Skip to main content

 "Having children will turn you into your parents."

                AN OPEN LETTER FROM JASON BECKER
                         by Jason Becker

 Some  time  ago,  an entire issue of ST NEWS  was  dedicated  to
guitar  virtuoso  Jason Becker,  an  incredibly  talented  person
struck  by  the  injustice of fate,  rendering  him  a  potential
invalid  through  a nerve disease called the  A.L.S.  Lou  Gehrig
Syndrome.  Abhorred  by  it,  I spent a lot of time  finding  out
things  about the disease and wrote to Jason - and he even  wrote
back.
 Some  years  have come and gone.  Jason can now no  longer  feed
himself, talk properly or walk, let alone play the guitar. In the
February  1994  issue  of "Guitar for  the  Practising  Musician"
occurred  an article by Jason Becker that touched me as  much  as
the first bad news did a few years ago.  I haven't asked  "GFTPM"
whether  this article could be republished because A) I only  got
the article pages sent to me (cheers thousandfold,  Michael!) and
B)  There  wouldn't have been time to ask before the  release  of
this issue.
 Anyway, below you will find the article. I hope it will give you
some  insight  into  how  the  life  of  a  guitar  prodigy   has
changed.suddenly and drastically.  I also hope it will give  each
and  every  one  of you - also those who aren't  into  hard  rock
particularly  -  a  reason to send him a card  on  his  birthday.
Address and birth date are to be found at the end.


 Jason  Becker is on his way to helping define just how  wide  in
scope a rock guitarist's vision can be. The panorama he's already
created   includes  his  technical  solo  wizardry  with   fellow
guitarist Marty Friedman in Cacophony. Their two records together
("Speed Metal Symphony" and "Go Off!") were compositional  thrash
marvels  of such intricate and precise speed-picking that  it  is
doubtful playing of this kind will ever be  duplicated.  Together
they  presented  the future of  Bach'n'roll,  adding  Stravinsky,
Philip Glass and Bartok to the list of not-so-obvious  influences
for  an  electric  rock  guitarist.  On  his  first  solo  album,
"Perpetual  Burn",  Jason  extended his reach with  the  acoustic
classical  piece  "Air".  Heralded as the  next  milestone  after
Yngwie Malmsteen, Jason surprised the guitar community by joining
David   Lee  Roth.   With  his  public  visibility  increased   a
hundredfold,  Jason did an about-face on the classical influences
and  returned  to his rockin' blues  roots,  showing  off  touch,
phrasing and a clear Albert King influence in his playing.
 But Jason was not to enjoy the fill fruits of his  collaboration
with Roth.  Along the path any musician takes there are obstacles
to overcome and trials to endure.  For Jason these roadblocks  go
beyond  the usual band or record company  hassles.  Sadly,  Jason
Becker  has  ALS  (Lou  Gehrig's  Disease),   a   muscle-cripling
condition which now makes it impossible for him to feed  himself,
much less play guitar.
 While  his hands may no longer answer the call,  his spirit  and
musical inspiration sing out as loud and strong as ever. With the
help  of computer technology,  Jason is finishing up  his  second
solo recording (tentatively titled "Perspective"), which runs the
gamut  from symphonic,  full orchestra pieces and a song by an  a
capella  girls choir to guitar-dominated tuned featuring  playing
by Michael Lee Firkins and playing from past recordings of  Jason
himself.
 What follows is an open letter from Jason to all of those people
who wish him well.

