Skip to main content

 Chapter       Main Heading                       Page

               INTRODUCTION                       01
 1-10          PLACES TO VISIT                    10
 11-20         PLACES TO AVOID                    53,000
 21-90         LIFE FORMS                         100,002
 91-120        SPACE VEHICLES                     168,430
 121-135       FOOD                               209,632
 136-290       MASSAGE PARLOURS                   307,937
 291-301       KAMA ALTAIRIA                      498,621
 302-305       PERFUMED PARK                      499,203
 306-391       APHRODISIACS                       500,239
               GLOSSARY                           576,000
               INDEX                              577,000
               AMENDMENTS                         42,000,000

          The "Hitchhiker's Guide to the Galaxy" list of contents


                     A VIOLENT RETROSPECTIVE
                       by Stefan Posthuma

 Violence  in the media has been subject of a  public  discussion
lately,  the  horrible  murder  in England of a  toddler  by  two
eleven-year-olds  has  stirred  things up.  It  has  always  been
rumbling in the deeper recesses of society, outbursts of moralism
in the US with the Concerned Mothers against Heavy Metal and  the
anti-abortion  hysteria.  Back  to England,  the  two  kids  were
apparently inspired by the film "Childs Play II", a very standard
Hollywood  horror flick which they make by  the  dozens.  Filmnet
immediately  cancelled the airing of said horror movie  and  some
Dutch politician raised the violence on TV issue once more.
 I set out to write reviews of the films I had seen over the past
view  months and came to the conclusion that they all have to  do
with violence, hence the small introduction.

 I guess one of the hotter directors these days is John Woo  from
Hong  Kong.  After seeing his first Hollywood  production,  "Hard
Target",  I  was  duly  impressed and decided to  check  out  his
earlier,  Hong  Kong stuff.  So far I have only been able to  get
"Hard  Boiled"  but it's enough for me to say that  John  Woo  is
totally brilliant but also completely insane.  "Hard Boiled" is a
police-action  movie  of the most extreme  kind.  The  hero  goes
around  armed  with two guns and basically  shoots  everybody  at
least  ten  times at point blank range and in the  most  creative
ways.  Sounds like cheap B-movie material, and it would have been
was it not for the evident genius of Woo who turns a raw gunfight
into a ballet of slow-motion scenes that last for minutes without
cuts and where people,  bullets and blood mix into a strange  and
bizarre form of art.  I lost the body count after the first scene
where  in  a  shootout between bad guys and the  cops  an  entire
restaurant gets annihilated.  This sets the pace for the rest  of
the  movie that concludes in a hospital,  and the only  survivors
there  are the infants,  I guess even Woo couldn't get away  with
baby  slaughter.  The hero does run around carrying a baby  while
splattering  bad guys with a shotgun  though.  Totally  mad,  but
bizarrely fascinating.  "Hard Target" is less hardcore but  still
very, very violent. Jean Claude van Damme plays the good guy here
and in this one he also goes around with two pistols,  every  bad
guy gets at least ten bullets in various parts of his  body.  The
final shootout had me in hysterics in the cinema, it's so extreme
that it's funny. One time, he shoots a guy at point blank range a
few times, kicks him in the face and shoots him a couple of times
more.  "Hard  Target"  also reminded me of the old  Sergio  Leone
westerns with lots of face-closeups and long shots.
 Woo is becoming very popular in Hollywood,  actors and actresses
are  lining up to get parts in his movies.  I hear he's  doing  a
remake of his "The Killer" with Stallone,  and people like Oliver
Stone and Martin Scorsese are his number one fans. Keep an eye on
this Hong Kong dude, his stuff is razorsharp and supercool.

