Skip to main content

 "The  guy  who said money can't buy you  happiness  didn't  know
where to go shoppin'!"
                      David Lee Roth, Kerrang!, January 19th 1991


   MUSIC REVIEWS: FULL-LENGTH CD RELEASES (BOOTLEG DEPARTMENT)
                      by Richard Karsmakers

 For  the  first time I've decided to make a  split  between  the
regular CD releases and those that are labelled "bootlegs". These
bootlegs are generally not of commercial quality (although  there
are  numerous exceptions to that rule) and usually  feature  full
live concerts not available 'officially'. They all have in common
that the performing artist gets no royalties paid on them.  There
are  huge  discussions possible about  condoning  bootlegging  by
purchasing  bootlegs  and  the like,  so before  I  get  down  to
reviewing  some of them,  I'd like to explain my thoughts on  the
subjects.
 "Bootlegs  are illegal.  The artist gets no money  from  bootleg
sales,  but  regular  album sales hardly dwindle due  to  bootleg
sales.  If  you're a real fan of a band and you buy  bootlegs  of
them,  that  does not mean their regular albums - i.e.  the  ones
they do get royalties on - suddenly don't sell anymore. Metallica
puts  bootleggers  in the snake pit so the recordings can  be  of
better  quality;   Marillion  releases  "semi-official"  bootlegs
through  their  fan club.  Dream Theater's drummer  Mike  Portnoy
likes  the  fact  that Mike Bahr of  the  Ytsejam  list  produces
limited  edition  bootlegs (after all,  Mike makes  virtually  no
money on them). Bootlegs enrich the music experience of listening
to  a  band.  I don't think they can possibly harm  a  band;  I'd
sooner think they help a band."
 There. Now let's get down to the descriptions, shall we?

Deep Purple (featuring Joe Satriani) - Flying in a Purple Dream

 Deep  Purple's  Ritchie Blackmore left the band for  the  second
time  (again to form Rainbow) just prior to a Japanese  tour.  In
stepped Joe Satriani, who went to do two legs of Deep Purple "The
Battle  Rages  On" tour before Steve Morse stepped in  as  a  new
permanent member.
 At  least two good bootleg recordings are known to  exist,  both
double CDs, and "Flying in a Purple Dream" is one of them. It was
recorded during the Japanese (first) leg of the tour,  to be more
precise  on  December 5th 1993 in Yokohama.  Satriani  plays  the
songs  with immaculate precision,  a lot closer to  the  original
versions,  and  nowhere as sloppy as Ritchie played them when  he
was  still  with the band.  Joe even pulls off  "Child  in  Time"
rather  well,  though I expect nobody will ever  equal  Ritchie's
version on "Made in Japan" (least of all Blackmore himself!). The
best  thing that ever happened to Deep Purple in recent years  is
Ritchie's  leaving (who as far more at home and a lot  better  in
Rainbow). This CD is a joy to listen to.

Dream Theater - Carpe Diem (independent)

 Some of you,  no doubt,  may have been aware of my Dream Theater
afficionadity.  For  the last couple of years,  ever since  about
1992  they  have  been my top  band.  Their  compository  skills,
coupled with their amazing technical craftsmanship,  have  caused
me to dig them seriously. As a result, I've been purchasing quite
a few bootlegs of late. "Carpe Diem", made from a remarkably good
audience DAT recording of last year's July "Bospop Festival",  is
one of them.  Only about a hundred of these discs have been made,
and  I am glad to be the owner of one.  Apart from the fact  that
it's  really  good quality - possibly a bit too clean  at  times,
weirdly enough - and a full gig,  it also features the incredible
"A  Change of Seasons" in the new version as recorded on the  EP.
Apart from the encore - "6:00" - the audience is silent enough to
allow you to enjoy the music. A really good disc, this one, and a
real collector's item too!
 If you're interested in getting this CD, contact me via email or
snailmail. The guy who makes them actually burns them on CD WORMs
so he can make as much as demand warrants.  I know where he lives
so I can get them for you.  Expect to pay between US$ 25 and  US$
30 for them, including postage.