 "I  have  Amyotrophic Lateral Sclerosis (ALS,  or  Lou  Gehrig's
Disease) and I want to tell what that has been like for me...
 For a long time I debated whether to write this.  A lot of it is
very  personal  and I'm not sure that just  because  I've  played
guitar  on a few records I want everyone to know what my life  is
like.  I  decided to write it for a number of reasons:  For  one,
there  are  many people handicapped in one way  or  another,  and
maybe I can inspire them in some way to feel better or to do more
than they thought they could.  For another,  maybe if people know
what  some  handicapped  people go through they  will  feel  more
comfortable with them or at least be aware of them.  Also, I have
received many extremely nice letters which are very personal  and
I'd like to respond in kind but I'm unable to write.
 One  night  in May of 1989 I was lying in bed  sleeping  when  I
awakened by an intensely painful cramp in my left calf.  I'd  had
cramps  before  but this one didn't go away for the rest  of  the
night.  When I woke up the next morning that spot in my calf felt
very tired an lazy.  I thought it would go away but it stayed.  I
went  on tour with Cacophony,  then went to Japan to  perform  by
myself and then left the band to do my own music,  all the  while
with this lazy feeling in my left leg.  In November when I  moved
to  L.A.  to play with David Lee Roth I decided,  "Oh.  what  the
hell,  I  might as well go to a doctor and check this out." so  I
went to Kaiser [medical group] and they did a few tests:  pushing
up on my foot to see if it would twitch,  watching me walk,  plus
some electrical tests.  After they were done, two doctors came in
with ral sad faces and said,  "Well,  we're not sure but we think
you have ALS,  a nerve disease." They told me some people have it
for 10 years,  some for five,  but that you never can tell.  That
info sort of went in one ear and out the other.  The  possibility
of  dying just wasn't even in the realm of reality.  I  had  just
joined Dave's band and I was going to be the rock guitarist. That
night  I called my parents and nonchalantly said,  "They  say  it
might be some sort of werid disease - no big deal." They  thought
it was a big deal.
 During the next few months I started limping very noticeably and
my father moved to L.A.  to live with me.  I took test after test
after spinal tap after MRI exam. I had to change my diet from Big
Macs  to healthy food,  and learn a million cover songs  and  new
songs for Dave's band. All that time I wanted to write more songs
but didn't have the time or energy. But all that didn't matter. I
still  was  having the time of my life and making  money  playing
guitar  - what could be better?  It was also frustrating  though,
because I couldn't be as much of a creative influence as I kenw I
could have been under other circumstances. I remember not wanting
to let people know how bad it was and I didn't believe it  myself
at  the  time.  I wanted to be a pro in  every  way.  I  remember
getting a spinal tap, being in total pain, having the worst back,
head  and  neck  aches imaginable,  with pain  so  unbearable  it
brought  tears to my eyes.  I went to practice anyway.  I  got  a
muscle biopsy on my right leg and that made me limp on both legs.
But with all this pressure I was still having great fun.
 I was very lucky to have lots of support nearby.  I moved across
the street from my grandfather,  Wayne Heffley,  who is an actor.
He  played Vern Scofield on "Days of our Lives".  He was a  great
pal to have around and he helped me take care of my business so I
could concentrate more on music.  My friend Miko was also  always
there with any support I needed.
 In  March of 1990 we went to Vancouver to record the  "A  Little
Ain't Enough" album.  By then I was taking 100 vitamins a day and
shooting  B-12 into my leg,  which I couldn't  do  myself.  Steve
Hunter  (who played some rhythm and slide guitar) did it  for  me
every day.  My limp was getting worse.  My left knee always  felt
lazy  and  I didn't have much strength.  When I walked on  it  it
either snapped backwards or forward.  I always felt like a clumsy
geek,  wobbling around all the time.  Don't get me wrong - I  was
having the time of my life,  but I never really felt like  me.  I
was  very  happy  and lucky to have  Steve  there.  We  hung  out
together, ate together, went to the gym and talked and jammed. He
taught  me a lot.  He bandaged me up when I tripped over  myself.
C.C.  DeVille was there in Vancouver recording with Poison and he
was  very kind,  too.  He thought a pair of air-pump shoes  might
help me walk better so he bought me a pair of $200 Air Jordans.
 It  was always strange in clubs around there.  If someone  would
accidentally bump me a little I would stumble or fall and  people
would  say,  "get  that  drunk out of here" and  I  couldn't  say
anything.  Or  if we were going on stage to sit in or play  at  a
club I would be so worried about keeping my balance that I  would
