Skip to main content
? Antoine

     TERMINATOR II: THE UNCENSORED AND UNABRIDGED FILMSCRIPT
                             PART IV


-----------------------------------------------------------------
71 Int. Isolation floor
-----------------------------------------------------------------

 The attendants at the security checkpoint look up at the monitor
as someone enters the corridor.  They see Sara, holding Silberman
at syringe-point.  Sara speaks to them through an intercom on the
wall. Her voice comes through the speaker.
 Sara: "Open it or he'll be dead before he hits the floor."
 The  attendants' adrenalin levels just went off the  scale.  The
first attendant adamantly shakes his head no.  The amperage  here
is really high. The second attendant keys the intercom mike.
 2nd attendant: "There's no way, Conner. Let him go."
 Silberman's face is the color of suet.
 Silberman:  "It  won't work,  Sara.  You're no killer.  I  don't
believe you'd do it."
 Her voice is a deadly cold hiss.
 Sara:  "You're already dead, Silberman. Everybody here dies. You
know I believe that. So don't fuck with me!"
 Silberman: "Open the goddamn door!"
 The attendants look at one another. One of them finally hits the
solenoid button. The far door unlocks.
 <-71A->
 In the lockout corridor. Sara pushes Silberman ahead of her. The
nearer,  barred  door  must  be unlocked  manually.  One  of  the
attendants cautiously approaches. Nervously unlocks it.
 Sara: "Step back!"
 He does. She faces both of them.
 Sara: "Down on the floor! Now!"
 They  comply.  She comes through with Silberman,  giving them  a
wide berth.  Starts backing down the hall away from  them,  still
holding her hostage. She's actually pulling this off.
 <-71B->
 Angle  from behind her.  What we can see,  but she can't,  is  a
third orderly waiting just around the corner.  He's poised, ready
to jump her when she comes abreast of him.
 On sara backing up.  She reaches the corner. The third attendant
lunges,  grabbing her syringe-hand. Sara spins on the orderly and
catches  him  across the throat with  the  nightstick.  He  loses
interest fast, dropping to his knees and gagging. Silberman pulls
away, screaming at the top of his lungs.
 Silberman: "Get her!"
 They  scramble  up  as Sara takes off like  a  shot  around  the
corner.  One  of them hits the panic button and ALARMS  begin  to
sound.

-----------------------------------------------------------------
72
-----------------------------------------------------------------

 In the isolation ward, the T-1000 is looking in at a very stoned
attendant  inside  the  nurses' station when  the  alarms  shriek
through  the halls.  It reaches into its chest and pulls out  the
9mm pistol. Heads for the security entrance.

-----------------------------------------------------------------
73
-----------------------------------------------------------------

