Skip to main content

 "Nothing  should be left to an invaded people except their  eyes
for weeping."
                                         Prince Otto von Bismarck


                     CONCERTS SEEN UP CLOSE
                      by Richard Karsmakers

 The past few months I've been to a few concerts that I'd like to
share my experiences with you of...

Aardschokdag

 Rijnhal,  Arnhem,  Netherlands,  October  31st  1993.  Featuring
Channel  Zero,  Damn the Machine,  Freak  of  Nature,  Riverdogs,
Paradise Lost, Warrior Soul, and Dream Theater.

 Together with the enormous Dynamo Open Air festival,  the almost
annual  "Aardschokdag"  (translates  to "Earthquake  Day")  is  a
concert experience the whole Dutch metal fraternity looks forward
to.  And most rightly so, for the Aardschokdag so far had already
featured bands the likes of Metallica,  Venom,  Megadeth, Vicious
Rumours,  Queensryche,  House of Lords, Flotsam & Jetsam, Fear of
God, Sepultura and Obituary.
 This year's Aardschokdag was possibly the softest ever.  Channel
Zero sounded a bit like Pantera and was therefore OK, but most of
the  bands on the bill consisted of nothing more than a  load  of
commercial crap.  As a matter of fact if it hadn't been for Dream
Theater  I wouldn't have gone.  No matter how excellent  Paradise
Lost  are,  I wouldn't have spent 50 Dutch guilders on an  entire
concert  ticket just to hear them playing for 45 minutes.  As  it
was, however, I had both Paradise Lost and Dream Theater to see -
the  latter of which I had missed when they played  at  Utrecht's
Vredenburg  venue earlier this year because the show had  already
been sold out way before I found out about it.
 Channel Zero, as I said, was quite OK - a band from Belgium that
sounds a lot like Pantera.  Worth while listening to.  I  arrived
barely in time to hear the last few songs, however.
 Damn  the  Machine  was the band  of  ex-Megadeth  member  Chris
Poland.  I had hoped perhaps for something like Rage Against  the
Machine  -  or some other kind of radical "we  hate  the  system"
stuff,  but  ultimately  I  didn't find  the  music  particularly
memorable. If it hadn't been for Chris I suspect they would never
have appeared here.
 Freak  of Nature I had already hated at Dynamo  Open  Air.  This
totally  overhyped  band  basically got the female  part  of  the
spectators  going (suddenly young girls - and I do mean  young  -
popped up as if from cracks in the floor).  I can't identify with
them,  their  music is awfully poppy and the guys just  look  too
handsome (and know it).
 There  was a Metal Market in the Rijnhal as well.  I visited  it
for most of the earlier part of the day, browsing through bootleg
CDs,  cheap discounts and second-hand offerings. I came back from
that  somewhere  during Riverdogs.  Although I  didn't  like  the
Riverdogs  much  either,  at  least they  seemed  to  believe  in
themselves.  Instead of an appealing image you got some musicians
who  worked hard to do their thing.  They are the only ones  that
don't deserve my lack of appreciation.
 Well, next was Paradise Lost. I had in the mean time procured my
usual spot right up front against the fence. Grated steel against
my front,  hundreds of smelly headbangers against my back.  I was
ready  for  it.  Probably  the  only band of  the  day  to  cause
something  like  an earthquake.  Divers came in twos  and  threes
(layers, that is) as "Embers Fire" was released at reasonable but
not  quite sufficiently earblasting volume.  Singer  Nick  Holmes
proudly  proclaimed that they were the "only true  fucking  heavy
metal  band" on the bill.  It seemed they weren't satisfied  with
the  load of posers and lovers of commerciality before and  after
them,  but  they only used the occasion to kick  ass  thoroughly.
"Remembrance"  followed,  the  second song off  their  latest  CD
"Icon", and the rest of the gig consisted of an excellent mixture
of  old  and new material - "Gothic",  "Mortals Watch  the  Day",
"Joys of the Emptiness", "Shallow Seasons", "Eternal", "Your Hand
in Mine",  "Widow",  "As I Die" (one of their very  best),  "True
Belief" (the single release) and "Pity the Sadness".  If only all
bands on the bill could have been like this!
 Next  was  Warrior Soul.  Apart from a few  OK  riffs,  what  it
basically came down to was an hour of trash (not thrash).  I  was
definitely not giving up my spot right up front.  I would have to
suffer  through Warrior Soul so that I'd still be where I  wanted
to be when the headliner,  Dream Theater,  was going to kick off.
Warrior Soul?  Well,  they must be the guys with the worst  dress
sense in the known multiverse.  Golden trousers,  lots of red and
green,  I don't know.  Terrible.  What was more terrible is  that
their clothes left more of an impression on me than their  music.
Some  people really like them,  but they're just not me  kind  of
band.
 Last,  but  most certainly not least (and after a bit of a  long
break) Dream Theater started off for what would be an hour and  a
half of technically and musically outstanding music.
 They kicked off with "Metropolis - Part I", certainly their most
complex  and  brilliant  song to  date.  I  have  seen  brilliant
guitarists  aplenty,  and  I've seen a  brilliant  guitarist  and
bassist once (Satriani and Hamm),  but this time what I saw was a
first class John Petrucci (guitar),  a most excellent John  Myung
(bass), a human rhythm machine (Portnoy), a great singer (LaBrie)
and  a keyboard player (Moore) that was excellent but faded  away
somewhat compared to the other members. Dream Theater must be the
most technically and musically gifted bunch of people ever to  be
in  one  band on a permanent basis.  I was glad the  divers  kept
quiet.  Dream  Theater needed every bit of attention in order  to
get  the  ultimate  enjoyment.  These guys  are  just  absolutely
amazing.  They  played all of their insanely amazing "Images  and
Words" album, as well as various songs off their debut (the track
list  mentions them as "Ytse Jam",  "Puppies" and  "Eve",  but  I
haven't  got that album so I don't know the full song titles)  as
well as a new song by the name of "To Live Forever".
 Dream  Theater  is no doubt one of the best bands  currently  in
existence.  Rush are excellent, and so are Queensrÿche, but Dream
Theater is just so much better.
 When  I went back home,  I knew it had been a day and  50  Dutch
guilders well spent.  But surely next time I would try harder  to
be on time to see Dream Theater play on their own tour.