play  very  mediocre and people would think,  "That's  David  Lee
Roth's  new  guitar player?" It was very weird in  the  recording
studio  as well.  As the weeks went along I needed lighter  gauge
strings  and I always wanted to play the guitars with the  lowest
action, which of course always sounded the worst, and I would get
razzed (and I would raz myself, too). One day I was recording the
acoustic  part to "Drop in the Bucket" and no matter how  hard  I
pressed, it wasn't hard enough. I barely got it after a while and
I  went in the back room and noticed that opening and closing  my
left hand was difficult.  I cried. It also took me a long time to
record  all the guitar because my creativity level was way  down.
Back then I wouldn't have admitted it to anyone or even to myself
because I always like to think I could overcome anything and be a
great musician.
 When  I got back to L.A.  there were a few months of nothing  to
do.  My left hand was getting weaker.  I recorded lots of 4-track
tapes so I could remember the things I could play and the ideas I
thought of.  On the one hand I knew I was getting worse, although
I  didn't know that "worse" was because I didn't want to look  up
statistics  on  ALS  and find out what they sound  was  going  to
happen; on the other hand, I reaslly believed that I was going to
be better, it was just a matter of time (I actually still believe
that).  I  started walking with a cane after much  resistance.  I
took  an experimental drug for a while that made me  walk  better
for  one  week and then made me sicker than I;ve  ever  been  and
worse for two months.  So I had to stop taking that.  I spent  my
21st birthday on this drug, in pain and in bed.
 When we finally went back to audition a rhythm guitar player and
a bass player,  my legs would shake when i stood up and played. I
couldn't do it.  I could tell my playing wouldn't last on a  tour
so I had to move back home to the San Francisco Bay Area.
 In  those last few months guitar companies really wanted  me  to
play their instruments. I would have endorsed Ibanez but everyone
and  his sister play Ibanez and now I see why.  Peavey made me  a
good guitar and they hounded me constantly to play their  guitars
so  I thought they would want to do something special,  and  they
did.  I  was  uneasy  about my guitar playing  and  told  them  I
couldn't  do  clinics or I might not be able to play at  all  and
they said they did not care. After we made a verbal agreement and
I  posed in pictures with their guitars I never heard  from  them
again.  I don't mean to bad-mouth anyone - I think they make good
equipment - but I'm just telling what it can be liked when you're
handicapped. No one wants a depressing image.
 In January of 1991 I recorded the Bob Dylan song "Meet Me in the
Morning" for the Guitar Recordings label with Steve Hunter,  Bret
Tuggle,  and Matt and Gregg Bissonette.  I was so nervous because
my  hands would shake sometimes when I played and I had  to  rely
heavily  on  the bar for my vibrato instead  of  my  fingers.  My
playing was maybe at about 50 percent.  It took a long time but I
am  still happy with the sond.  Steve Hunter's  producing  helped
immensely.
 Around  this time Steve Perry [of Journey fame]  called  me.  We
mostly talked about my ALS. He was very kind and easy to talk to.
We were going to get together to jam one day. I brought my guitar
and  had  a bunch of ideas but was nervous about my  weak  guitar
playing.  He could sense this so he just took me out to lunch and
to a movie.  He made me feel very comfortable and at ease. He had
to  help me in and out of the car because my legs shook so  much.
We talked a lot about music.  The way we feel about our music  is
very similar. We are both very technically advanced musicians and
even though we both always have played from the heart,  we  still
are maturing musically. He now continues to be a very good friend
and inspiration.
 In May of 1991 I went to the Huggins Clinic, where they take all
the  mercury fillings out of your mouth.  I think it was a  great
place.  I met many cool people and I lot of the things they  gave
and taught were beneficial but I did not get rid of the symptoms.
I  met a woman named Cynthia Hughes who had been  diagnosed  with
ALS  and was pretty far along but then she got her  fillings  out
and was perfectly fine!  So I would recommend that to anyone even
though it didn't work for me. I tried other things, too, nut they
didn't seem to help me either.
 A benefit show for me was held in June of 1991.  When my  friend
Lori Barker thought of doing the benefit for me I didn't want her
to. I thought it was embarrassing but she got it together anyway.
I thank her much for that.  it did raise money and that helped  a
lot.  I wish everyone with ALS or any crippling disease could  be
as lucky as I am.  Again I must thank everyone involved:  all the
technicians,  instrument companies,  musicians, "GFTPM" magazine,