 Along the lines of Woo's stuff is "Reservoir Dogs" from  Quentin
Tarantino.  This movie is part of the 'nouvelle violence' type of
films  being done by angry young film makers like  Tarantino  and
Abel  Ferrara  whose "Bad Lieutenant" also isn't for  the  faint-
hearted.
 "Reservoir Dogs" is a very raw and uncompromising piece of work.
The  two main elements of the film are sharp dialogue and  almost
casual  violence.  My favorite underdog actor and  movie  veteran
Harvey  Keitel  (he's  been around  since  "Taxidriver")  is  the
producer  of  this movie and he's gathered together  a  group  of
actors that swear,  kill, bleed and fight like a pack of junkyard
dogs  on a crack trip.  They play a group of gangsters who rob  a
jewelry store.  They get tipped off though,  the police shows  up
and  things become extremely messy.  The film starts with a  very
long  dialogue between the group sitting at a  restaurant  table,
and  then  jumps  to after the actual  robbery.  They  know  that
they've  been  framed and that the snitch is  among  them.  Using
flashbacks,  the characters are introduced one by one and  slowly
they all come together for the final scene.  I guess it's safe to
say that this one doesn't have a happy end.  Like the Woo  films,
things  could  easily have degraded into a cheap  gangster  shoot
gangster movie,  but the threadbare approach from Tarantino makes
it different from all the others.  Also,  somehow the whole movie
has a very 'cool' feeling.  All the characters have aliases  like
Mr. White, Mr. Blonde and Mr. Orange (who spends the entire movie
bleeding to death). The dialogue is extremely rude, sexist (not a
single female in this picture, the only other actors are cops who
get  killed) and generally offensive yet it streams out  of  your
speakers  like  quicksilver.  When it's over you're left  with  a
bitter  taste and I bet next time you have to enter a name  in  a
video game or whatever you'll use something like Mr.  Pink or Mr.
Nice Guy...

 John  McNaughton  directed  an almost  documentary  horror  film
called  "Henry:  portrait of a serial killer".  Serious  business
this  one,  a very disturbing glance into the dark depths of  the
insane  mind.  The  thing about Henry is that he's not  a  raving
maniac  who  goes around chainsawing people for his  dad's  prize
winning  Chili.  He looks like a normal guy who  almost  casually
commits his murders.  He travels to Chicago and moves in with his
jail-buddy Otis and Otis' sister. Otis is like the evil minion of
Henry  and  videotapes  the atrocities  committed  by  Henry  and
himself  to  watch  it at home in  slow-motion  while  downing  a
sixpack. Otis' sister quite likes Henri, he is more civilized and
sedate than Otis and falls in love with Henri who has no idea how
to deal with this kind of situation and needless to say things go
very wrong in the end.
 There's no frustrated police detective after Henri,  no analysis
of  why Henri is doing it.  There is one scene where Henri  tells
about his childhood and this gives some insight into his insanity
but  mostly the movie is just a few days of his life and  at  the
end he simply drives off, off to more death.
 Not for a cheerful night of entertainment this one,  you can get
some  beers and sit down with your buddies and watch a  John  Woo
film  and have a couple of laughs,  but this is nothing to  laugh
about. Impressive though, terrifying almost.

 After this heavy duty stuff a somewhat lighter dish please...

 High-tech   tongue-in-cheek  violence  can  be  found   in   the
pleasantly surprising "Demolition Man".  When I first heard about
it  I  thought  it  would be  another  "Terminator"  ripoff  with
Stallone  this time but it turns out to be a highly  entertaining
and very humorous action film.
 In 1996, Los Angeles has become a pool of degradation and crime,
the  police having serious trouble keeping things under  control.
There is one officer though,  John Spartan who goes around like a
bulldozer  and is nicknamed the Demolition  Man.  Stallone  plays
this dude of course.  In the opening scene of the  film,  Spartan
bungee-jumps  from  a  helicopter into  a  building  where  Simon
Phoenix,  evil  villain played by Wesley Snipes,  is  holding  30
innocents hostage.  Spartan goes around the building annihilating
people,  catching  Phoenix and blowing up the entire building  in
the process.  Those first couple of minutes are extremely intense
and prepare you for the rest of the film.  When the bodies of the
hostages  are found,  Spartan is arrested and put into  cryogenic
stasis,  in other words, he is deep-frozen. Phoenix gets the same
treatment  and  37 years later Phoenix escapes during  a  parole-
hearing and leaves a trail of death and destruction in a  society
that  hasn't seen an unnatural death for at least 10  years.  The
world has changed a lot,  and it's all peace,  love and  harmony.
The chief of police,  desperate,  thaws out Spartan and lets  him
loose to find Phoenix. A very explosive battle between the two is
the result, and we get lots and lots of special effects and large
scale destruction.
 The  fun  thing about this movie the humor that's all  over  the
place.  For  example,  cursing is illegal and is penalized  by  a
buzzer  and  a slip of paper coming from  the  nearest  terminal.
Whenever Spartan or Phoenix curse (and they curse a  lot),  there
is  a  buzz somewhere,  this is repeated  throughout  the  entire
movie. When Spartan goes to the can and there is no toilet paper,
he  swears  at  the machine a bit and uses the  pieces  of  paper
instead. Fun, lots of fun.