Deep Purple

 Ahoy,  Rotterdam, Netherlands. November 3rd 1993. Support act: A
Girl Called Johnny.

 Surely  a  band must lose its last shred of credibility  if  the
most successful line-up reunites twice. Some years ago Ian Gillan
had  been kicked out of the reunion Mk.II to be replaced  by  Joe
Lynn  Turner  and  make  the  positively  mediocre  "Slaves   and
Masters".  However,  he  could come back to do their latest  "The
Battle  Rages On" - an album that isn't exactly mediocre but  not
quite  up to their old standard.  As a matter of fact at  several
instances it sounded as if the musicians (or at least Gillan  and
Blackmore) had never been in the same studio at the same time.
 Anyway,  this re-reunited Mk.II Deep Purple is what the audience
got  to see once the totally unknown local support  act  departed
from the stage and it had been cleaned up and rearranged a bit.
 If only I had been born,  say,  15 years earlier.  I would  have
seen Deep Purple in their prime,  in 1972,  around the release of
"Machinehead".  Perhaps Jimi Hendrix too,  now I come to think of
it.  The Deep Purple I saw, even though the members were the same
(OK,  a bit older and saggier),  was nothing more but a shadow of
its former self.
 For starters I haven't heard one Blackmore live solo that wasn't
sloppy,   not  since  after  his  Rainbow  days.  He  also  plays
needlessly  loud,  using  some sort of preamp (or  Roland  guitar
syntyh, whatever) attached to his guitar that he sometimes cranks
up ruthlessly to wipe Gillan's vocals clean off the stage.
 Gillan's voice was much better than I had feared, even though he
didn't  quite get through all the tough bits in "Child in  Time".
Good thing the audience was more than willing to help out.
 If  it hadn't been for the legendary status and impressive  past
that Deep Purple carry on their shoulders, it might actually have
been quite a bad concert,  or at least a mediocre one. But before
me  stood the grandfathers of  hard  rock,  toiling.  Well,  they
weren't exactly toiling actually. Not that much.
 Apart from the fact that the audience was exceedingly quiet  and
extremely  irritating (people raised a lot of eyebrow  when  they
saw me bang my head) I still had quite a good time. The lightshow
was  good,  and all golden oldies were played -  "Highway  Star",
"Black Night" "Space Truckin'",  "Hush",  "Lazy",  "Speed  King",
"Smoke  on the Water" and even "Anyone's Daughter",  as  well  as
some newer stuff such as "Knocking at Your Back  Door",  "Perfect
Strangers",  "The Battle Rages On", "Talk About Love" and "Anya".
No  long  solos,  no  showcasing.  They just  played  the  songs,
sometimes even medley-esque short versions, and that was it.
 I am confident Blackmore can do it still,  but he appears not to
want to.  Gillan should be banned from doing it but does  anyway.
Lord,  zealously  sweating and quite flabby,  still does all  his
tricks faithfully, including the obligatory "Für Elise" and a bit
of  boogie  woogie.  Only  Paice  and  Glover  were  still  quite
identical with the pictures I recalled from the old albums.
 In the mean time Deep Purple have split up again.  Or, actually,
Ritchie Blackmore has left them.  Joe Satriani was hired to stand
in  to  wrap  up the Japanese leg of the  tour  (now  that's  one
bootleg  recording  I'd surely like to  have!).  I  really  doubt
whether  Deep Purple will be any good with a second Tommy  Bolin.
Only Yngwie Malmsteen might perhaps fit in, but I doubt the clash
of the egos would make this possible.  Blackmore is said to  have
contacting Joe Lynn Turner to reform Rainbow (why not Dio?).
 The music business is certainly strange.
 At least I am somewhat happy I saw Deep Purple in their  classic
line-up. Now they can - and should - wither away in peace.