 In another corridor in the maze of the vast hospital, Sara flies
past us,  her bare feet slapping on the cold tiles. The orderlies
charge  after her.  She's like an animal in a maze.  She turns  a
corner,  glancing off the wall,  and sprints on without  slowing.
She reaches a steel door. Tries it. Locked. Footsteps like a drum
solo behind her.
 She fumbles with Douglas's keys, breathing hard. Jams the master
in. The orderlies are bearing down on her at full tilt. Sara gets
the door open. Dives through. Slams it. She turns a deadbolt knob
just as the first orderly grabs the latch on the other side. He's
too late.
 Sara sees them beyond the window, fumbling with their keys.
 <-73A->
 Sara is in another sally-port corridor.  A jail-cell type barred
door is   between her and the corridors of the ward  beyond.  She
sprints  to the wall of bars,  jams her key into  the  door.  She
unlocks  and pulls open this door just as she hears the latch  of
the one she just came through being unlocked.
 She  flings herself frantically through the barred door  as  the
first orderly comes through behind her.  She slams the bars shut.
CLANG. Her keys are dangling from the lock on the other side from
her. The orderly is racing at her, white-lipped with rage.
 She  reaches  back  through  the  bars,   turns  the  key,   and
purposefully snaps it off in the lock.  An instant later the  big
orderly slams against the door, grabbing through the bars for her
as she dances back just out of reach. He lunges against the steel
bars, unbelievably pissed off.
 Sara  takes  off  running,   looking  back  at  the   frustrated
orderlies.  They're shouting at each other,  unable to fit  their
keys into the lock -- The broken-off key tip makes it  impossible
to get their keys in. Silberman shouts at them.
 Silberman: "Go around, goddammit! Go around!!"
 The  orderlies run back the way they came,  and along  a  cross-
corridor to another set of doors.
 <-73B->
 On Sara as she rounds a corner and sees the elevators ahead. Now
she's home-free.  At a full tilt sprint,  she's nearly there when
the elevator doors part...
 Terminator steps out...  his head swivelling to face  her.  Sara
reacts, stricken by the image from her worst nightmares. Her eyes
go  wide as momentum carries her forward.  Her bare feet slip  on
the slick tile. She slams to the floor, staring up at the leather
clad figure with the shotgun.
 She loses all semblance of courage and some of her sanity. She's
not even aware that she is screaming,  or what would be screaming
if she could get the breath to do it.  In slowed down dream-time,
Sara  scrambles back along the floor like a  crab,  spinning  and
clawing her way to her feet along the wall.
 She  runs like the wind,  like in her nightmare.  If she  looked
back  she  would have seen John step warily out of  the  corridor
behind  Terminator.  John,  however,  catches  a glimpse  of  the
fleeing Sara and figures out instantly what happened.
 John: "Mom!! Wait!"
 Sara  doesn't  hear.    She  has  clicked  fully  into  her  own
nightmare. They take off running after Sara.
 <-73C->
 She  is pelting down the long corridor,  back the way she  came. 
As she reaches an intersection with a cross corridor a white-clad
figure  blurs  from that corridor.   The orderly hits  her  in  a
flying  tackle.   She  skids across  the  floor,  shrieking   and
struggling.  The other two orderlies leap into the fray.
 SARA: "No! Help me! Goddammit, it's gonna kill us all!!!"
 She is shouting, pleading, trying to get them to understand what
is  coming.  They grab her thrashing arms and legs.   They  don't
even  look  where the out-of-control woman  is  pointing...  back
along the corridor.
 They  have her pinned to the cold tiles,  a ring of faces  above
her.  Silberman leans down to her, holding a syringe with a heavy
dose of trank.  Sara cranes her neck and sees the dark silhouette
of  Terminator  coming  up  behind  them.    It  is  exactly  her
nightmare. She screams in utter hopelessness.
 Terminator,  holding the shotgun in one hand,  reaches down  and
grabs one of the orderlies with his other hand.  He hurls the 200
pound guy against the far wall of the corridor.  SMACK!  He drops
to the floor.
 The  other  two  orderlies react  instantly,  leaping  onto  the
intruder.  Terminator  seems to disappear for a moment under  the
two big guys.  Then there is an explosion of white-clad  figures,
as  the orderlies are flung outward like they stepped on  a  land
mine.  One crashes through a window of safety glass and is caught