 From whitescreen violence to digital violence now.

 The  latest  rage  in  videogames  has  to  be  "Doom".  A  very
spectacular  and brilliantly written 3D action game in which  you
are  a space soldier that has to go around a Mars base and  clear
it of the various alien scum that is hanging around there.  Those
who  played  "Castle  Wolfenstein" will know what  I  am  talking
about.  "Wolfenstein" is nice,  3D texturemaps, but "Doom" is the
best  3D game I have ever seen.  The speed and realism of the  3D
environment is astonishing,  and together with the amazing stereo
sound,  this  game is the closest thing to VR on a home system  I
can think of.
 You  start armed with a simple pistol,  but soon you  will  find
better blasters like the ever effective shotgun,  the  bloodbath-
machine gun and simply lethal rocket launcher.  Ever blown up  an
alien  bastard with a rocket and seen it explode?  When I open  a
door  and  are confronted with a mass  of  gibbering  mutants,  I
simply  pump  some  rockets in their midst  and  watch  them  get
blasted,  accompanied by gory sound effects.  But the best weapon
has to be the chainsaw.  Hard to find,  but fun to use.  Just  go
nuts and slaughter those baddies with your spinning  steel,  good
for a lot of laughs.
 "Doom"  is  also  massive,  there are three  levels  with  eight
stages,  and  each stage is enormous.  There are numerous  hidden
rooms  and  secret  passages to be  explored,  and  hundreds  and
hundreds of bad guys to annihilate.
 But I haven't come to the best bit yet. Hook up four PC's with a
network  and  you can team up with your  buddies.  See  them  run
around and if you play in DeathMatch mode,  watch them go down if
you blast them with your shotgun.  Totally and utterly brilliant,
I  spent  hours and hours with my friends in the  office  of  SPC
playing  the game.  How satisfactory it is to rush to  the  place
where  the  machine gun is hidden,  and then  simply  run  around
obliterating  everybody and hear screams of rage from  the  other
rooms  where  your  friends  are  playing.  Or  sneak  up  behind
somebody,  send  them  a message (you can communicate  with  each
other),  "look behind you sucker!" and then chainsaw them to bits
as  they  turn around.  Absolutely  fantastic  game,  technically
highly advanced and simply great to play,  especially in  network
mode.
 "Doom" is shareware believe it or not, this version contains one
level and misses some of the weapons and monsters.  The mailorder
version  has  the two extra levels,  the extra weapons  and  more
monsters.  The  high-power  plasma rifle is  very  effective  for
crowd-control,  and  there are crowds of monsters on  the  higher
levels,  believe me. And then there is the BFG9000, if you really
need to wipe out a hallfull of deranged aliens.  A  controversial
touch  to  the game are the many satanic symbols  and  references
found in the higher levels. Inverted crosses, pentagrams, demonic
faces,  impaled  corpses,  heads on spikes,  mutilated bodies  on
chains  (some of them twitching) and other unholy  images.  There
have been people complaining about it on the UseNet,  and I guess
if you're a devoted Christian you might take offence in this kind
of  stuff,  but then again,  devoted Christians don't  go  around
splattering  creatures with chainsaws and missile  launchers.  If
you  want  to know what video games are going to be like  in  the
future,  take  a look at "Doom" by ID software.  Simply  amazing.
"Doom"  runs  on 386-33 or higher PCs with super VGA  and  4  Meg
internal.  Also,  you  really need a soundblaster for  the  total
experience. The mailorder version costs $40 and is well worth it.

 Editorial  remark:  "Doom"  will appear on the  Jaguar  in  some
incarnation or other somewhere in the future. Also read the first
hidden article.
 

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.