My Dying Bride

 Willem II,  's Hertogenbosch,  Netherlands,  November 7th  1993.
Support act G.G.F.H.

 I have no car.  I am quite poor.  So I welcomed the fact that My
Dying  Bride  -  my favourite avant garde metal  band  -  did  an
afternoon concert at 's Hertogenbosch.  Evening concerts  usually
make  it impossible to get back home by train unless  they're  in
Rotterdam or Amsterdam. I was lucky this time. I was in time, had
my  camera  with me,  and got to stand right up  front  from  the
beginning.
 The beginning was G.G.F.H. That's an acronym for Global Genocide
Forget Heaven. It's what you get if you put together Napalm Death
and  regular  metal,  take away the drummer and replace it  by  a
heavy  duty drum computer that is specialised at playing  a  fair
bit of house.  All in all I can safely say I didn't  particularly
like  it,   and  that's  an  understatement  I  use  because  the
Peaceville  guys may just read this.  Basically it was  three  TV
screens  and  a singer that walked to and  fro.  The  TV  screens
showed  every  bit of gore and filth possible  to  put  together.
People blowing their brains out, sect members eating shit falling
out of a live cow's ass,  documentary material shot at autopsies,
that kind of thing. Had me nauseated for a while.
 After  what  I  guess must have been something  like  30  or  45
minutes,  the  stage  was cleared and the smoke  machines  ceased
working.
 A  rumour went round that what we had seen  wasn't  G.G.F.H.  It
wasn't.  Brian J.  Walls was in hospital with acute appendicites,
and singer Ghost had been deported back to the U.S.  on  accounts
of violiting some pornography act.  We had seen  G.G.F.H.  roadie
Loz  Danzig.  Didn't make much of a difference.  The song I  knew
from a Peaceville sampler sounded the same, and the other stuff I
didn't know nor like very much.
 Anyway,  up next was the band I had come for,  avant garde metal
pioneers My Dying Bride.
 They  played  a lot from their latest  album,  "Turn  Loose  the
Swans".  At  the time I hadn't listened to that album much  so  I
found much of the songs they played a tad inaccessible. I am sure
I would have liked the gig even more if the new songs had already
grown on me. They hadn't. My fault.
 They started with "The Songless Bird",  followed by "The Snow in
my  Hand" and "The Crown of Sympathy".  Excellent songs,  but  it
would  have  been  so much better if I  had  already  known  them
better.  As  I said,  my mistake.  The first song that  found  me
flipping out properly was "The Thrash of Naked Limbs",  not  long
after which they did their first ever song, "Symphonaire Infernus
et Spera Empyrium". Unfortunately it changed into "Turn Loose the
Swans"  halfway  - I would really have liked  hearing  the  whole
song,  especially because the last half contains some really good
riffs  to bang your head on.  The concert got a lot  slower  when
they  did  "Sear Me MCMXCIII".  For all I care  they  could  have
skipped  that.  Adrenalin surges settled quietly while  everybody
waited  until  the song would be over.  "Erotic  Nightmares"  was
next, quite a contrast, following by "Your River". They came back
for an encore, "The Forever People".
 Maybe  I  am  getting spoiled too much.  I  had  expected  more,
certainly some other songs, and definitely the original "Sear Me"
instead of the rehash.  If I saw them again I think I would enjoy
them more, what with my having listened to "Turn Loose the Swans"
more adequately now.  Well,  I did get a a pick from Andy, one of
their guitarists.
 My  Dying Bride,  by the way,  had also had problems during  the
tour.  Their  van  had  been broken into  with  Martin's  violins
getting stolen, and two other occasions the van crashed. It seems
bad luck was with them all the time,  but all in all they  didn't
miss any dates. And that's what matters most to us mortals.