before  a  two-story fall by the outer  steel  bars.   The  other
crashes through an office door, splintering it into kindling.
 Silberman has jumped in to hold Sara.   He is grabbed by a  roll
of  skin  at the back of his neck and lifted  like  a  cat.   The
doctor feels his feet pedaling above the ground.   He looks  into
the expressionless face.  And it hits him. Sara was right... this
guy  isn't human.  He feels the fabric of his reality  crumbling.
Then  he feels himself flying through the air.   The wall  smacks
him,  then  the floor kicks him in the face.   He decides to  lie
there a second.
 Sara blinks, staring up at the figure looming over her. 
 John kneels next to her.
 John: "Mom, are you okay?"
 She looks from Terminator to John.   Back to Terminator. Is this
a nightmare?  Or has she finally gone truly mad?
 Incredibly,  Terminator  politely reaches its hand down to  her,
offering  to help her up.   The last thing she ever  expected  to
see.
 Terminator: "Come with me if you want to live."
 The orderlies are stirring.
 John: "It's all right, Mom.  He's here to help."
 Sara,  in  a daze,  takes the huge hand in her shaking  fingers. 
Terminator lifts her to her feet.
 <-73D->
 John sees a COP standing thirty feet away,  on the other side of
the wall of bars.   John doesn't know what we know,  but he knows
something's not right with this guy.   Terminator turns to follow
John's gaze.  The T-1000 has his pistol in his hand, at his side.
Terminator pushes John behind him. They start backing up.
 <-73E->
 The T-1000 walks forward,  reaching the bars.   It doesn't stop.
Its  body  divides like jello around the bars.   As  it  squeezes
itself  through  like  metal  playdough,   its  surface   reforms
perfectly on our side.  We see it deform and squeeze through like
a viscous paste forced past an obstacle.  Silberman has recovered
enough to be sitting up and watching this.   That faint  snapping
sound is his mind.
 There  is  a CLINK and we see that the guard's  gun  has  caught
against the bars...  the only solid object.  The T-1000 turns its
wrist and tries again, slipping the gun endwise through the gap.
 <-73F->
 Sara is agape.   Not reacting.   It's been a heavy day for  her. 
Terminator  grabs John by the seat of his pants and hooks him  up
onto his back. John grabs him around the neck.  Terminator raises
the shotgun and starts backing up. 
 Terminator: "Go! Run!"
 Sara doesn't need to be told twice.   T-1000 walks toward  them,
opening  fire with the Browning Hi-Power.   Terminator  straight-
arms the 12 gauge like a pistol and FIRES.  The stunned orderlies
flop face down on the floor as the corridor is filled with  high-
velocity  lead.   One of them,  stupidly running for  the  cross-
corridor,  gets hit by the T-1000.
 Terminator  is  hammered by several slugs,  and  the  T-1000  is
cratered by two buckshot hits.   It staggers,  but comes on.   In
the craters we see bright mercury  before they close and  reseal,
disappearing in a second.
 <-73G->
 Terminator  makes  it around the corner and breaks into  a  run. 
Ahead,   Sara  is already at the elevator.   Terminator and  John
pile in and John slaps the button for "Garage Level".
 The doors start to close.  T-1000 clears the corner.  Terminator
slams  John  and Sara back against the side walls as  the  T-1000
charges at them,  rapid-firing the Browning.  The rounds hit  the
steel  doors  as they close.  T-1000 keeps pumping  them  at  the
closing gap.
 <-73H->
 Inside, they see the backside of the doors denting with the hits
that are punching holes in the other side.
 <-73I->
 The  Browning  locks open,  empty.   T-1000 drops it  without  a
glance back.   The doors close.   K-WHAM!  The T-1000 hits them a
split second later. The elevator hasn't moved yet.  SSWWIKK!
 <-73J->
 A sword-like blade rams in between the doors forcing them  open. 
Terminator  jams the shotgun through the widening  gap.   Punches
the muzzle right INTO the T-1000's face -- BOOM!!
 <-73K->
 We get a glimpse of the T-1000's head blown apart by the  blast. 
It is hurled back. The doors close. The car descends.
 <-73L->
 ON THE T-1000,  outside the elevator.   Its head, which is blown
apart  into  two doughy masses lying on  the  shoulders,  reforms
quickly.   There is no trace of the injury.   It sees the  closed
doors  and jams its hands between them,  its fingertips  becoming
pry-bars. It pulls the doors apart with inhuman strength...
 <-73M->
 ...and LEAPS INTO THE OPEN SHAFT. It falls two floors and...