and everyone. It was a very sweet thing.
 By  that time I was walking very slowly with two  canes.  Around
that same time,  or a little before,  a friend of mine named Mike
Bemesderfer set up a computer for me and taught me how to use  it
with a keyboard. Mike is a very talented musician. He plays flute
and  a  Yamaha windcontroller.  The tones he gets on  his  Yamaha
sound  similar  to an awesome guitar tone,  comparable  to  Allan
Holdsworth only more aggressive.  His playing is nothing short of
awesome  and breathtaking.  Anyway,  his lessons on how to use  a
computer made it possible for me to still create  music,  because
by this time I could not play guitar without my hands shaking and
without having physical pain and strain.  I had many ideas that I
couldn't do without the computer, so it truly was a lifesaver.
 Around July or August I reluctantly started using a  wheelchair.
Then  in October of 1991 I finished writing my new  album,  which
will  be out soon and which I'll tell more about  here  later.  I
recorded  almost all of it with my right hand because I lost  use
of  my left hand and arm before the right one went.  That  was  a
very interesting time because I felt great in a way,  still being
able to create music, but at the same time it was physically hard
to do. It was a strain to lift my arms so it sometimes took hours
to  get a simple idea down.  I would work for 10 hours a day  and
then be exhausted the next day.
 It  also was interesting writing in a completely different  way.
Almost all of the music came to me,  obviously, without a guitar.
Ideas  seemed  to come out of nowhere.  When I  actually  had  to
figure  out  the notes I heard in my head I pictures  them  on  a
guitar  but they didn't come from playing guitar or  thinking  of
the  guitar,  the  came  from  my mind of  my  heart  or  God  or
somewhere, which was a really new and neat experience. Instead of
thinking  of  the guitar part and learning that,  I  heard  whole
orchestral pieces in my head - already finished- that I just  had
to leaern and program. When I finally finished in October my goal
was  to put as many real musicians as possible on it and pay  for
everything myself. I got some recording done but I started to see
that  I  wouldn't be able to afford to make  it  sound  beautiful
rather  than "computer-like".  Also,  it is very  different  from
anything  Mike Varney has ever done before and I wanted to  reach
more  people.  I wanted to inspire as many people as possible  in
good ways so I wanted to spend lots of money on  promotion.  Mike
Varney  is  a great person who always has supported me  in  doing
what I felt I needed to do,  musically or otherwise, and this was
no exception. I owe most of my career opportunities to him.
 In  January of 1992 I was talking on the phone with  someone  to
whom  I had never talked before and my voice got really weak  and
it was all I could do to pronounce syllables. I was really scared
and  freaked out when I got off the phone.  People with  diseases
have do deal with things like this constantly getting  worse.  In
my  case my brain is compltely normal as well as my thinking  snf
my  feeling,  but little by little my body keeps going  away.  At
this  point  I  was in a wheelchair and I  couldn't  feed  myself
anymore  because  my  hands weren't strong  enough  to  hold  the
silverware  and my arms would shake when I raised  them.  Also  I
couldn't bathe myself,  brush my teeth, walk to the bathroom when
I needed to go, or any of those simple things that I used to take
for granted.
 I  am  normally very good at staying positive  and  being  happy
because  I am happy and positive by nature and always have  been.
Even though I have this disease I still think I'm really lucky in
many ways.  But there have been times when I've wondered why this
was happening.  I never took drugs or smoked cigarettes,  I  only
drank  alcohol  a handful of times,  I'm a nice guy,  and  yet  I
couldn't  move  or  take care of myself.  And now  my  voice  was
getting weak and hard for people to understand.  It made me  very
nervous. I didn't want to be just inside myself having no form of
communication;  that's hardly an ideal situation. It also doesn't
feel  good to see the people you love give up their free time  or
their lives to take care of you, even though they want to.
 Fortunately for me,  the money I made in Dave's band along  with
support from family and friends made it possible for my father to
quit  his job and take care of me full-time.  My  parents  always
have supported me in every way. My father, Gary, is an artist. he
taught and gave me the passion for creating. He puts his life and
art second to my every need. he is my biggest inspiration and one
of the great painters of the world.  My mother,  Pat, inspired my
positive  side.  What  she gives me makes it possible for  me  to
still  enjoy life - but most importantly,  she introduced  me  to
Jeff  Beck's  music.  I am lucky to  have  my  parents,  brother,