Festacle III

 Batcave,  Tilburg,  Netherlands,  February 5th  1994.  Featuring
Seven's Even, Inquisitor and Excision.

 Every   year   the  three  major  Dutch  Student   Heavy   Metal
Appreciation  Societies  (E.S.H.F.B.,   T.S.H.V.   Scarabee   and
V.I.R.U.S.)  organise a so-called Festacle.  These  usually  take
place late winter or early spring,  each society taking turns  in
organising the venue in their home town.  This time Scarabee  got
the  honours,  causing  the event to take place  at  the  Tilburg
Batcave.  A  Festacle  consists of an  afternoon  of  member-only
games, after which the evening becomes sortof a free-for-all orgy
of heavy metal mayhem.
 I  was  part of the organisation on behalf of  V.I.R.U.S.  so  I
missed most of the first band, Seven's Even. What I heard from my
position  at the door where I had the first shift I  didn't  hear
too much that I liked. I saw the last ten minutes which were some
sort of jam. I didn't like that either, although it could be seen
that they weren't too bad technically.  Seven's Even is sometimes
described as "an alternative version of Kong, with vocals". Well,
I didn't really see any similarity. And, as I said, I didn't like
it too much.
 "You  were part of the organisation," I now hear you  ask,  "why
was  it selected?" Well,  the band was dead-cheap and  they  were
from Tilburg so they didn't need travel expenses.  Many  visitors
liked  them a lot anyway so I guess they weren't a bad  selection
at all.
 Second  was Inquisitor.  This is a four-piece thrash  band  from
Harderwijk,  Netherlands. Their lyrics question religion and that
kind of thing,  and their music is very fast - like early  Napalm
Death often - yet quite melodious with a singer unlike any other.
There was a lot of audience response,  most notably to their "Cry
of  the  Christians",  which was also the second  song  of  their
encore.  There was a reasonable mosh up front,  of which I  might
modestly  claim to have been an active part.  The  first  bruises
were  sustained,  and Inquisitor's general speed rapidly  assured
knackered  neck tendons.  They played for an hour which  to  some
people was a bit repetitive.  But if you're caught in a mosh  you
don't notice that kind of thing.  People flipped out aplenty, and
I think the band enjoyed it too. When they finished I went to get
their  second  demo,  "Your  Pain Will  be  Exquisite"  (reviewed
elsewhere).
 Last,  but  certainly not least,  was Excision.  This  band  has
already  gained  critical  acclaim in the Heavy  Metal  press  on
account  of  their excellent demo "The Drowning  Tear"  (reviewed
elsewhere  in this issue).  Not as fast as Inquisitor and with  a
singer more regular to the genre, Excision gathered a much larger
mosh  pit.  After having spent the first fifteen minutes  at  the
door for a second mini-shift,  I joined the throbbing and jumping
collection of near-humans in the front with renewed zeal.  I  had
refueled and was ready to kick some serious ass.  Excision was  a
most  proper headliner for this year's Festacle.  Apart from  the
fact  that  they  had  made certain  a  large  number  of  paying
spectators  which in the end made sure we got out all  the  money
that was put in,  the audience was most responsive.  Looking from
the stage there were about a hundred wildly banging  heads,  with
about  two dozen more fanatic people moshing in the front  as  if
haunted  by  some  utterly  evil being from  the  most  nasty  of
Netherhells.
 At midnight Excision disappeared off the stage,  during which  I
got  both  the drummer's sticks.  It was only the  start  of  two
further hours of,  for lack of a better word,  a metal disco.  It
might just have been the best of the three annual Festacles yet -
I  had  to spend the better part of a week  nursing  bruises  and
moving my neck very carefully indeed.  My back even ached. I must
have appeared like a near-invalid during that time.