-----------------------------------------------------------------
74 IN THE ELEVATOR
-----------------------------------------------------------------

 Our trio hears  a loud THUMP on the roof.  Terminator, reloading
the shotgun, looks up.  Sara grabs the .45 from his waistband and
aims it at the  ceiling. BEAT... Then  CLANGG!! a swordlike shaft
punches  through the ceiling and spears down four feet  into  the
elevator car. It is inches from Sara's face. She opens fire, BAM-
BAM-BAM--  right  through the roof.   Lightning  fast  the  lance
withdraws and thrusts down again,  slashing Terminator's  jacket,
and  missing John by inches.  Terminator chambers a round and  K-
BOOM!  the  12 gauge opens a hole in  the  ceiling.    Terminator
rocks out in a fury of firing/cocking/firing as the metal  shafts
slash  down again and again.   Sara yells in pain as one of  them
slices open her upper arm.

-----------------------------------------------------------------
75 The doors open.
-----------------------------------------------------------------

  Sara  pulls John out as soon as the gap is  wide  enough.  They
emerge  into  the basement.   We see the  Harley  parked  nearby.
Terminator,  in a rearguard action,  fires another blast  through
the  ceiling and runs out.   He throws his leg over  the  Harley,
kicks  it  to  life  with one  powerful  stroke  and  then  whips
something out of the inner pocket of his jacket.  He throws it to
John. A road flare!?

-----------------------------------------------------------------
76
-----------------------------------------------------------------

 In the elevator, the T-1000 has bashed a hole in the ceiling big
enough  to...  pour  itself through.  A massive blob  of  mercury
extrudes from the opening.  The mass drops through the hole, down
out of frame, then comes back up into frame as Officer X.
 It  seems to need just a second to get its mental  act  together
after  doing this kind of taffy-pull with itself.   It opens  its
eyes and sees--

-----------------------------------------------------------------
77
-----------------------------------------------------------------

 TERMINATOR,  the shotgun held in his teeth,  astride the roaring
Harley twenty feet away.  Terminator twists the throttle and pops
the clutch.   The back tire screams on the concrete.   The  front
wheel  lifts  off  the ground and the heavy bike  launches  in  a
thundering wheelie. 
 Terminator  gets  off  just before the  bike  hurtles  into  the
elevator.   The  Harley slams  the T-1000 square and  smashes  it
right through the back wall of the elevator.  Terminator rolls to
his  feet.  John strikes the flare on the  concrete.  Tosses  it.
Terminator  catches  the  lit flare with  one  hand.  Levels  the
shotgun with the other.  With his last round he blows a big  hole
in  the bike's gas tank.  Gas splashes everywhere,  covering  the
struggling T-1000. Terminator tosses the flare.  KA-VOOOM!
 The   explosion  knocks  Terminator  backward  off   his   feet,
enveloping him in the fireball.   He gets up,  smoking,  and runs
after John and Sara toward the exit ramp.

-----------------------------------------------------------------
78 AT THE EXIT RAMP
-----------------------------------------------------------------

 They are partway up  when a blue-and-white hospital security car
comes screeching down the other way. Without breaking stride Sara
runs right at the car.   It skids to a shrieking halt.   She's in
the guy's face with the .45 in both hands.
 SARA: "Out of the car!!
 The patrol guy is thinking what he can try when BAM!  she puts a
round through the glass next to his head.
 SARA: "RIGHT NOW!"
 The  door opens and the guy is coming out with his hands  up  as
Terminator arrives.   The cyborg flings the rent-a-cop out of the
way  and slides behind the wheel.   Sara gets John into the  back
seat and dives into the front passenger seat as--
 <-78A->
 Terminator slams the car in reverse and punches it,  lighting up
the tires on the slick ramp.   Terminator hands the shotgun  over
his  shoulder to John and tells him to reload.   John pulls  some
shells from the pocket of his army jacket and starts feeding them
in.  Terminator  powers backward up the ramp,  scraping along one
wall, barely in control.  Because...

-----------------------------------------------------------------
79
-----------------------------------------------------------------

 The T-1000 is running at them out of the inferno below. This guy
won't  quit.   Shifting  from chrome mode to the cop-form  as  it
runs. It sprints up the ramp after the retreating car.  T-1000 is
gaining.