Dream Theater - Lost in the Sky (Metal Crash)

 "Carpe  Diem"  was  not  the only  Dream  Theater  bootleg  I've
purchased of late. Not by a long shot, actually. Someone recently
sent  me a copy of the "Lost in the Sky" double CD,  recorded  at
Palasesto, Milan, Italy, on November 15th 1993). The reason why I
find  it  necessary  to  rave about it is that  it  is  of  truly
commercial quality.  Although I rated "The Dance of Eternity"  at
my  personal max,  "Lost in the Sky" is just that tad  better.  A
pre-FM  soundboard recording,  as a matter of  fact.  Advantages:
Bass drums aren't too loud, the entire mix is clear, and you hear
the subtlest of keyboard sounds too.  Disadvantage: Less audience
atmosphere (though many of you may find this an advantage).
 Although it does not feature such fantastic songs as "Eve"  with
samples  and "A Change of Seasons" (oh hallowed song!),  it  does
feature  other  interesting songs such as "Afterlife"  (from  the
debut  album) and a variety of in-between bits and jams  such  as
"Mission:  Impossible  Theme",  "Puppies  on Acid" (in  fact  the
beginning of "The Mirror" on "Awake") and "Barfbag".  These songs
were referred to on the "Ytsejam" Dream Theater Internet  mailing
list all the time, but now I finally know what they are...
 If  you find it,  get it.  As a fan you won't  be  disappointed.
There  is  only one bootleg CD that comes to mind that  also  has
such excellent sound:  Joe Satriani's "Guitar  Killer".  Bootlegs
are often of good quality, but excellence such as on "Lost in the
Sky" is rare.
 The date is the only thing I'd like to say more about.  As Dream
Theater were touring Europe about half a year earlier,  it may be
doubted  whether  in fact this was  recorded  in  November.  Then
again, it might be anyway.
 A  full track listing:  (CD 1) "Metropolis  Part  1",  "Mission:
Impossible Theme",  "After Life", "Under a Glass Moon", "Wait for
Sleep",  "Surrounded",  "Ytse Jam",  "Puppies on Acid", "Take the
Time",  (CD 2) "To Live Forever", "Barfbag", "Another Day", "Only
a Matter of Time", "Pull me Under", "Eve" and "Learning to Live".

Dream Theater - When Dream and Today Unite (Independent)

 Remember "Subconscious" and "Acoustic Dreams", the Dream Theater
bootleg CDs that I reviewed in earlier issues of ST  NEWS?  Well,
whether  you do or don't doesn't really matter,  as I'll  refresh
the memories of those in the know and those entirely unaware  all
the same.
  One  of the people who is a member of  the  Internet  "Ytsejam"
Dream Theater mailing list, Mike Bahr, occasionally puts together
good  bits from various bootlegs and other sources  and  releases
them via this mailing list.  As a matter of fact, during the time
this ST NEWS issue took to complete,  he's done three. The first,
chronologically,  is "When Dream and Today Unite". It's a limited
edition  of 1000 copies,  as opposed to the other ones which  are
inevitably  500  copies.  What we have here is a re-make  of  the
Dream Theater debut CD, "When Dream and Day Unite", only with new
singer James LaBrie at the helm instead of the slightly atrocious
original  singer,  Charlie Dominici.  Compiled from rare  bootleg
live recordings,  it offers much better versions of every  single
of the original songs.  Two are of somewhat inferior quality  due
to  their not having been played in concert a lot,  but the  rest
sounds better musically,  and,  of course,  there's James singing
the  stuff.  The icing on the cake is the presence of some  bonus
tracks  that appear to stem back from those olden days  but  that
were  never released even with Charlie doing  the  singing.  Such
small gems include "Get Funky" (which is an alternative intro  to
"Status Seeker",  really),  "Mission Impossible",  "March of  the
Tyrant"  (an  excerpt from the old Majesty  demos,  glued  rather
excellently to the end of "Only a Matter of Time",  taken off the
"Lost   in   the   Sky"   bootleg),   "To   Live   Forever"   and
"Moonbubbles/Showdown" ("Showdown" really being "Barfbag"). Sound
quality is, if not commercial, quite awesome.
 And the good news is that you can own one, too. Although ST NEWS
will  cease to be after this issue,  the editorial  address  will
remain valid for a long time still,  and I will also be reachable
on the Internet,  the latter hopefully for the rest of my days. I
have got an extra copy of "WDATU", you see, and it's up for sale.
I  won't  be a total bastard and sell it for  US$  25,  which  is
exactly the price I payed for it. This price, and there's a minor
catch,  is without postage, so in the end it'll probably be about
US$ 30. I'd like to have the money paid in US dollars, and please
contact  me before you send any money.  If you're afraid  someone
else is going to run off with the CD,  you can always bung on  an
extra $5 or $10 to make sure it goes to he who offers the highest
amount  of money,  but please don't go berzerk,  OK?  I  will  be
taking offers until December 31st,  at which time I will sell  it
to  whoever  offered the most (if there are more  who  offer  the
same,  I  will draw straws for you).  Be sure to write down  your
address (and/or email address) clearly for when I want to get  in
contact with you. The copy for sale is #69 of 1000.