girlfriend,  uncle,  grandparents and friends who care for me and
love me.  I know of many handicapped people who are all alone and
don't  even  have enough money to pay strangers to take  care  of
them.  It's really sad and it's not their fault but yet it's like
pulling teeth; they are made to feel guilty when they need to get
money from the government or insurance companies.
 My  physicaly  feelings were forcing negative thoughts  into  my
head.  I  began to wonder if I would see my next birthday or  the
next  Christmas  or Super Bowl.  These weren't  good  or  healthy
thoughts but, as with anyone in a difficult situation, there were
times  when  there seemed to be nothing to hang on  to;  when  no
matter what I did, things kept getting worse. Then my doctor told
me about an experimental drug test that had done some healing  on
a rat's nerves.  He got me very psyched about it and said I could
take it in six months. For half of that time I began doing a dumb
thing:  I counted each day, always looking at the calendar. After
eight  months the doctor told me I was ineligible for that  test,
which  really  made me feel like shit,  as I'm sure it  did  many
other patients.  It may not have been his fault,  but it  doesn't
help  to have hope dangled in front of your face and then  pulled
away.
 Just  as in any profession there are cool doctors  and  butthole
doctors,  and I have had both.  Doctors and hospitals should  try
not to be so negative and depressing.  Many doctors are  strictly
statistic-oriented.  They ask the patient,  "Has this awful thing
happened  to  you  yet?  Has that horrible  thing  happened  yet?
Because  it  will,  you  know".  They don't  realize  that  their
comments put fear in a patient's mind and actually may help  make
the  bad thing happen.  Doctors can either bring you up or  bring
you  down.  Many doctors have the attitude that "You're going  to
die,  you  can't  get better" when there are countless  cases  of
miraculous healings.  When healings happen,  some say,  "Well, it
must  have been a misdiagnosis." If they don't know  what  causes
ALS, how do they know what it is? I have a friend named Vahid who
is  a healer and knows many people who have been  healed  through
meditation and faith.  He believes so strongly that I can do this
that  he helps me any time I want it,  free of  charge.  he  also
helps anyone elese he believes in. This automatically helps me to
believe it and stay strong. Some doctors don't realize the effect
their words have on patients.  No one - unless his name is God  -
can  tell you that you will die.  No human has the right  to  say
that.  Warnings  are  necessary but they never seem to  tell  you
about the miracles that happen and the handful of people that  do
heal and live for years.
 After  having ALS for about 2½ years I thought about  death  for
the  first  time and I figured out that it's not death  that  I'm
afraid of - everyone is going to die sometime. I'm sure something
nice  or something to learn will be there.  What I was afraid  of
was  leaving behind the people I love.  I have read  books  about
miraculous  healings and I continue to  meditate,  visualize  and
work  out.  I  had  the idea that if you did A,B and  C  you  got
results.  It  didn't seem like I was getting results - not  on  a
physical  plane,  anyway.  When I remembered back  to  practicing
guitar it seemed that I practiced and then got better and  that's
how it happened.  But there's more to it.  There's patience, luck
and faith.  I found myself asking people,  "How much should I  do
this?  How much should I do that?  What stuff should I eat?"  and
expecting a result after that.  No one can really give an answer,
which  I  didn't  realize until I  remembered  back  to  teaching
guitar.  Students asked me how often they should practice to  get
good.  I always laughed at that at said,  "However long it takes,
of  course!"  Some people spend an hour a day and get  great  and
some  people  spend 12 hours a day and never  improve.  The  only
answer is "However long is takes." And I had been asking the same
questions about this.  How long should I meditate?  Well, however
long it takes
 is the answer.
 After that phone call I mentioned earlier,  I got nervous  about
talking on the phone and I felt that no one would want to be with
me  because they would have to constantly care for me.  I  didn't
want to give my friends chores.  I did not feel that I was  worth
it.  I wouldn't talk to great friends. I wanted people to know me
for who I was;  I didn't want them to have to work to hear me  or
be with me. When I would finally see someone like Marty Friedman,
Steve  Perry or Richie Kotzen,  I would be so nervous  and  harld
talk and I wouldn't talk to them on the phone at all.
 In March of 1992 I went to get some therapy called "self-healing
body  work",  developed by a guy called Meir Schneider.  It is  a
really  great  therapy  that  requires a lot  of  effort  on  the