-----------------------------------------------------------------
80
-----------------------------------------------------------------

 Terminator  hands  Sara  another  magazine  for  the  .45.   She
snatches  it,  drops  the other out,  and slaps in the  new  one. 
Cocks the slide.  The car backs along the service driveway toward
the security gate.  John hands the shotgun back to Terminator. He
leans out the window and takes aim at the pursuer.  The  T-1000's
face is right in the headlights.
 <-80A->
 Terminator fires,  blowing a hole in its shoulder.  Shiny liquid
metal visible in the hole, which then closes.
 <-80B->
 Sara, half out the passenger window, opens fire. The car crashes
backward through the security barricade.
 Terminator (calmly): "Hang on."
 He  cuts  the wheel hard.   The car slews into  a  reverse  180,
swapping  ends  with  a  screech.   T-1000  is  almost  on  them.
Terminator punches it.  The car accelerates forward.
 <-80C->
 T-1000 leaps.   Lands on the trunk.  Its hand is a metal crowbar
slammed  down  through  the trunk  lid.   Feet  dragging  on  the
pavement,  it slams its other hand down,  punching another  metal
hook into the trunk lid,  pulling itself up.  Terminator turns to
Sara.
 Terminator: "Drive."
 Terminator heaves himself half out of the driver's window.  Sara
slaps her foot down on he throttle and steers from the  passenger
side.
 <-80D->
 T-1000,  fully on the car now, holds on with one hook-hand while
it slams the other into the back window,  sweeping away the glass
and missing John by inches as he ducks. It draws back for another
swing, lunging forward as--
 <-80E->
 Terminator  whips  the shotgun down over the roof  of  the  car.
Fires point-blank.   Hits the T-1000's arm just above the  "hand"
which anchors it to the car.   The 12 gauge blows the arm  apart,
severing the hook-hand.
 <-80F->
 T-1000 tumbles backward off the accelerating car. John looks out
the back window,  his eyes wide.  He sees the T-1000 roll to  his
feet  and  continue running.  But he's dropping way  behind  now. 
Sara has the car floored and the liquid-metal killer won't  catch
them on foot.
 <-80G->
 John  watches,  in awe,  as the "crowbar hand",  stuck into  the
trunk right in front of him,  reverts to the neutral polyalloy...
a kind of thick mercury.  The gray metal slides off the trunk  of
the car and falls onto the road to lie there in a quivering  blob
(in  the film,  it remains a crowbar hand,  lying on the  street,
ED.).
 <-80H->
 The  car  speeds  off into the night.  REVERSE  on  the  T-1000,
walking  now,  coming right up into close up,  watching the  tail
lights recede. It looks down.
 <-80I->
 ANGLE ON BLACKTOP,  tight on the liquid metal blob.   Next to it
is  the  T-1000's shiny cop shoe.   The mercury blob  crawls  and
rejoins the main mass, disappearing into the "shoe".

-----------------------------------------------------------------
81  Int./ Ext. Security car
-----------------------------------------------------------------