Dream Theater - Antiquities (Independent)

 "Antiquities"  is,  chronologically,  the fourth  Dream  Theater
bootleg  Mike  Bahr  has  released (and  the  second  within  the
timespan of this issue of ST NEWS). It's kind of a double-package
with  "Scenes  of  a Memory" (below),  featuring  old  stuff  and
collectibles  from various Dream Theater demos,  studio  outtakes
and live gigs. Both have been released as limited edition runs of
500 copies. The quality varies, as it's from various sources, but
varies between "moderate" to "almost commercial".  This CD offers
"A Crack in the Mirror" (alternative intro to "The Mirror"), "The
Mirror"  and  "Take  the Time/The Mists  of  Evening"  (a  longer
version  with  an  alternative  ending)  from  a  gig  with   new
keyboardist Derek Sherinian, recorded on the December 1994 leg of
the "Waking up the World" tour. Further it offers an unused track
from  the "Live at the Marquee" gig - "Under a Glass  Moon".  The
quality of this track is a tad disappointing,  because it's below
the standard of the actual "Live at the Marquee" CD.  Next follow
two  "Images and Words demo session" tracks with James LaBrie  on
vocals:  "A  Change  of Seasons" and "Don't Look  Past  Me".  You
should all know the first song by now,  which is,  in this  case,
the same version as that on "Instrumental II" but now with  James
on  vocals.  The  latter is an old song that was on  Mike  Bahr's
first collection CD,  "Subconscious",  only there it had Dominici
on  vocals.  The  three  last tracks are  from  the  autumn  1990
vocalist  auditions  after Dominici had left the  band  and  they
didn't yet have James LaBrie.  Featured here are "Metropolis Part
I"  with Steve Stone on vocals (different,  but  OK,  interesting
vocal harmonics at the beginning),  and "The Killing Hand" and "A
Fortune  in  Lies",  both with John Arch  (ex-Fates  Warning)  on
vocals.  I  personally can't stand these last two tracks,  for  I
think Arch really rapes them.  He used to be OK in Fates Warning,
but here he just, well, sucks giant rock.

Dream Theater - Scenes of a Memory (Independent)

 When  Mike  Bahr decided to release the old  snippets  of  Dream
Theater,  he  had too much stuff to be able to fit it on one  CD,
though  I am afraid he didn't have quite enough for  two.  Still,
"Scenes  of a Memory" is the second of the two.  As far as  I  am
concerned,  it is the least of all CDs he's released so far  (and
that  includes Rush' "Cygnus",  which he released last  year  and
which has a rather substandard quality standard).
 It  starts  off  with  four tracks from  a  gig  in  Providence,
Richmond,  July 20th 1989. Charlie Dominici on vocals, of course.
The intro is interesting,  "Distant Echoes", a kind of sampler of
"WDADU",  nice as a concert intro.  The further three tracks  are
instrumentally  excellent,  though  of slightly  sub-par  quality
sound-wise,  but  they have Dominici on vocals.  I rest my  case.
They're  not horrible,  but they just don't do anything  for  me.
What  follows is a clear filler,  the instrumental "Eve"  from  a
November  1993 gig,  still with Kevin Moore on keys.  A  superior
version already appeared on "Subconscious" and the studio version
appeared on one of the "Awake" singles,  so this is just  plainly
superfluous. Nothing special about it, either. Excellent quality,
certainly (damn near commercial),  but no rarity at all. "Eve" is
followed  by  three  "Awake" demo  sessions  -  "6:00",  "Lifting
Shadows off a Dream" and "Caught in a Web". The mix is different,
rougher,  and the last of these three is different with regard to
structure.  Interesting,  but not really the stuff you'd want  to
kill  for.  Still,  they're  better  than the  usual  demo  stuff
Metallica puts on CD singles (James:  "nnanannaaannaa"). The disc
further  offers  to further autumn 1990  vocalist  auditions:  "A
Change  of  Seasons" with Chris Cintron on vocals,  and  "Only  a
Matter  of  Time" with John Arch.  Chris is  simply  horrible  at
start,  but  smartens up a tad further down the song.  John  Arch
rapes "OaMoT", but thankfully it only lasts over 2 minutes and is
then  faded  away.  Last track on the CD  is  "Autumn  Moon",  an
instrumental piano bit by Kevin Moore.  Rather nondescript, but I
guess this is a true rarity. So far I've neglected to mention the
most  interesting  of  the offerings,  a  song  called  "Oliver's
Twist".  It's an "Images and Words" demo session of the  original
"Pull me Under",  instrumental, longer, with a different bassline
and  with an interesting bit of music at the end that would  make
it into "Erotomania" (I think) two years down the road.
 If you want to have all these Mike Bahr CDs (like I),  of course
there is no way around getting this.  But,  still, it's the one I
would most not mind missing.
 And that leaves me waiting for his next two projects:  "Critical
Mass"  (2CD  Rush bootleg,  "Counterparts"  tour,  supposedly  of
impeccable quality) and "Precious Things" (something with  really
rare and current Dream Theater stuff,  has been hyped quite a bit
already  and  I have a hunch Mike won't  let  anyone  down;  it's
scheduled for release in September).