patient's part.  By doing this,  many people have gained movement
they had lost. Serrana, the therapist who worked on me (and still
does),  not  only helped slow my condition down a little but  she
became my girlfriend.  Before this time I definitely did not want
a girlfriend; I did not feel I was worth anyone's pity. I did not
feel  that I sdtill had anything to give - she showed me  that  I
did.  It  was nice for me to learn that some people can see  past
the  disability.  She became and continues to be a source of  fun
and a reminder that I am still a fairly normal person.
 Around  September of '92 my breathing and swallowing got  worse.
It was very hard to suck air into my abdomen and when I swallowed
I  had  to be careful not to choke.  Each swallow  became  nerve-
racking. ALS is a motor neuron disease. That means the neurons or
nerve cells that stimulate the muscles don't work, so the muscles
begin disappearing.  I have lost at least 30 pounds from the neck
down, and my voice is very hard to understand.
 Whatever  problem you may have in life,  you can choose  how  to
react to it. Don't listen to what the world thinks will happen to
you.  What your own mind expects and wants is what you can  have.
Keep the confidence,  creativity, humor and faith in yourself and
in life. This helps me.
 Now my record is nearly complete thanks to my friend Pat  Mapps,
who  is  funding  it,   and  many  other  wonderful  friends  and
musicians.  In fact there are some pretty incredible musicians on
it.  There are three long symphonic pieces with a full  orchestra
of nearly 100 violins and cellos, brass, woodwinds, bells, harps,
and piano. One has electric guitar as the solo instrument, played
beautifully by Michael Lee Firkins.  Initially, I was very bummed
out that I couldn't play on this song because it is probably  the
best song I've ever written, and I wanted it played with mu feel.
He  did a perfect job of blending the feel I wanted with his  own
style.  I'm  not bummed anymore.  There are two drum pieces  with
foreign flavor.  Matt and Gregg Bissonette play on  these.  Also,
Steve Perry sings/chants and plays percussion.  He really added a
lot.  He is extremely creative. It is a kick to hear him sound so
different.  There  is  also a choir piece sung  by  the  virtuosi
section  of  the  San  Francisco  Girls  Chorus  that  came   out
beautiful,  and at least three pieces that I recorded with guitar
on 8-track before I got this disease, which will be surrounded by
new,  real  musicians.  Other  musicians include my  friend  Mike
Bemesderfer,  playing wind controller and flute;  Steve Hunter on
guitar;  a great pianist named Danny Alvarez;  a tabla player; my
father  and uncle on guitar;  my brother Ehren (who is in a  cool
Bay  Area band called The Jenny Thing) on bass,  and  some  other
orchestra  musicians  whom  I  haven't  met  yet.   It  is   very
interesting  and there is no question that it is the  best  thing
I've ever written or recorded.  I have never heard an album quite
like it,  with as many styles on it.  It is heartfelt, unique and
aggressive,  yet gentle with a huge sound like a movie score, not
"computer-like" at all.  I am normally very uncomfortable talking
about my music,  but I don't feel uncomfortable in this case.  It
all  came out of my hands and head and I feel close to it but  it
came  to  me in such an unforced way.  I am always excited  as  a
listener  as  well as the composer.  I am excited for  people  to
experience it.
 I have just started a therapy called chelation.  It removes lead
and  other  heavy metals from the system.  It's  funny  how  fate
works,  how  things seem to happen when they  should.  My  friend
Elizabeth has a computer program called Prodigy,  which is hooked
up to computers all across the country and has access to lots  of
information and subjects.  She found a letter from a guy with ALS
who  tried  chelation,  gained  30  pounds and  got  rid  of  his
crutches.   Around   that  time  I  received  a  letter  from   a
chripracttor/fan  and friend named Stewart Zwiekoft,  who  always
sends  me information and contributions.  Because of me,  he  ahs
turned into an expert on ALS and he suggested I try chelation. He
thinks  there  might be a connection between the  combination  of
exposure to lead and having a virus,  such as chicken pox,  at  a
late  age  (which  I  had) and ALS.  I tried  it  and  the  first
treatment  made me feel really good.  My muscles and  joints  are
normally very tight and they cramp alot but this first  treatment
got  rid  of some of my cramps and loosened me a  little  bit.  I
can't wait to see what the other treatments do for me.
 Anyway,  that  is  my story.  I hope I didn't sound  too  whiny,
obnoxious  or arrogant.  I have been thinking about writing  this
for a while now and the more ALS has taught me, the more I wanted
to share.  Anyway, thanks for readin this and by all means, enjoy
life and be a good person.
                                                            Jason