 A  GHOST  CAR blasts out of the darkness on a  long  stretch  of
moonlit  highway.  Headlights  off,  the  Hospital  Security  car
punches a hole in the wind.
 <-81A->
 INSIDE  THE SPEEDING CAR the energy is still high.   The air  is
blasting in the shattered windows as Terminator drives the car  -
CAily by electronic night-vision.  His eyes glow faintly red.
 John: "Can you even see anything?"
 <-81B->
 TERMINATOR'S POV.  A monochrome image of  the highway lit bright
as day. 
 <-81C->
 Terminator replies in a matter of fact tone.
 Terminator: "Everything."
 John: "Cool."
 Sara  looks  at Terminator,  still not quite believing  this  is
happening.   But  this is a different Sara than the  waitress  of
1984.   She  spends  only  a  second  or  two  dealing  with  the
unbelievable. Then she turns to John in the back seat. 
 SARA: "You okay?"
 He nods.   She reaches for John and we think she's going to  hug
him.   She starts to rub her hands over him and we realize  she's
checking for injuries, very clinically the way a vet checks a dog
for broken bones.
 He  pulls  away from her.   He hates her  always  checking  him,
treating him like he might break, like some piece of rare china.
 John: "I said I was okay."
 Sara looks at him, exasperated and stern.
 SARA: "It was stupid of you to go there."
 John stares at her, surprised. 
 SARA:  "Goddammit,  John,   you  have to be smarter  than  that. 
You're too important!  You can't risk yourself,  not even for me,
do you understand?   I can take care of myself. I was doing fine. 
Jesus, John. You almost got yourself killed."
 We  see his chin quiver.   He's a tough kid,  but all he  really
wants is for her to love him.   He hasn't had enough years on the
planet yet to be the man of steel she demands.
 John: "I... had to get you out of that place... I'm sorry, I..."
 His  face  crumples.  He starts to cry.  Sara gives him  a  cold
stare.
 SARA:  "Stop it!   Right now!   You can't cry, John.  Other kids
can afford to cry. You can't."
 He's  trying to be brave,  he really is.   Terminator turns  and
sees the water leaking from his eyes.   It doesn't make any sense
to him. 
 Terminator: "What is wrong with your eyes?"
 John turns away,  ashamed.   Sara lets her breath out, realizing
how keyed up she is.   She turns to Terminator, giving him a wary
once-over.
 SARA: "So what's your story?"
 Cut to:

-----------------------------------------------------------------
82  Ext. Mental hospital
-----------------------------------------------------------------

 The cops have shown up,  as they always do.  There are black and
whites everywhere,  and ambulances are arriving.  Two cops and an
orderly  are  required to subdue poor doctor  Silberman,  who  is
raving at the top of his lungs.
 Silberman:  "...it  was all true and we're all going to die  and
the guy changed, I saw him change!!"
 It's quite pathetic. 
 A nurse shoots him up with a sedative. They lead him away.
 <-82A->
 T-1000 walks unperturbed among the milling cops.  No-one notices
him. He slips into his cruiser and drives off into the night.

-----------------------------------------------------------------
83  Int. Car
-----------------------------------------------------------------

 Terminator drives steadily into the black night.
 SARA: "This T-1000... what happens when you shoot it?"
 Terminator: "Ballistic penetration shocks it, but only for a few
seconds."
 Sara thinks about that. Then.
 SARA: "Can it be destroyed?"
 Terminator: "Unknown."
 They ride along in silence for a few seconds.
 Sara sees something up ahead, some lonely neon in the blackness.
 SARA: "Pull in here. We have to ditch this car."

-----------------------------------------------------------------
84  EXT.  SERVICE STATION - NIGHT
-----------------------------------------------------------------

 A  rundown  gas  station with a buzzing  neon  sign  and  no-one
around.   They  pull  into the drive and slowly cruise  past  the
empty  office.   A sign in the window says CLOSED  SUNDAY.   They
continue around the building to the garage's back door.
 AT THE GARAGE DOOR.   Terminator breaks the lock on the  roll-up
door and raises it.  Sara pulls the security car in out of sight. 
Terminator rolls the door down behind them.

-----------------------------------------------------------------
85  INT. GAS STATION  85
-----------------------------------------------------------------

 Dark.    Sara  switches  on  the  single  drop-light.   She  and
Terminator  look  at  each  other.   Terminator  is  shot-up  and
bleeding, and Sara has a vicious slash in her upper arm which has
soaked her sleeve with blood.
 SARA: "You look like handmade shit."
 Terminator: "So do you."
 CUT TO:

-----------------------------------------------------------------
86
-----------------------------------------------------------------

 TIGHT  ON FIRST AID KIT from the office,  plus some  not-so-oily
rags,  a bottle of rubbing alcohol,  a few small tools, and other
makeshift  odds  and ends.   Terminator's hand comes  into  shot. 
Sets down a bloody rag. Picks up a clean one.
 WIDER.   Sara sits on an empty crate.  Terminator is beside her,
suturing  her  wound with some fine wire from the winding  of  an
alternator.   Using a pair of needlenose pliers he draws the wire
through her pale skin with a delicate hand.
 Terminator: "I have detailed files on human anatomy."
 Sara stares into his face,  inches away, fighting the pain.  She
doesn't like him being this close to her to begin with, let alone
carving on her.
 SARA: "I'll bet.  Makes you a more efficient killer, right?"
 Terminator: "Correct."
 Cut to:

-----------------------------------------------------------------
87
-----------------------------------------------------------------

 TIGHT ON TERMINATOR'S BACK.   The leather jacket is riddled with
bullet  holes.   Sara  and  John  help  pull  it  off,  revealing
Terminator's broad, muscled back beneath. 
 WIDER.   John and Sara stare in amazement.   There are at  least
twenty  bullet holes in  him.   Back  Arms.   Legs.   Fortunately
they're all 9mm.  The holes are small and the damage cosmetic.
 John: "Does it hurt?"
 Terminator:  "I  sense the injuries.   The data could be  called
pain."
 TIGHT  ON SARA AND TERMINATOR.  Sara starts washing  the  bullet
holes in his broad back with alcohol.
 SARA: "Will these heal up?"
 Terminator nods.  She reaches into the bloody wounds with pliers
and  finds  the copper-jacketed bullets,  flattened  against  his
armored  endoskeleton.   Pulls them out.   They CLINK one by  one
into a glass.
 SARA  That's good.   Because if you can't pass  for  human,  you
won't be much good to us.
 She concentrates on removing the slugs. CLINK. CLINK. 

-----------------------------------------------------------------
87 John
-----------------------------------------------------------------

 John: "How long do you live. I mean last?"
 Terminator:  "A  hundred and twenty years on my  existing  power
cell."
 Sara  nods,  pulling out another slug.   CLINK.   The  glass  is
nearly  full of flattened bullets.   She begins to sew the  holes
closed with a few wire sutures.  John watches in quiet amazement,
the two warriors calmly fixing each other.
 John:  "Can  you learn?   So you can be be...  you  know.   More
human. Not such a dork all the time."
 Terminator turns toward him.
 Terminator:  "My  CPU is a neural-net  processor...  a  learning
computer.  But Skynet presets the switch to "read only" mode when
we are sent out alone.
 SARA (cynical): "Doesn't want you thinking too much, huh?"
 Terminator: "No."
 John: "Can we reset the switch?"
 CUT TO:

-----------------------------------------------------------------
88
-----------------------------------------------------------------

 E.C.U. OF AN X-ACTO KNIFE cutting into Terminator's scalp at the
base of his skull.   His voice calmly directs Sara as she spreads
the bloody incision and locates the maintenance port for the  CPU
in the chrome skull beneath.
 Terminator: "Now open the port cover."
 She  wipes  away the blood and uses  the  garage-mechanic's  air
tools to unscrew the port cover. 
 <-88A->
 TERMINATOR  POV (DIGITIZED) as he watches her work in  a  mirror
they've  taken  from the washroom.   Sara and John  are  standing
behind him. Her hands are covered with blood, like a surgeon's.
 Terminator: "Hold the CPU by its base tab. Pull."
 Following  his  instructions,  she  reaches in with  a  pair  of
tweezers  and  PULLS--There is a BURST OF STATIC and  the  screen
goes BLACK.
 CUT TO:

-----------------------------------------------------------------
89
-----------------------------------------------------------------