Metallica - Garage Days Pt.II

 An interesting new Metallica bootleg digipak release featuring a
combination  of demos and the like,  this CD features  around  75
minutes  of music of varying quality.  I bought it for  30  Dutch
guilders at a bootleg stall at "Bospop" festival, where all other
vendors sold at at 40. It does pay to look before you leap.
 Anyway, let's get down to a description.
 The first 6 tracks are March '82 tracks,  i.e.  two months after
the  band was formed.  Ron McGovney still plays bass  there.  The
tracks  are  "The  Mechanics"  (an early  version  of  "The  Four
Horsemen"),  "Killing Time" (Sweet Savage cover),  "Let it Loose"
(Savage cover), "Sucking my Love" (a really rare Metallica track,
covering  a  Diamond  Head song,  which sadly has a  cut  in  the
middle,  missing a segment),  "The Prince" (another Diamond  Head
cover)  and "Jump in the Fire".  The quality is fairly  OK,  what
you'd  expect  for a 14 year old demo performance,  but  full  of
energy.
 The next batch contains two March '83 tracks, allegedly the only
tracks  with  Dave  and Cliff in the  band:  "Whiplash"  and  "No
Remorse".  The CD info claims this is the first time these tracks
occur on a CD or LP at the correct speed.  The sound quality is a
bit cleaner than the previous batch.
 The  rest of the CD features a wide variety of rare and  special
bits.  There's an early version of "Eye of the Beholder" ("na  na
na na na na"...),  "Remember Tomorrow" (only the  intro,  though,
like it appeared during the Donington show of 1995,  which  stops
short of where it starts to be interesting;  good quality),  "Two
by Four" (which has in the mean time made it onto two of the four
different  "Until it Sleeps" CD singles;  good  quality,  with  a
rather different mix),  "So What" (with singer Animal of the Anti
Nowhere  League  on vocals;  I believe  this  version  originally
occurred  on the video of the  "Metallican";  good  quality,  now
sung  with  an  English accent!),  "Am  I  Evil"  and  "Helpless"
(featuring  the  four original members of Diamond Head  as  well,
NEC,  Birmingham,  November  5th 1993),  "London Dungeon  /  Last
Caress  / Green Hell" (with Glen Danzig of ex-Misfits on  vocals,
Chicago 1994), "Rapid Fire" (Miami, 1994, with Rob Halford of ex-
Judas  Priest  on  vocals)  and  "Merry  Fuckin'  Christmas  From
Metallica (1993 Promo Christmas Message from Jaymz).
 All in all,  a really interesting collection that  is,  however,
more fun to have than to listen to. I had the impression that the
cover songs with original vocalists are all inferior to the  100%
Metallica ones,  and especially the Diamond Head songs get across
rather  chaotic. And it's a real shame that they took "2x4"  from
Donington instead of "Devil's Dance",  which didn't make it  onto
"Load".

Rush - Critical Mass

 Mike Bahr,  the guy who makes all these numbered limited edition
Dream Theater bootleg CDs, is also a Rush fan. He already offered
a  fairly  rare  bootleg before,  the  rather  mediocre  "Cygnus"
(mediocre  when  it came to sound quality,  for  the  songs  were
great).  Now he has joined forces with a guy called Scott  Hansen
and has released a limited edition (500 copies) double CD bootleg
of  the Rush "Counterparts" tour,  "Critical Mass",  recorded  at
Auburn Hills,  Michigan, USA, 22 March 1994. And this time he got
it just right, for what we have here is a full-concert bootleg CD
with  a quality next to commercial.  All instruments are  clearly
audible  without  excessive  bass drums,  and  the  vocals  sound
excellent.  There's a minor recording glitch in "Cold Fire",  but
other  than that is the finest Rush bootleg live CD I  have  ever
heard. The CD features classics like "Analog Kid", "YYZ", "Closer
to the Heart",  "Limelight",  "Xanadu" and "The Spirit of  Radio"
next to new songs the likes of "Animate",  "Double Agent",  "Cold
Fire",  "Leave That Thing Alone" and "Nobody's Hero".  And  quite
some songs in between,  totalling to over two hours with 23 songs
as well as a mysterious bonus track called "The Pieces of Eight".
 Very  much  worth getting,  this one.  In  November,  Mike  will
produce an extra (final) batch of unnumbered copies in  November.
For those of you who are interested, one CD will cost you US$ 60,
including shipping.  Contact me for the details if you feel  like
it. 

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.