=================================================================

 JASON BECKER DISCOGRAPHY

 Cacophony, "Speed Metal Symphony", 1987
 An  album  where  Jason  plays all  songs  together  with  Marty
Friedman (who also did all bass).  Most songs also feature vocals
(by Peter Marrino), with Atma Anur on drums.
 Marty Friedman, "Dragon's Kiss", 1988
 Marty's solo album,  featuring Jason playing guest solos on  two
songs.
 Jason Becker, "Perpetual Burn", 1988
 Jason's  only solo album,  featuring 7 altogether brilliant  and
magical instrumentals,  three of which co-feature Marty Friedman.
Jason did the production and all bass guitar and keyboards,  too.
Atma Anur did the drumming.
 Cacophony, "Go Off!", 1988
 The  second Cacophony album.  Again,  Jason with Marty  together
with vocals by Peter Marrino,  drums by Deen Castronovo and  bass
by Jimmy O'Shea. Jason co-produced it.
 Various artists, "Guitar Masters", 1989
 This is a Shrapnel Records sampler.  Jason plays on  "Altitudes"
(taken  off  "Perpetual Burn") and "X-Ray Eyes"  (taken  off  "Go
Off!").  Other artists on it are e.g.  Marty Friedman,  Racer  X,
Greg Howe and Joey Tafolla. Don't bother getting this if you have
the others already.
 Howe II, "High Gear", 1989
 This is the second album of Greg Howe,  but now with vocals  and
other  band members so the band was now named  "Howe  II".  Jason
plays a guest solo on the song "Party Favors".
 Kotzen, Richie, "Richie Kotzen", 1989
 This album does not actually feature Jason on the guitar, but he
did co-produce it. Quite a good album, actually.

 David Lee Roth, "A Little Ain't Enough", 1991
 After Marty Friedman went to join Megadeth,  Jason joined  David
Lee Roth's band, where Steve Vai departure to Whitesnake had left
a  formidable  gap to be  filled.  Unfortunately,  Jason  had  to
restrain himself on all tracks. Only on the last two songs, "It's
Showtime!" and "Drop in the Bucket",  he really gets down (he co-
wrote  these  songs  as  well).  He  left  the  band  after  this
recording,  and didn't even tour with them - probably due to  his
disease.
 Various artists, "Guitar's Practising Musicians Vol. 2", 1991
 By  odd  coincidence I bought this CD the day before I  got  the
above article.  Fate or what?!  It featured one track by Jason, a
cover  of Bob Dylan's "Meet Me in the Morning".  Even  though  he
claims his guitar playing is below par, I still think it's one of
the  best  tracks on the album despite the  presence  of  vocals.
Other  tracks  on this CD include contributions from  Mark  Wood.
Steve Morse, Nuno Bettencourt and Bruce Kulick.


=================================================================

 Jason's birthday is on July 22nd. He was born in 1969. Make sure
his upcoming 24th birthday will be one he'll never  forget.  Send
some supportive mail and birthday cards to the following address:

 Jason Becker
 P.O. Box 5109
 Richmond, CA 94805
 United States of America 

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.