 TIGHT  ON  JOHN AND SARA looking at what  she  has  removed.   A
reddish  brown  ceramic rectangle with a connector  on  one  end. 
About  the size and shape of a domino.   On close  inspection  it
appears to be made up of small cubes connected together.   It  is
identical to the shattered one in the vault at Cyberdyne Systems. 
Now  we know what it is that Miles Dyson values  so  highly.  The
brain of a terminator.
 <-89A->
 WIDER.  John walks around Terminator and looks at his face. Eyes
open, he is completely inert. Dead. John lifts his huge hand. The
dead  servos whine sullenly as he forces them.  It's  like  rigor
mortis. He releases the hand and it stays in the lifted position.
Sara examines the CPU chip.
 John: "Can you see the pin switch?"
 She  ignores him.   She looks at Terminator.   Then back at  the
chip.  Then  she sets it on the work table and picks up  a  small
sledge hammer.   John realizes what she is about to do.  Dives at
her as the sledge is whistling down.
 John: "No!!!!"
 He  slaps  his hand down over the chip.  Sara barely  stops  the
sledge before smashing his fingers.
 SARA: "Out of the way, John!"
 John: "No! Don't kill him!"
 SARA: "It, John. Not him. It." 
 John: "Alright, it. We need it!"
 John keeps his hand right where it is.
 SARA: "We're better off by ourselves."
 JOHN: "But it's the only proof we have of the future...about the
war and all that.
 SARA:  "I don't trust it!  These things are hard to kill,  John,
believe me, I know. We may never have this opportunity again."
 John:  "Look, Mom, if I'm supposed to ever be this great leader,
you  should  start  listening to my leadership ideas  once  in  a
while. 'Cause if you won't, nobody else will."
 Smart kid.   He's got her.  She nods, reluctantly.  He palms the
chip and studies it minutely. 
 <-89B->
 John  takes a pin and moves the almost invisible switch  to  the
other position.  It is now in "write" mode.   Then he grimaces as
he inserts the wafer back into the slot in Terminator's skull.
 <-89C->
 TERMINATOR VISION flares back to life in a burst of static.  The
image forms. Sara and John stand behind him in the mirror.
 Terminator: "Was there a problem?"
 John glances sheepishly at Sara. Then smiles at Terminator.
 John: "No problem. None whatsoever."
 CUT TO: 

-----------------------------------------------------------------
90
-----------------------------------------------------------------

 JOHN   SLEEPING,  lying  on a pile of rags next to  a  stack  of
tires.  The lights are off.   Sara sits nearby,  crosslegged, her
back against the wall.  The .45 is cradled in her lap.  She looks
weary,  but  she  won't allow herself to  sleep  with  Terminator
present.
 By the office windows,  in a slash of moonlight,  is Terminator. 
He stands silent and still,  watching the night.   Only his  eyes
move,  tracking with the occasional car passing on the road.  His
figure silhouetted and still.
 DISSOLVE TO:

-----------------------------------------------------------------
91 SAME IMAGE. Now DAYLIGHT streams in the dusty windows.
-----------------------------------------------------------------

 Terminator has not moved.   Faithful machine sentinel.  He turns
at a sound.   John stirs, waking up.  He squints at the sunlight. 
Sara is still awake. She gets up, wincing at the pain in her arm.
 Cut to:

-----------------------------------------------------------------
92  Ext. gas station - Day (Later)
-----------------------------------------------------------------

 John  and Terminator walk to an old Chevy pickup  parked  behind
the  garage.   The  day is clear but windy.   Dust  devils  chase
themselves behind the place.  The pickup is locked but Terminator
breaks the side-window with his fist and opens the door.   He and
John climb in.
 <-92A->
 IN THE PICK UP.   Terminator has this trick (which you could  do
too  if you had servo-driven steel fingers) where he smashes  the
cowl around a steering column with one blow from the palm of  his
hand.  When it shatters he strips it away with a single move, and
then  turns the stub of the lock-mechanism with  his  fingertips. 
This  starts the vehicle.   It takes about  three  seconds.    In
fact,  he  does it so quickly,  the truck is running by the  time
John flips down the sun visor.   A set of keys drops out and John
catches them.  Dangles them in front of Terminator's eyes.
 John: "Are we learning yet?"
 <-92B->
 Sara comes out.   She's found a mechanic's coverall inside, used
but fairly clean.   It doesn't fit too well but it's better  than
the  stuff from the hospital.   She's still  barefoot.  The  sun,
which she hasn't seen in months,  hurts her eyes.  Terminator and
John pull up in the pickup. She gets in.
 <-92C->
 Terminator: "We need get as far from the city as possible."
 SARA: "Just head south."
 Cut to (you'll see in part V):

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.