Skip to main content
? Dave 'Spaz of TLB' Moss

 "A bird in the bush usually has a friend in there with him."

                       STUFF SEEN ON VIDEO
                      by Richard Karsmakers

 Yet another brandnew column - one which will hopefully grow as I
get  to  see more films and other people start sending  in  their
reviews.  This time there isn't much here, really, which makes it
a  bit  shorter than originally intended when I  thought  of  the
Multi-Media  setup.  In future issues I hope to have seen  a  bit
more stuff on video so there'll be more to write about.

Indecent Proposal

 When I went to the video shop with Miranda I really wanted  some
kind of hard core action thing,  but in the end I got coaxed into
submitting to "Indencent Proposal",  not my idea of a nice  video
evening with plenty of suspense.  I don't really get off on films
with a moral message such as this one.  Perhaps I would if it was
packaged  in plenty of violence and gratuitous sex,  but  there's
none of this in "Indencent Proposal".
 I guess you all know the story: Demi Moore is happily married to
this  guy,  and  after a bit of a story this rich  billionaire  -
played  by  Robert  Redford - comes along  and  offers  them  one
million dollars in exchange for one night with Demi.  In the  end
they agree, but all it amounts to is problems. Her husband starts
to  think she's actually having a continuous thing  with  Robert,
whereas  initially she hasn't.  His jealousy drives them apart  -
and her into the arms of Mr Redford.
 In  the  end - a cheesy end indeed -  Robert  acknowledges  that
perhaps  you can't buy love.  She is pursuaded to leave  him  and
get back to her man.  They meet at their favourite spot,  at sea,
say their words and everything is well again.  A typically cliche
ending, indeed, and a gruesomely happy one.
 Although  I don't consider it as a bad film  actually,  I  would
surely  have  been  disappointed had I gone to see  this  in  the
cinema. It has none of the special effects and violent sounds you
need to witness on a big screen with surround  sound.  "Sleepless
in Seattle",  a film that I consider a bit in the same genre, was
more worth going to the cinema for.
 An   ideal  film  for  smoochy  video  nights   with   girl-only
attendants,  "Indecent  Proposal" is nothing for guys,  not  even
when they have girlfriends.

Rambo I-III

 Why spend some space and time on writing a few comments on these
rather ancient Nam films?  Well, fate has deemed the world worthy
of really cheap versions.  In the Netherlands these films are now
available at prices as cheap as 8 Dutch guilders a piece  (that's
about  £3)  so  I got them all the other  day  -  "First  Blood",
"Rambo" and "Rambo III".  I have reason to believe that they  may
be available cheaply in other countries too,  in the same fashion
the   original  "Terminator"  with  Arnold   Schwarzenegger   was
available cheap about half a year ago.  I could have bought "Raw"
and "Wrong Bet" for the same ludicrously low price, but I decided
not to bother.
 Anyway, now for Rambo.
 I  have always liked "First Blood".  It was a  somewhat  lengthy
(126  minute) epos of Vietnam vet John Rambo who flipped out  and
started killing people.  It was fairly credible, well filmed, set
in  beautiful scenery,  and Sylvester Stallone didn't talk  much.
The  fact  that  I was about 12 years younger at  the  time  also
helped to facilitate my liking the film, I suppose.
 I still like it,  I have to admit, and I think the reason why is
the  more than excellent film score by Jerry  Goldsmith.  I  mean
he's  always  been one of my absolute favourites and he  did  the
music  for all three "Rambo" films as well as many others  (among
which "Total Recall").  Although sometimes things get a bit  over
the top - though not half as much as in "Rambo" and "Rambo III" -
"First Blood" is a nice war movie with lots of violence.
 "Rambo"  put  me  back in my Commodore  64  days.  I  liked  the
Commodore 64 version of the music (by Martin Galway - ace!),  the
original score,  and even the Ocean "Rambo" game.  Back in  those
days  licenced games sometimes really were quite  good  actually.
Anyway,  I  had never seen the film until a few years ago  and  I
liked it just as much when I recently viewed it again. A bit less
credible,  more violence,  spectacular shots,  genuine hatred. It
brings the "Rambo" cyclus closest to those horrible Chuck  Norris
"Missing in Action" flicks,  but not too close.  Somehow, "Rambo"
is better, but that might just be me.
 "Rambo III" I had never seen before.  I think it was on TV a few
years  ago,  but somehow I had missed it.  Although arguably  the
least impressive and certainly the most incredulous of the three,
it  makes  for  another 100+ minutes  of  enjoyment,  nice  shots
(though the scenery is less beautiful - desert,  mainly) and even
a  few literary bits (like the wheel set in motion when Sly  gets
to  Afghanistan).   Oh  yeah,   I  almost  forgot,  it's  set  in
Afghanistan,  and the baddies are Russians.  "Rambo III" is about
the  best you can get of  pre-end-of-cold-war-non-Vietnam  films.
Call me crazy, but I still enjoyed it. The music by Goldsmith was
a bit less,  though - basically the old stuff rehashed with  some
less impressive new bits.
 All in all no fan of either good war films or Sylvester Stallone
should be without this, certainly not at the absurdly cheap price
at  which  I could actually buy them at the  supermarket  on  the
corner  of my street.  At least it got me back into the  days  of
yesteryear when I was still 13. Makes me feel like an old fart to
realise that already back then there was such a totally different
time  when I was much younger and hadn't even come in touch  with
computers yet.

Fortress

 One day before the ST NEWS deadline I was sitting at home alone.
A friend of mine sat home alone,  too.  Both out girlfriends were
off for the evening.  We dediced to meet,  eat,  and rent a video
afterwards.  We did,  and we ended up seeing the rather excellent
"Fortress".
 The story is set in the future,  where the planet is pretty full
and  it's only legal to have one child  per  couple.  Christopher
Lambert  and his wife lost theirs in childbirth,  and try to  get
out  of  the  country with their second  in  her  womb.  This  is
illegal,  of course,  and they get caught when trying to pass the
border.  They  get  sentenced  to 31 years  imprisonment  in  The
Fortress,  the world's biggest underground prison run by the Men-
Tel  Corporation.  Upon  entering  it  you  get  an  intestinator
inserted in your bowels.  Cross a yellow line and you feel  pain.
Cross a red one and you explode.  There's no possible escape,  or
is there?
 Needless  to  say,  Christopher gets away.  You spend  the  film
wondering  how  they'll do it,  and who will  survive  when  they
escape with him. It's an exciting film with good special effects,
a proper bit of violence, a dose of blood and gore (including one
guy  being  splattered,  his hole abdomen a hole,  and  his  hand
reaching  in with unbelief in his eyes) and a lot of  excitement.
The  concept  is  a good one,  and the way out  is  really  quite
logical.
 But, then again, so is the wheel.
 Much worth while renting, this one.

Scissors

 When  we popped "Fortress" out of the video we  found  ourselves
watching "Scissors",  a film from 1990 with Sharon Stone. I don't
want  to spend too much attention to it,  but it suffices to  say
that it was a brilliant film - oppressive, claustrophobic, a true
thriller in the best sense.  Excellent use of sound made it  easy
to move yourself in Sharon's shoes.
 The  story  is  about a psychologically deranged  girl  that  is
exploited by someone who knows all about her to be a patsy for  a
murder he intends to commit. If this ever is on television, don't
miss  it.  The  ending is quite unexpected and  not  too  unhappy
either.
 It  really sets you thinking about what psychiatrists  would  be
able to do to instable people. Quite frightening. 

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.