Sad Whisperings, Anathema & My Dying Bride

 Noorderligt, Tilburg, Netherlands, February 19th 1994.

 Noorderligt is a sortof famous concert venue in the South of the
Netherlands,  just about as popular as the legendary Dynamo Club.
This year it's 10 years ago that it got built, something that was
celebrated by many concerts and other activities, among which was
this  special one-off occurrence of Peaceville recording  artists
Anathema  and  My  Dying Bride supported by the  Dutch  band  Sad
Whisperings.  Even  though  I had seen both of  the  major  bands
within the last half year or so, I decided to grasp this occasion
with  both  hands.  Andy of Peaceville even got me on  the  guest
list,  so that I could get in for free and could take photographs
as  much  as I wanted (in the end something went wrong  with  the
guest list but I got in anyway).
 Before  the gig started I went backstage with  Darren  (Anathema
vocalist) and interviewed them as well as My Dying Bride.  By the
time I got back,  Sad Whisperings has already finished  up,  just
about.  I  got  to  see about five minutes,  which  left  a  very
positive impression.  I think I might one day check out their CD,
"Sensitive to Autumn".
 At well after 9 o'clock,  Anathema got on stage. No incense this
time,  but  the same set they had played at Dynamo about  half  a
year  ago.  The  atmosphere  was less intimate  this  time  so  I
couldn't  get into the sad mood as proverbly as on that  previous
occasion.  The audience was a lot more responsive this time, as a
matter  of fact I had genuine trouble keeping both my camera  and
myself  safe  from  the stage divers and other  moshers  from  my
position  right  in  front.  Anathema had  played  for  virtually
exactly  one  hour when they disappeared off  stage  after  their
encore, a repetition of their most excellent "Lovelorn Rhapsody".
There  were about twenty enthusiastically headbanging  people  on
stage  by  that time,  who all hurled themselves  back  into  the
general masses (and/or onto the concrete floor) as the last notes
faded away.
 It  had  been  awesome,   but  I  had  genuine  reason  to  feel
uncomfortable about my camera and stuff if the audience  response
to My Dying Bride was going to be anything similar -  or,  worse,
worse!
 As  it was,  however,  it didn't get a lot worse when  My  Dying
Bride  took the stage.  They played the same set as at Willem  II
last year,  with an added "I Am the Bloody Earth" (excellent song
released  on  EP about a month before)  and  "Erotic  Literature"
omitted  due to the drummer having hurt himself somewhere  during
the  concert  ("Erotic Literature" is one of their  fast  songs).
Yes,  they also played "Sear Me 1993" again, which got tremendous
applause  in  the  end even though most people  were  just  about
asleep by then. Why not the original "Sear Me"?
 During  the  middle of the last song and  encore,  "The  Forever
People", vocalist Aaron suggested people get on the stage know or
forever  be silent forever.  His call was heeded by  many.  About
half a minute later the whole stage was a crawling mass of  human
flesh,  a miracle that the band could actually still play at all.
It was about a quarter to midnight then,  and I had spent most of
the  concert alternately flipping out utterly and  moving  around
the hall and to strategic spots at the sides of the stage to make
some pretty excellent pictures.
 After  the whole thing had ended I joined the fray to  hunt  for
souvenirs. A guitar pick was quickly obtained, but I was too late
to get any of the two drum sticks. A few minutes later I got back
stage  again,  though,  and procured a drum stick that  had  been
dropped earlier during the gig.
 The whole concert experience,  with added memorabilia (My  Dying
Bride drum stick and a pick of Calvin, their other guitarist) and
the fact that I had met the guys and interviewed them,  made this
one  of the best days in my recent life.  I think I could  really
like being a rock journalist.
 If  you're  interested in reading the interviews,  by  the  way,
please refer to the appropriate section of ST NEWS.

Paradise Lost

 Tivoli,  Utrecht,  Netherlands,  March  11th 1994.  Support  act
Crowbar (USA).

