these Mystical Trousers had  Magic  Pockets.
These  Magic Pockets made it possible for him to store  limitless
quantities of toys and sweet things there - up to bikes and  even
worse!
 Unfortunately,  he  could  not find any of his  toys  back.  The
people  living in his pockets (yes,  the Pocket Land People)  had
nicked them all. So what he did was basically putting his hand in
his pocket, taking out a Black Hole and stepping into it.
 Next thing he knew,  his entire awfully cool being was in Pocket
Land.

 In Pocket Land,  there are loads of baddies and  mindinfestingly
huge amounts of bonuses of all possible kinds.  The baddies  have
to  be killed and the bonuses have to be  collected.  Kid's  best
toys  have  to be sought and taken to the exit.  There  are  four
worlds,  and each world has its own 'best toy' that can be found.
Each  world consists of five sections plus a 'best  toy  section'
(where use of a world's bonus toy has to be put into practice)  -
and these are quite huge by any means.
 When  Kid  starts the game,  he has only one weapon -  but  what
weapon!  He can use his Pocket Power,  which basically means that
he can throw four different sizes of portable whirlwinds that can
damage or even catch opponents.  He can even spin off the biggest
of  these  and  kill  all baddies he  will  touch  without  dying
himself!
 Bonuses also include other weapon systems.  Some of these are  a
"Speedball Helmet" (walking into a bad person will kill him)  and
the  "Laser Helmet" (which will kill a bad person  by  shooting).
There is more,  but I'd hate to spoil everything by revealing  it
in a review already.
 Further  bonuses usually get down to a score increase  that  can
vary  from anything between 100 points and many points.  Like  in
"Gods",  the  enemies are 'intelligent',  and virtually  anything
that you do has some effect on other things. If you're doing very
well,  for example,  you're likely to get much better bonuses. If
you're  not playing all too well,  you might get extra  lives  to
help you out. Basically, the better you play, the more you get.
 In  further worlds,  the whirlwinds will be replaced  by  clouds
(that you have to stand on top of in order to spin),  Ice-T-Cubes
and Snowballs - the latter two can not be spun off.
 Although  I am not going to reveal further specifics of  further
levels,  I can assure you that there are quite some more original
aspects to be expected - new monsters with other intelligence and
the growing....no. I almost revealed too much.
 Find out yourself.

 I  could go through great length to describe the beauty  of  the
graphics,  the incredible playability and all that. If I would do
that, however, I would be making it virtually impossible to write
a decent review of a good game in the future.
 Let  me  tell you that loading times  are  short.  Further  disk
accesses are minimal and, once more, short. Kid control is smooth
and responsive.  There are no proper words.  There are no fitting
descriptions. It's just very good.
 I  could fit in some criticism,  however,  and I will take  that
chance  with  both hands.  I have managed to come  up  with  five
points.
 1) The game does not save any hiscores. I really dislike that.
 2) The scrolling is quite bad. The entire screen is scrolled and
only a few things are put on top of it by means of 'status  line'
and  score.  This is just begging for use of  sync  scrolling.  I
sincerely hope the Bitmaps will learn how to do this one day.
 3) The   process  of  'spinning'  off  the  whirlwinds  is   not
adequately explained in the manual.  This is, however, absolutely
essential to the game by the end of the first section.  For those
who still don't know, I will reveal it here: You have to blow the
biggest whirlwind, step into it and then press joystick down.
 4) You  can  only  have a maximum of five  lives.  Even  if  you
collect more, if you lose one you'll have only four.
 5) Although  you  do have three credits,  allowing  you  to  die
completely  three  times while enabling you to  continue  on  the
level  you died,  you do not get passwords and such.  This  means
that,  after three credits have been used,  you have to start  at
level one.  This is very frustrating! The manual sez you can warp
to  the  beginning of the next world in each first section  of  a
world,  but it is not revealed where and how.  I think the reward
of getting to world x should be to get to know the secret warp in
world x-1! This is very frustrating.

 Concluding, "Magic  Pockets" is an extremely playable  and  very
frustrating game - and a brilliantly produced one at that! Sounds
are scarse but very functional,  and the visuals are by  graphics
Deity Mark Coleman. When you play this game, you really feel that
lots  of thought went into the design of the monsters as well  as
the levels themselves.
 It  is almost frightening to realise the regularity  with  which
the Bitmap Brothers can do games like "Gods" and "Magic Pockets".
Although the feeling sometimes becreeps me that we're  overrating
these  guys,  I have to defend them.  They are  excellent.  Their
games are some of the very best you can get.
 If only they were programming shareware for Llamasoft...
 Buy it (or, to have it in Stefan's mode of speach: "If you don't
buy it you haven't lived!").

Game rating:

Title:                        Magic Pockets
Company:                      Bitmap Brothers/Renegade
Graphics:                     9
Sound:                        8
Playability:                  10-
Hookability:                  9.5
Value for money:              9
Overall rating:               9+
Price:                        £25
Hardware:                     Colour monitor/DS disk drive/
                               joystick
Remark:                       Brilliant game. Shame about the few
                               points of criticism!

 Many thanks to ACN for the review copy! I am, once again, deeply
indebted to you...

                              *****

 For days I have had a tough time playing "Magic Pockets". One of
the  five  little  points of criticism that I  mentioned  in  the
review  above (the one about the game not revealing how  to  warp
when you deserve to know) was really being a nuisance.
 Until  I ran across an issue of a rather nice English games  mag
with a nullifying name. I took the liberty to nick their text and
copy it here. All credit goes to them, of course.
 So there. Crap revenge (inside joke).

 From level 1 to level 2

 Assuming  that  you've played the game a  bit,  getting  to  the
second secret room should be a metaphorical picnic.  So go there,
then.  Make use of the Power Up system to trap the mad flying bat
and burst the bast.  Collect the resulting silver star before you
pick up the gold one which was in the room when you  arrived.  If
you'd  alreafy  taken  it then the  teleport  won't  work.  Hmmm.
Perhaps  I  should  have mentioned that  bit  before  hand.  Then
collect the teleporting helmet and you're away.

 From level 2 to level 3

 Once  again locate the second secret room,  which you should  be
able  to recognise by a Venus Fly Trap.  There should also  be  a
silver  star  in here which you should  collect.  Use  the  sweet
machine  to produce at least ten sweets,  allowing the Venus  Fly
Trap to eat them. Then trap and burst him, and a gold star should
appear.  Er, hang on. Have you already picked up the silver star?
Oh,  I told you,  didn't I?  Ahem - I've just remembered that the
order to collect the stars is gold then silver (closely  followed
by teleport helmet). Sorry about that.

 From level 3 to level 4

 Continue as normal throughout the first section,  taking note of
the first water-filled gap that you come across.  Continue  until
you come across the diver's helmet which you should, yep, pick up
and  shove  in  your  (magic)  pockets.   Traipse  back  to   the
aforementioned water and plunge in.  The helmet now allows you to
swim  down,  so  do so until you can see and collect  the  silver
chalice - which should in turn reveal the teleport helmet.

 You're welcome.

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.