 As  soon as I knew Paradise Lost were playing Tivoli I  went  to
arrange the biggest joint concert visiting experience ever set up
by   V.I.R.U.S.   (the  Society  of  Intensely  Rocking   Utrecht
Students).  In the end a massive 62 people - members and  friends
of  members - joined.  I had arranged 6% of all people  visiting,
quite a feat if I may be so dishumble (?!) as to say so myself.
 After the interview (a very interesting one,  I think,  which is
covered  in full elsewhere in ST NEWS) I got to the bar where  we
tend to hang out and play darts on Friday nights.  I still had to
sell  the last few tickets to people who had ordered  but  hadn't
fetched their tickets yet. Nick Holmes and Aaron Aedy of Paradise
Lost knew that this bar sold Guiness - I had mentioned it  during
the interview - so they also popped up early in the evening,  and
Aaron  even  got  the chance to play pinball with a  few  of  our
members.
 Anyway,  at 20:20 we went to Tivoli concert hall.  Half an  hour
later we were inside. Erwin (the dude that had made photos at the
interview  that afternoon,  also a member) and me had talked  the
guys at Tivoli into giving us a photo pass each,  allowing us  A)
To sell our tickets at ludicrous prices to Germans who had  found
the concert sold out,  and B) To get into the utterly comfortable
press pit right before the stage where we could freak out and, of
course, make a few photos as long as the first three songs took.
 First up were the support act,  of course,  Crowbar.  Beavis and
Butthead generally refer to them as cool fat dudes,  and I  guess
they are. I am not all too sure whether they are cool, but one of
them is fat and another is a sortof humongonoidish  fatso.  Their
music  had the aggressive style of Pantera but  (another  summary
coming  up) A) The overall volume was really too much to  be  any
good,  B) The vocals were all the same, and C) Stage presentation
was  just like the vocals (i.e.  all the same).  Not my  kind  of
band.  I  only spent one song in the press pit,  and took two  or
three pictures for the hell of it.
 At  20:35 Paradise Lost's intro started.  It was different  from
their usual one (that was "Desolate" off "Gothic").  I ran to the
photo  pit  entrance  and located myself  at  a  strategic  spot.
"Embers  Fire" kicked off,  spotlights went on,  the band  became
visible.  Nick  had kept his word.  He was wearing a  "VIRUS"  T-
shirt.  Erwin's camera klicked like mad,  mine too.  I banged  my
head  off,  evaded divers that launched themselves at  the  photo
pit. For a moment when I heard the deafening audience response to
Nick coming on and starting to sing,  I couldn't interpret it  in
any  other  way  rather than that they were  applauding  for  the
"VIRUS" T-shirt.  I had a bit of a lump in my throat, and I later
heard  of ex-chairman and founder of "VIRUS" that he had  had  it
too. It's like a milestone for "VIRUS".
 But let's get back to the concert.  I had never been this  close
to  this big a band.  The whole entourage,  the  whole  afternoon
meeting the band,  and now this. Beyond excellence it was, beyond
fucking excellence.  Three songs allowed in the photo  pit.  They
were  the  best  three songs I had ever heard  and  experience  -
"Embers Fire", "Remembrance" and "Gothic". Nick was already bare-
chested  after  the first song,  but I think both  Erwin  and  me
managed  to get it on film (I'll know on Tuesday  the  15th,  but
that's beyond the ST NEWS deadline). Both Gregor and Aaron banged
their  heads off for most of the concert,  but  especially  Aaron
seemed like a headbanging dynamo that perpetually charged itself.
He spent the entire concert banging like mad.
 After  three  songs security kindly but determinedly  guided  us
back into the regular crowd. I had no more photos to take. I only
had to find a spot somewhere not too much in front (to evade  the
terrifyingly  big  mosh - inferior only to the one  at  the  1993
Dynamo Open Air,  but there were 40 times less people present now
-  and make sure my camera stayed in one piece) and not  too  far
away  either.  I found two fellow "VIRUS" members  banging  their
head  off and playing air guitar at the edge of the  giant  mosh,
and decided to join them. I spent the rest of the concert - "Joys
of the Emptiness",  "True Belief", "Mortals Watch the Day", "Pity
the Sadness",  audience favourite "Shades of God" and a total  of
75 minutes of great metal - enjoying myself tremendously.  By the
end  I could nearly wring the sweat out of my camera,  and  after
spending  something like 45 minutes in a mosh-like queue  to  get
back my coat about a dozen "VIRUS" members and me got back to our
regular bar. At that time the band was probably heading for their
next tour date already,  the next day's performance at  Tilburg's
"Noorderlicht".

 And  that's  this  issue collection  of  audience  participation
reports.  More  to be expected in the next issue,  probably  with
some  stuff  at Dynamo Open Air and,  possibly  Napalm  Death  at
Tivoli (with an interview?). 

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.